Promet u trgovini na malo za prvih 11 mjeseci 2014. prema istom razdoblju 2013. porastao je 0,2 posto, jedan je od podataka iznesenih u analizi o trendovima u maloprodaji izrađenoj u Sektoru za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK).
Iako vrlo skroman, taj skok unosi optimizam ima li se na umu da je 2013. završena s padom prometa od 0,6 posto, a 2012. s minusom od čak 4,2 posto. Unatoč lanjskoj rekordnoj turističkoj sezoni, u trgovini na malo ostvareni su vrlo mršavi rezultati. Srpanj je na godišnjoj razini maloprodaji donio pad od dva posto, kolovoz je protekao u blagom plusu, iznosio je tek 0,3 posto, dok se rujanski skok na 1,4 posto vjerojatno dogodio ne zbog turizma nego zbog troškova vezanih uz novu školsku godinu.
Trgovina je zrcalna slika svih makroekonomskih kretanja, pa se kroz nju, ističu u HGK, reflektiraju sve promjene u navikama i mogućnostima potrošača, ali i ukupna kretanja u gospodarstvu. Analitičari Komore procjenjuju da će se tijekom 2015. na godišnjoj razini zabilježiti blagi rast prometa u iznosu od 0,4 posto. Hrvatska maloprodaja, ocjenjuju, kreće se u skladu s europskim trendovima, što ilustriraju makroekonomski pokazatelji potvrđujući važan utjecaj trgovine na ukupno gospodarstvo Hrvatske i EU.
Glavne karakteristike maloprodajnog tržišta RH su koncentracija, internacionalizacija i konsolidacija, deset top trgovaca drži oko 72 posto tržišnog udjela. Agrokorovo preuzimanje poslovnoga sustava Mercatora dovelo je do daljnje konsolidacije, no time preslagivanja nisu završena, smatraju u HGK. Pod utjecajem pada prihoda, neki trgovački lanci već su napustili Hrvatsku, neki najavljuju odlazak, no ima i onih, poput švedske Ikee, koji su prošle godine završili investiciju i počeli poslovanje u Hrvatskoj. Jedna od značajki hrvatskog tržišta maloprodaje koja je posebno došla do izražaja tijekom 2014. poslovna je uspješnost regionalnih i lokalnih trgovaca: krenuli su u širenje svoje mreže.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu