DT želi HT-ovu inovaciju Trust Center pretvoriti u standard za cijelu grupu

Autor: Bernard Ivezić , 29. prosinac 2014. u 00:12
Marijo Volarević, direktor Odjela za e-Kompaniju Hrvatskog telekoma/Slavko Midžor/PIXSELL

HT-ov Trust Center je hardver i softver koji potpuno razdvaja identitet korisnika od obrade podataka i analitike.

Hrvatski telekom već neko vrijeme najavljuje transformaciju u e-kompaniju, ali malo se tome dosad moglo doznati.

Okreće se korisnicima, uvodi omnichannel model poslovanja, počinje prodavati struju… Ali ni riječi o novim kapitalnim ICT uslugama. Poslovni dnevnik prvi je razgovarao s Marijom Volarevićem, direktorom HT-ovog odjela za e-kompaniju, ključnim čovjekom koji HT-u pomaže u uvođenju usluga na kojima su narasli over-the-top igrači (OTT) Facebook, Google, Twitter i Amazon – takozvanih big data usluga.HT je u posljednjih šest mjeseci potiho pustio dvije big data usluge TV Beat i HeatMaps, a za blagdane i treću Kupon2go.

TV Beat daje statistiku prikaza emisija na IPTV-u, HeatMaps prostorno kretanje korisnika mobitela, Kupon2go mogućnost geolokacijskog marketinga. Za jedan telekom, pritisnut sektorskom regulativom i zaštitom osobnih podataka, to je kopernikanski prekoret. Takve usluge do sada je mogla nuditi jedino internetska konkurencija. Volarevićev tim je, međutim, našao rješenje – HT Trust Centar. Novi centar klasičnom telekomu omogućuje da brzo uvodi nove big data usluge pa sad čak Deutsche telekom, najveći europski operater, razmatra mogućnost da ga uvede kao standard na razini DT grupe.

Što je točno Trust Centar?
HT-ov Trust Center je poseban dio logičke i fizičke infrastrukture, dakle i hardver i softver, koji potpuno razdvaja identitet korisnika od obrade podataka i analitike kroz različite tehnike filtriranja i kriptiranja, što prati i razdvajanje timova, ovlasti i procesa. Čak i u procesima koji zahtijevaju i  imaju izričitu privolu korisnika, obradu podataka vršimo preko Trust Centra. Tu idemo iznad regulatornih zahtjeva upravo radi percepcije korisnika,i osiguravamo da je analitika cijelo vrijeme potpuno odvojena od identiteta pojedinca. Trust Centar se koristi za uslugu Kupon2go, ali isti sustav je uključen i u kontrolu i anonimizaciju podataka za našu uslugu HeatMaps i nadamo se za još usluga u budućnosti.

Hoćete li to prodavati dalje?
Zaradili smo prilično pohvala u DT grupi, a član smo i Big Data Competence Centra na razini DT grupe. Postoji čak mogućnost da Trust Centar postane dio standardne infrastrukture na razini DT grupe.

Znači imate novi izvozni adut?
Definitivno je riječ o proizvodu za izvoz. Trenutačno dvije članice grupe razmatraju uvođenje našeg rješenja. Naši partneri iz Combisa sa trećim stranama dogovaraju implementaciju u Poljskoj, također u telekom sektoru.

Koliko je ljudi radilo na novom sustavu? Otkud ideja?
Ljepota rada u HT-u je u količini znanja na koju naiđete diljem organizacije. Tu su stručnjaci koji rješavaju sve probleme i koji istinski ispiriraju. Tako je nastala i ideja za HT-ov Trust Center – došla je iznutra. Na projektu je radilo 20 stručnjaka iz HT grupe i naših partnera. Tim iz odjela mreže dao je tehničku podlogu. Projektni tim oblikovao je proizvod koji smo zatim u iteracijama dorađivali, isprobavali algoritme i mijenjali procese uz suradnju i kontinuiran nadzor internih odsjeka za kibernetičku i podatkovnu sigurnost i Zaštitu osobnih podataka HT-a. I tako sve dok nismo svi bili zadovoljni.

Što je slijedeće?
Prve tri big data usluge su značajne i po tome što pokrivaju tri potpuno različita segmenta big date, u odnosu na obradu osobnih podataka. Zadovoljan sam napretkom u izgradnji podatkovno utemeljenih poslovnih modela. Pomoći će u izradinovih, inovativnijih usluga.

Na razvoju bigdata usluga radili ste s odjelima DT-a za Data Privacy i CyberSecurity kao i regulatorima Hakomom i AZOP-om. Zašto toliko ističete suradnju sa svima njima?
Zaštita osobnih podataka i informacijska sigurnost su više od važnosti – oni su preduvjeti! To je zapravo jedini način na koji smijete pristupiti ovakvim projektima. Uz to, DT grupa ima dodatne zahtjeve i smjernice. Znači, poslovni modeli i metode obrade usklađuju se sa regulatornim tijelima (HAKOM i AZOP) uz kontinuiran nadzor internih odsjeka  za Cyber i podatkovnu sigurnost i Zaštitu osobnih podataka (Data privacy) HT-a.Naše kolege u tom području su nas educirali, slušali, radili s nama, nadzirali naš rad i usmjeravali nas. Te kompetencije su istovremeno i naša prednost u odnosu na internetsku konkurenciju. 

Kako to izgleda u praksi?
Uzmimo najsloženiji primjer, uslugu Kupon2Go. U ovakvoj vrsti rješenja bez korisničke privole nema nikakve obrade podataka, ni u svrhu testiranja i razvoja. To postavlja izazov pred nas kako uopće razviti takvu uslugu?!  Naša priprema je bila sustavna, počevši sa osnivanjem eKompanije, edukacije o regulativi i tehničkim opcijama u raznim područjima novih digitalnih mogućnosti, a od kraja 2013. u kompaniji smo uveli program HT SvijeT. To je program za zaposlenike koji, uz razne pogodnosti uključuje i prikupljanje njihovih privolate sudjelovanje u testiranju usluga i kreiranju najboljeg korisničkog iskustva. Odziv je bio izuzetan, i to nam je bio veliki poticaj.

Možete biti malo konkretniji?
Tehnički, radimo sa pouzdanim partnerima, članicama DT grupe, na najmodernijoj tehnologiji. Rješenja su smještena u našem Data Centru i VPN-u, a posebna pažnja je posvećena razradi koncepta zaštite privatnosti i informacijskoj sigurnosti, pri čemu HT, drži ključeve sigurnosti, zaštite privatnosti i kontrole svih kampanja i ponuda koje idu korisniku.

EU polako postavlja ista pravila igre i vašoj OTT konkurenciji poput Facebooka. Hoće li to pomoći HT-u?
Nama je iznimno važna reputacija visoke razine zaštite korisnika. Slučajevi na koje se referirate kratkoročno europskim tvrtkama idu na ruku, ali dugoročno je ta prednost održiva samo razvojem i inovacijama te time da ispunite očekivanja i opravdate povjerenje korisnika. 

Zašto mislite da se možete uspješno nositi s Facebookom, Microsoftom, Googlom i drugim OTT igračima?
Vjerujem da poslovni model Facebooka i rast instalirane baze tableta i pametnih mobitela, koji čine 60 posto ukupne baze osobnih računala, definira taj podatak. OTT igrači imaju korisnike, i znaju jako puno o njima. Naime, clusterprofiling je izuzetno moćan čak i sa veoma malim uzorkom u populaciji. Mi učimo od OTT igrača i gradimo vrhunska nova HT-ova iskustva poput Amazonovog iskustvo kupovine. Istovremeno HT ima stvarne identitete korisnika, znači korisnika koje susrećemo uživo, razgovaramo sa njima, i zato ih ljubomorno čuvamo i štitimo. Naše usluge idu izravno u vaš dom, i širimo njihov portfelj svaki dan te inoviramo. Treba brzo reagirati u ranoj fazi nastanka novih usluga.

Nužna suradnja

Kako se planirate nositi s konkurencijom u mobilnom oglašavanju?
Razgovaramo o tržištu koje raste stopama većim od 100 posto na svjetskoj razini već godinama. Mi smo već danas veliki partner Googlea u prodaji njegovih usluga online oglašavanja. To su komplementarne usluge. 

Znači, poput IT tvrtki sada imate samo niške partnere i konkurenete? 
Digitalna transformacija traži izuzetnu količinu znanja, brzine i inovativnosti. Nije moguće izgraditi sve to unutar vlastite tvrtke za stotine proizvoda i poslovnih modela. Suradnja je nužna.  

Otvarate li prilike za izvoz hrvatskim IT tvrtkama? 
Već jesmo za Poslovnu inteligenciju i HRPro, a bit će još prilika. Mislim da se u javnosti previše napada strane investitore, umjesto da iskoristimo prisutnost međunarodnih korporacija za plasman proizvoda izvan granica.

Komentirajte prvi

New Report

Close