AirAsia, čudo stvoreno sa samo 29 američkih centi

Autor: Tomislav Pili , 07. siječanj 2015. u 15:13
Tony Fernandes preuzeo je zaduženu AirAsiju krajem 2001. godine/REUTERS

Iako je trenutno u središtu pažnje nakon avionske nesreće, AirAsia već šest godina drži titulu najbolje niskotarifne aviokompanije.

Iako je pod svjetla medijskih reflektora došla 28. prosinca nakon nesreće leta 8501 u kojoj je život izgubilo 162 ljudi, malezijska AirAsia za mnoge je nepoznata aviokompanija za čiji je čudesni poslovni uspjeh zaslužan karizmatični Tony Fernandes.

Prema podacima agencije Skytrax, AirAsia je najbolja niskotarifna kompanija na svijetu, a drugo mjesto na listi zauzima njezina dugolinijska podružnica, AirAsiaX. No, malo je poznato da tu laskavu titulu AirAsia drži već šest uzastopnih godina.Golem je to uspjeh za kompaniju koja je do prije 15 godina bila na rubu propasti. U floti je imala tek dva ocvala Boeinga 737 s kojima je letjela na samo jednoj liniji. Kompaniju s tadašnjih 250 zaposlenih pritiskao je i dug od 40 milijuna dolara. A tada ju je od malezijske vlade odlučio preuzeti Tony Fernandes. Malezijski biznismen, punim imenom Anthony Francis Fernandes, školovan na prestižnoj Londonskoj školi ekonomije, AirAsiju je s još nekoliko poslovnih partnera preuzeo u prosincu 2001. i platio je svega 29 američkih centi obvezavši se preuzeti golema dugovanja kompanije.

 

230milijuna

putnika godišnje preveze flota od 160 zrakoplova AirAsije

Tvrtku je pretvorio u pionira niskotarifne poslovne filozofije. U to se vrijeme Fernandes bavio glazbenom produkcijom i nije imao nikakvo iskustvo u vođenju zrakoplovne kompanije. No, imao je "nos" za poduzetništvo i razumio je potrebe putnika zrakoplovnih kompanija u jugoistočnoj Aziji. Tvrtku je okrenuo ka profitabilnom poslovanju kroz ponudu cjenovno povoljnih aviokarata u kombinanciji s kvalitetnom uslugom. AirAsia je ubrzo počela poslovati u plusu, a danas u floti posjeduje 160 Airbusa koji godišnje prevezu 230 milijuna putnika. S nekadašnjih 250 zaposlenika tvrtka je narasla na 15.000 zaposlenih, a ima podružnice u Indoneziji, Indiji, Tajlandu i Filipinima.

Uspješnu niskotarifnu filozofiju Fernandes je preslikao i na hotelijerstvo. Njegova kompanija Tune Group krenula je u otvaranje lanca niskotarifnih hotela po Aziji i Velikoj Britaniji. Još 2007. Fernandes je izjavio kako on nije izmislio niskotarifne zrakoplovne kompanije i hotele. "Mi smo taj koncept samo prilagodili i učinili ga boljim za naš dio svijeta", istaknuo je Fernandes. Uspjeh AirAsije tim je veći jer se za svoje "mjesto pod suncem" uspjela izboriti na tržištu kojim su dominirali tajlandski, singapurski i malezijski nacionalni avioprijevoznici. Štoviše, sve tri aviokompanije financijski su grogirane zbog sve većeg tržišnog utjecaja azijskih niskotarifnih kompanija, predvođenih upravo AirAsiom.

Malaysia Airlines možda je i najveća žrtva uspona AirAsije, piše Business Insider. I prije tragičnog nestanka leta MH 370 te obaranja leta MH 17 protuzrakoplovnom raketom iznad istočne Ukrajine, malezijska nacionalna kompanija nalazila se u financijskim problemima ne uspijevajući naći odgovor na odljev svojih putnika ka AirAsiji. Nedavna tragedija AirAsijinog Airbusa A320-200 koji se srušio u more na letu iz Indonezije za Singapur pred kompaniju i Fernandesa stavlja do sada najveći izazov. Nesreća će svakako označiti prekretnicu za kompaniju, smatraju analitičari, ali i ne sumnjaju da će Tony Fernandes uspjeti naći odgovor i za ovu situaciju.

Komentirajte prvi

New Report

Close