Oldsberg: Nema scenarija po kojem će rafinerija u Sisku u budućnosti biti profitabilna

Autor: Marko Biočina , 01. listopad 2014. u 15:25
Bengt Oldsberg, izvršni direktor za rafinerije i marketing naftne kompanije Ine/ Boris Šćitar/VL/PIXSELL

Bengt Oldsberg Šveđanin je s višedesetljetnim iskustvom rada u naftnom biznisu.

Bengt Oldsberg Šveđanin je s višedesetljetnim iskustvom rada u naftnom biznisu, a od prošle godine i Inin izvršni direktor za rafinerije i marketing. U intervjuu govori o budućnosti Ininih rafinerija u Rijeci i Sisku.

Neosporno je da sisačka rafinerija trenutno, s obzirom na niske rafinerijske marže i slabu učinkovitost ne posluje rentabilno. Kolike bi trebale biti rafinerijske marže da bi rafinerija, u svom trenutnom stanju, bila profitabilna?
Nije tu pitanje samo rafinerijskih marži već cjelokupnog okruženja u kojem rafinerija posluje, te njezine tehnološke razine. Činjenica je da potrošnja na hrvatskom tržištu iznosi oko 3 milijuna tona i da te količine jednostavno ne mogu opravdati rad dvije rafinerije. Stoga iz vlastite proizvodnje izvozimo proizvode i na mediteransko tržište, a kao što vjerojatno i sami znate, to je za sisačku rafineriju veliki problem jer se logistički nalazi duboko na kopnu. Uz trošak koji je potreban da bi se njezini proizvodi dopremili do Mediterana, nije izvedivo da budu konkurentni. Radili smo brojne kalkulacije, sve moguće scenarije, neke jako optimistične, neke pesimističnije i nismo pronašli niti jedan po kojem bi mogli očekivati da će ta rafinerija u Sisku u budućnosti poslovati profitabilno. Ulaganja koja bi je učinila kompleksnijom uz prilagodbe koje su dodatno potrebne prema EU direktivama, jednostavno nemaju povrat. 

U okvirima trenutnih tržišta koje Ina ima ili i u scenariju daljnjeg širenja?
Gledajte, Ina u Hrvatskoj ima tržišni udjel od 70-75 posto, jak smo igrač u BiH s oko 50 posto udjela na veleprodajnom tržištu, izvozimo u Sloveniju i na druga tržišta iz Rijeke s obzirom da proizvodimo motorna goriva koja odgovaraju najvišim europskim standardima. Možete imati snove o tome kako ćete se širiti na nova tržišta, no Ina nije sama ovdje, na svakom od tržišta suočena je s oštrom konkurencijom. Kada bismo imali tržišta u regiji za sebe, poslovanje dvaju rafinerija moglo bi biti opravdano. Ipak, to nije slučaj i nije realno to očekivati.

Bi li, prema Vašem mišljenju, rafinerija danas mogla poslovati rentabilno da je provedena modernizacija i povećanje kapaciteta planirano tijekom proteklog desetljeća?
To je hipotetičko pitanje. Ono što mogu reći jest da u trenutnim tržišnim okolnostima gdje postoji značajan višak rafinerijskih kapaciteta ne vidim rentabilnost rafinerija. I dalje bismo imali relativno malu rafineriju s visokim jediničnim troškom prerade, ali povećanjem njezinog kapaciteta povećao bi se višak koji imamo na tržištu, odnosno smanjila njezina iskoristivost. Teško mi je vjerovati da bi se takve investicije, da su provedene, ikada isplatile. Rafinerije općenito najefikasnije rade s iskorištenosti između 90 i 100 posto, ispod te razine puno je manja vrijednost rada rafinerije. Trenutno vodimo dvije rafinerije s vrlo niskom iskorištenosti i naš cilj bi bio da imamo barem jednu rafineriju koje može poslovati blizu punog kapaciteta.

 

Oldsberg

Jedna od opcija za Sisak je "waste to energy" postrojenje, energana koja otpad pretvara u energiju

Ako dođe do prekida rafinerijskih aktivnosti u Sisku, tamo se planira razvoj skladišnih djelatnosti. Možete li objasniti racionalnost takvih planova, s obzirom na blizinu riječke rafinerije, ali i veliku količinu postojećih skladišnih kapaciteta u Sisku, Zagrebu i široj regiji?
Proveli smo više studija o logističkoj opskrbi Hrvatske i Sisak je tu za nas vrlo bitno središte. To je i logično s obzirom da se nalazi u sredini države, vrlo blizu Zagrebu koji je najveći centar potrošnje, ali i BiH koja nam je vrlo bitno tržište. Upravo zato želimo i dalje razvijati tu distributivnu djelatnost u Sisku.

Ipak,ne čini se logičnim da ćete, primjerice, voziti gorivo iz Rijeke u Sisak, a onda u Zagreb, kad možete zagrebačke benzinske postaje opskrbljivati izravno iz Rijeke.
Logistika je kompleksna djelatnost koja ima svoje zakonitosti. Činjenica jest da vam se više isplati voziti proizvode vlakom iz Rijeke do Siska, a onda iz Siska opskrbljivati dalje sve kupce cestovnim transportom. Ujedno, spomenuo sam i blizinu našeg izvoznog tržišta.

Koliko bi takav distributivni centar zapošljavao ljudi?
Prema našim planovima mogli bismo zapošljavati do 150 ljudi.

Najavljuje se i razvoj neke nove industrijske djelatnosti na području sisačke rafinerije. O kojoj se industriji radi?
Vrlo stručan kadar iz rafinerije jamči mogućnost nastavka industrijske proizvodne aktivnosti za koje danas postoji tržište. Razmatramo više opcija. Jedna je proizvodnja bioetanola – Ina ima obvezu korištenja biokomponente u svom gorivu i postoji logika pokretanja vlastite proizvodnje. Druga mogućnost je proizvodnja specijalnih ugljikovodičnih proizvoda, kao što su posebne masti, voskovi itd. Treća mogućnost je gradnja "waste to energy" postrojenja, dakle energane koja bi otpad pretvarala u energiju. Potrebno je, u slučaju odluke, dalje vidjeti koja je od ovih opcija najizvedivija.

Koliko bi se novih radnih mjesta otvorilo u toj novoj proizvodnji?
Teško je trenutno davati bilo kakve prognoze po tom pitanju. Naša prognoza jest da bi u konačnici, ako se svi naši planovi ostvare, u promijenjenom sisačkom postrojenju i dalje radilo oko 300 ljudi.

U kuloarima se nagađa da će konačna odluka o investiciji u koking postrojenje u Rijeci biti donesena tek sredinom sljedeće godine. Je li to točno i ako jest, zašto tek tada?
Odluka bi trebala bi u narednih mjesec, dva. Evidentno je da će u budućnosti u Europi preživjeti samo najbolje rafinerije i to one sa što većim postotkom proizvodnje motornih goriva. Smatramo da se to može postići u Rijeci i drugi krug modernizacije ide upravo u tom smjeru. Stav je da se krene u tu investiciju, no morate razumjeti da takav proces traje i ima svoje zakonitosti. Trenutno smo u visokoj fazi pripreme što se tiče konačnog definiranja dizajna željenih postrojenja i čim s tim završimo krenut ćemo u komercijalno dogovaranje njihove izvedbe.

Investicija u Rijeku 2,5 mlrd. kuna

Stječe se dojam da je konačna odluka o gašenju sisačke rafinerije na stolu, no na istom stolu ipak još nema konačne odluke o investiranju u riječku rafineriju.

Strateški govoreći, odluke trebaju biti donesene u isto vrijeme, međutim, vrijeme uvođenja svakog projekta može biti različito. Napomenuo sam da bi odluka trebala biti već ove godine i u tom smislu moramo biti brzi. Nedonošenjem odluka, istječe vrijeme kojeg više nemamo. Koncentracijom prerade nafte u Rijeci proizvodili bi 4- 4,5 milijuna tona derivata godišnje, što je cjelokupno hrvatsko tržište i značajan dio na stranim tržištima. Time bi investicija koja se planira od 2,5 milijardi kuna mogla biti isplativa.

Komentari (12)
Pogledajte sve

Sanaderu aplauz za poraz

Ne, dragi forumaši, ovaj naslov nije greška. Pišem ovo jer mi je muka od toga koliko se važnih činjenice glede gašenja rafinerije Sisak uopće ne spominje, a kamoli da bi se iz njih izvukle pouke! Najvažnje od svega: kukavičko i neodgovorno “napuštanje” sastanka na kojem je trebalo donijeti odluku o zatvaranju hrvatskog dijela uprave. Za taj čin hrvatski članovi uprave su još dobili pohvalu Vrdoljaka – da dobro brane interese Hrvatske(????!!!).

Što su radli sve te godine do sada? I umjesto da ih sve najuri i podijeli im otkaze Vrdoljak ih još hvali????!!!!

Jao državi u kojoj se aplaurdira onima koji bježe sa sastanaka i doživljavaju teške poraze! Analogija koju vučem odnosi se na pljesak u Saboru Sanaderu za izjavu da ga “ne zanima irelevantna rasprava o datumu hrvatskog ulaska u Evropu”.

Analogno, ako je vjerovati vodieljici emisije “Poslovna zona” na HRT-u ovaj bijeg sa sastanka hrvatskog dijela uprave izazvao je “simpatije javnosti”.

Ako je to doista tako, jadni mi!!!!

Koančno se – iako prekasno – neko sjetio upitati i tko je Siniša Petrović, po kompetentnosti blizanac Branka Grčića. Kada bi netko sakupio sve predsjenike NO-a u Hrvatskoj u jednu dvoranu i svima im podijelio prazan komad papira sa pitanjem “Koji je prvi i najvažniji zadatak članova NO-a?” golema većina tih papira bi ostala prazna. Uključujući i onaj – uvjeren sam – Siniše Petrovića.

Zaboravio sam još jednu stvar.

INA će ukoliko zatvori Rafinerije, morati sanirati to područje.

Kako je za vrijeme rata rafinerija jako stradala i zemlja je puna nafte, kao i razni muljevi koji se nalaze u sabirnim jamama troškovi sanacije će biti ogromni.

Svi ti muljevi se mogu jedino termički obraditi, a zemlja solidifikacijom.

Zbog velikih troškova koja bi morali napraviti zbog samog transporta na prihvatljiva odlagališta…..

Ne bi se začudio da na području sisačke rafinerije naprave spalionicu otpada, odnosno odlagalište za cijelu INU i MOL.

Bilo bi pametno da Sisak to ne dozvoli, ako se ne žele dalje trovati.

Inače u sklopu Sisačke rafinerije se nalazi spalionica otpada koja nikad nije proradila.

Lp

Znači ovakvim planiranjem poslovanja INE mogu zamisliti da će INA početi poslovati pozitivno za daljnjih 50 godina.

Dioničari

Kad sam govorio da će ININA dionica vrijediti 8.000 kuna sanjao sam o modernoj kompaniji s dvije moderne rafinerije, koja će više od 80 % svoje proizvodnje crpiti iz vlastitih izvora nafte i plina.

Baš zbog toga jer se radi o manjim rafinerijama ja vidim fleksibilnost i mogućnost brze prilagodbe tržištu.

Kod većih postrojenja, mogućnost prilagodbe je puno manja i traži ogromna ulaganja da se prilagodi novome režimu rada.

Nažalost, istraživanje nafte i plina, ide se u potpunosti na zatvaranje tog segmenta poslovanja.

Dok bi se ljudi i znanje (sad je to popularno, KNOW HOW) preuzeli od strane MOLA.

čitaj; Nova nalazišta nafte i plina otkrivati će za MOL.

Tu je još jedna komponenta.
Proizvodnja čiste vode iz kraškog područja na velikim dubinama i njihova distribucija po pumpama.

To je voda izvrsne kvalitete koju uopće ne treba prerađivati, a INA ima koncesiju na nju.
trebalo je na Upravi donijeti odluku da se INA počinje baviti tim biznisom, ali je politički stornirana.

Kako će zatvaranje Sisačke i Riječke rafinerije utjecati na INU.

Prvenstveno prihodi će pasti i to jako.
Dobit, sumnjam da će se povećati.

Zašto? Velika sredstva će se trošiti na otpremnine.
Za to nema novaca, znači trebati će vraćati kredite.
Od kuda, kad nema proizvodnje i novonastale vrijednosti.
Morate znati da to nisu samo radnici koje rade u rafinerijama već i ININE firme koje ih održavaju, tj. STSI,CROSKO, dobavljači.
Sva nafta i plin koja će se izvaditi iz ININih polja ići će u Mađarsku i Slovačku rafineriju na preradu.
Znači ni tu više neće dobiti, ni profita.
Pardon, dioničari Mađari bi rekli da INA neće raditi gubitke.

Vađenje nafte s naših polja, njihov transport do mađarskih rafinerija i natrag povećava troškove proizvodnje i prerade, pa će dobit od nafte iz Ininih polja biti manja, ili će biti gubitak za INU.

Naravno Mađari će preuzeti Sloveniju, BiH i Srbiju u potpunosti za prodaju svog goriva i derivata.

Znači za dioničare INE ostati će samo prodaja na hrvatskom tržištu, bez svog goriva i konkurencije u obliku samih Mađara koji imaju Tifon pumpe.

Tu moramo računati i na ogorčenosti hrvatskih građana koji će zbog toga ići na pumpe od konkurencije.
Na kraju krajeva kvaliteta Molovih rafinerija i njezinih proizvoda u uljnom programu je puno lošija od Ininih rafinerija.

Jedina mogućnost profita za Inine dioničare vidim u onome što je rekao glavni ekonomist INE g. ŠARAvanja.

On je naveo primjer Slovenije, koja nema rafinerije, pa ima gorivo za pumpe i manje košta od Ininog.

Znači jedino kupnja gotovih proizvoda i da se morskom putem doveze u skladišta u Rijeci.

Time bi INA bar poslovala na nuli, što je za trgovačko poduzeće čist OK.
Za dioničare INE baš nisam siguran.

Lp

Ajmo malo pogledati situaciju sa strane dioničara, koji žele profit kao i ja.

Ono što nisam znao da MOL radi ekstra profit na Hrvatskom tržištu.

Znači našu naftu (koja je visokokvalitetna u odnosu na Molovu rusku) obrađuje i prodaje na našem tržištu.
Isto tako sav nedostatak nadoknađuje iz Mađarske rafinerije koja koristi lošu rusku naftu punu sumpora, čija je cijena u skladu s time.

A na hrvatskom tržištu prodaju po cijenama na mediteranskom tržištu.

Ako se građani pitaju kako je tako skupo gorivo a cijena je pala na međunarodnom tržištu, sada znaju.

Lp

New Report

Close