Iako konkretnih podataka o broju obiteljskih tvrtki u Hrvatskoj nema, procjenjuje se da čine oko 70 posto ukupnih te da omogućavaju posao za oko polovice ukupno zaposlenih.
U Europi se udio obiteljskih biznisa, ovisno o državi, kreće od 60 do 90 posto, dok primat drže Sjedinjene Američke Države u kojima poslovanje koje uključuje članove najuuže familije prakticira čak 90 posto tvrtki. I mada se na prvi pogled malo kome čini da je tako, vođenje obiteljskog biznisa zahtjevno je i puno potencijalnih stramputica, što dokazuju i brojna istraživanja. Tanka granica između privatnog i profesionalnog u takvim je slučajevima tempirana bomba koju moraju onesposobiti svi koji žele uspješno voditi obiteljski biznis. Međutim, ma koliko obiteljske tvrtke bile složene i teške za vođenje, u krizi su se pokazale najžilavijima, a oni koji dobro vode tvrtku i brinu o sljedećoj generaciji mogu očekivati svjetlu budućnost. Taj je zaključak izrečena na posljednjoj, 6. međunarodnoj konferenciji o obiteljskim tvrtkama "Iskorak za obiteljski biznis" koja se lani održala u Zagrebu.
Jasno definiranje uloga
O temi uspješnog vođenja obiteljskog biznisa koji će preživjeti više generacija napisane su brojne stručne knjige, tema je česta na popisu menadžerskih "how to" savjeta, a svima im je zajedničko upravo isticanje nužnog odvajanja privatne od poslovne sfere obiteljskog funkcioniranja. Među ostalim preporukama je i ona koja nalaže da se onaj koji vodi posao treba fokusirati na uspostavljanje jasno definiranih uloga, odgovornosti i hijerarhije jer uspješnost određivanja takvih zadataka može biti ključna za opstanak u poslovnom svijetu. "U obiteljskim kompanijama red je zapravo puno važniji nego u tvrtkama drukčijeg profila jer se zbog familijarnih odnosa uloge lako izmiješaju, a granice izblijede", kaže za Enterpeneur Karen Calcango, vlasnica obiteljske tvrtke za konzulting iz San Francisca.
Generacijski jaz
Još jedan koristan savjet za vošenje tvrtke u kojoj rade srodnici je – imati razumijevanja prema generacijskim razlikama. "Moj otac još koristi pisaći stroj iz '50-ih i čestom, naravno, mora poslovne dokumente tipkati nekoliko puta kako bi ispravio pogreške. Uvijek izbije svađa kada ga pitam zašto to ne čini na računalu", priznaje Rachel Shelasky, predsjednica Uprave Hollywood Fourtha, kompanije za dizajniranje odjeće koju je preuzela od svog oca s kojim i dalje uspješno surađuje. "Unatoč svim trzavicama, izuzetno cijenim očevu poslovnu i životnu mudrost koja mi je nebrojeno puta pomogla da prebrodim gotovo bezizlazne poslovne situacije. I zbog toga je lako priječi preko nevolja s pisačom mašinom", kaže ova njujorška poduzetnica. Još jedna preporuka za sve koji poslovnu sudbinu dijele s najmilijima glasi – odvojite vrijeme za posao od onog rezerviranog za obitelj. Ukratko – obiteljski ručak ne bi se smio pretvoriti u poslovni sastanak.
Primjer Subwaya
Prepušta posao sestri
Osnivač i čelni čovjek Subwaya sve više presudnih menadžerskih dužnosti prepušta svojoj sestri. Freda DeLucu na to je natjerala leukemija zbog koje je prisiljen na česte zahvate presađivanja koštane srži što ga, naravno, ometa u vođenju globalnog lanca restorana. Srećom, kaže, njegova mlađa sestra Suzanne Greco spremno i uspješno "uskače" kad god zatreba. "Suzanne je u kompaniji od samih početaka i godinama je aktivna članica najvišeg menadžmenta", komentirao je za Bloomberg glasnogovornik Kevin Kane.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu