Prije kredita, banke će klijentu simulirati crne scenarije

Autor: Ana Blašković , 12. siječanj 2015. u 13:29
Novi korak u zaštiti potrošača/Patrik Macek/PIXSELL

Od lipnja HNB traži od banaka da komitentima pruže širu lepezu informacija.

Bankovni poslovi od lipnja postaju još kompliciraniji, a potrošači još zaštićeniji: prije ugovaranja kredita ili depozita banke će biti dužne dati puno širu lepezu informacija nego dosad da klijent informirano odluči.

Ako nudi različite načine otplate, banka mora ilustrirati razlike anuitetskog i vraćanja kredita u ratama. Isto vrijedi i za kamate, kod kojih banka mora pojasniti relativni i konfromni obračun, ali i informirati pod kojim uvjetima se one kasnije mogu mijenjati. Velika je novost na konkretnom primjeru simulacija scenarija povećanja kamatne stope od dva postotna boda tijekom otplate kod kredita kod kojih se početna fiksna kamata u nekom trenutku pretvara u promjenjivu.

Plastičnim izračunom banka mora pokazati kako će otplata izgledati u slučaju jednokratne deprecijacije kune za 10 posto prema euru, odnosno čak 35 posto prema nekoj drugoj valuti. Drugim riječima, svi će klijenti (barem na papiru) približno moći iskusiti ono što su prošli dužnici u franku tijekom njegova divljanja prije nekoliko godina. Objašnjenje mora pratiti naknade, posebno ako one mogu biti promjenjive tijekom trajanja ugovora o depozitu ili kreditu.

Razmatra li klijent podizanje kredita vezanog uz stranu valutu, banka mu je dužna usporedno dati informacije za isti iznos i rok dospijeća s kreditom u kunama, ako ga ima u ponudi. Sve prikupljene informacije o kunskim kreditima moraju se slati HNB-u, koji će potom objaviti informativnu listu ponude kredita na svojim internetskim stranicama.

Komentirajte prvi

New Report

Close