Hrvatsko hotelijerstvo i smještajna industrija za sada je izvan fokusa jakih investicijskih fondova, a iako se u svijetu bilijuni dolara ulažu u taj segment Hrvatska nije na toj 'ruti', doznaje se od nekoliko hrvatskih hotelijera u Berlinu na ovotjednoj svjetskoj turističkoj burzi ITB.
Ta se burza održava od 4. do 8. ožujka, a uoči nje se tradicionalno održava međunarodni investicijski forum posvećen hotelijerstvu i smještajnom industriji (IHIF). Ovogodišnji je 18. IHIF održan od 2. do 4. ožujka i okupio je više od dvije tisuće sudionika iz 70 zemalja svijeta, medu kojima su bile i gotovo sve najjače hotelske svjetske grupacije, investicijski fondovi i drugi investitori.
Mnogi su u svojim govorima i prezentacijama isticali da svijet sada ulazi u "zlatno doba smještajne industrije" zbog velikog zamaha investicija, da je sada važnije nego ikada prilagoditi se gotovo stalnim promjenama politika, ekonomskih, socijalnih te pogotovo tehnoloških i struktura kapitala jer jedino tako se industrija može nositi sa svim izazovima i ostati 'na konju'.
"Šokirani smo iznosima koji su se tamo iznosili, bilijuni eura i dolara se ulažu u hotele i smještaj po svijetu, milijarda tamo milijarda ovamo, ali ne i u Hrvatsku", kažu neki od vodećih hrvatskih hotelijera.
Pritom kao najveći problem u Hrvatskoj navode slabu ili nikakvu ekonomsku isplativost bilo kojeg hotelskog investiranja. "Kada se to spoji s najvišom stopom PDV-a za smještaj u svijetu te s kratkom sezonom i brojnim administrativnim procesima, nije čudo da nikoga ne zanimamo", kažu hotelijeri.
Dodaju da su s nekim investitorima i razgovarali i da bi oni i ulagali u hrvatski turizam, ali prvo je pitanje što će dobiti i koje je vrijeme za povrat investicije, a kada čuju da je neriješeno turističko ili zemljište oko kampova i drugo više ne žele ni razgovarati.
"Zanimaju ih čiste nekretnine bez nejasnih vlasnika, isplativost, povrat i PDV. Kada bi samo PDV doveli u normalu kao u drugim zemljama, ispod 10 posto, već bi se povećala isplativost", kaže jedan od hotelijera, koji i nije baš uvjeren da će se to Hrvatskoj tako brzo dogoditi.
Na upit a što s Kuparima, koji su sada 'očišćeni' i spremni, odgovara da će se tu vjerojatno naći 'igrači' koji već rade u Hrvatskoj, dok za Brijune smatra da bilo koja lokacija treba ići u koncesiju, a ne u prodaju, ali je tu onda opet problem ekonomske isplativosti.
"Nije dovoljno imati viziju i super lokaciju, treba puno više za privući investitore kojima se sada uz bolje uvjete nude brojne destinacije u svijetu", zaključuje taj hotelijer.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu