Šapnite Romeu da ne pije otrov i promijenite Verneove rute

Autor: Poslovni dnevnik , 11. rujan 2014. u 22:00
Pametna knjiga znanstvenika s MIT-a

Suvremena književnost spaja se s elektronskim dostignućima pa je već danas moguće promijeniti radnju nekog djela pa i sam kraj.

Suvremena tehnologija neumoljivo se probija u apsolutno sve sfere života, a njezina, ponekad zapanjujućeg utjecaja nije, naravno, pošteđena ni književnost.

"High tech" publicistika sve više uzima maha jer publika u 21 stoljeću naprosto traži više od samog slova na listu papira. Iako je pravi roman daleko od izumiranja, činjenica je da prodaja knjiga diljem svijeta opada, a i sve popularnije e- knjige trebaju nešto što će ih učiniti zanimljivijima. Takav razvoj situacije istodobno otvara brojne prilike za inovatore koji smišljaju načine kako klasične knjige učiniti  primamljivijim za nove generacije. Tako je već danas, recimo, moguće potpuno promijeniti radnju nekog djela, postupke likova pa i sam kraj. I više, našalili su se novinari CNN-a, nije nezamislivo da Romeo ipak ne popije kobni otrov kako bi bio s voljenom Juliom. 

Foggsov pomoćnik
Korisnici iPada već sada mogu posve "preokrenuti" Verneov roman Put oko svijeta za 80 dana. Omogućili su im to stručnjaci britanskog start-upa "Inkle" koji su za taj uređaj kreirali posebnu aplikaciju "80 days" u kojoj korisnik 'glumi' pomoćnika glavnoga lika Phileasa Fogga i zajedno s njim odlučuje kako će teći njihovo pustolovno putovanje. "Projekt se temelji na činjenici da smo korisniku prepustili da donosi najvažnije odluke , a sve se zapravo odvija poput računalne igrice. U klasičnim igrama zapravo je teško kreirati realne likove s kojima bi se korisnici mogli poistovjetiti, ali zato stvarna književnost tu otvara veliki prostor jer su likovi puno 'dublji' i s njima je lakše ostvariti svojevrsnu interakciju", pojašnjava suosnivač Inkla Jon Ingold, bivši Sonyjev dizajner. Zanimljivo je da se diljem svijeta već osnivaju posredničke tvrtke kojima je posao povezati same pisce i inovatore kako bi se književnost što uspješnije spojila s novim tehnologijama.

Jedna od njih je i britanski  "The Literary Platform" čija osnivačica Sophie Rochestor kaže: "Nadamo se da će pisci pristati zauzeti aktivnu ulogu u kreiranju ovih novih procesa. Naš je posao da ih što bolje informiramo o svim novim mogućnostima koje pred njih stavlja suvremena tehnologija". A na pitanje o činjenici da se kritičari "klasične" književnosti pretjerano ne vesele novim, pametnim knjigama, ona odgovara da svaki projekt koji  privlači novu publiku starim djelima treba podržati. Vratimo li se, nazovimo ih tako – pametnim knjigama, najdalje su vjerojatno otišli izumitelji MIT-a. Čitateljskoj publici gladnoj vrhunskih inovacija ponudit će senzornu knjigu kroz koju se doslovce može osjetiti ono što proživljavaju njezini likovi. "Riječ je o knjizi koja je izrađena tako da 'osjeća' svaku stranicu, odnosno ono što na njoj piše, pa prepozna kad je čitatelj stigao do tog dijela knjige, a potom ozračju na sadržaju stranice prilagođava osvjetljenje, vibracije i zvukove", objašnjava jedan od eksperata koji je kreirao ovu pametnu knjigu. 

Knjiga koja se oblači
No on i njegov tim nisu stali samo na tome. Knjiga je opremljena i posebnom, "nosivom" opremom u vidu specijalnih pojaseva koje čitatelj oblači na sebe. Senzori ugrađeni u svaki od njih povezani su s pametnom knjigom koja, ovisno o radnji u njih šalje električne impulse, a oni mogu mijenjati fizičko, ali i psihičko stanje onoga tko u rukama drži takvu knjigu. Za prototip ovoga izuma Felix Heibeck, Alexis Hope i Julie Legault lab. koristili su nagrađivanu priču James Tiptreea o djevojci koja je oboljela od distrofije hipofize pa i sama proživljava život kroz avatara. "Ona osjeća i duboku ljubav i golemi očaj, slobodu sunčanog dana u Barceloni, i zauzdanost tamnog, vlažnog podruma. Sve to, kroz našu pametnu knjigu može osjetiti i osoba koja ju čita", ispričali su novinarima CNN-a izumitelji s MIT-a. 

Komentirajte prvi

New Report

Close