Osvojili pola svijeta, slijedi ‘juriš’ na SAD

Autor: Ante Pavić , 03. rujan 2014. u 22:00
Foto: Marko Jurinec/PIXSELL

Ludbreška ‘Oprema uređaji’ u 35 godina se iz male lokalne tvrtke pretvorila u ključnog globalnog igrača u svojem poslovanju.

Rijetki su gradovi od niti 10.000 stanovnika čije su tvornice osvojile globalno tržište.

No jedan od takvih je Ludbreg gdje tvornica Oprema uređaji  i njezinih 170 radnika proizvodi uređaja za hlađenje i točenje piva, vina, vode, sokova i sirupa.  U posljednjih se 35 godina Oprema od male lokalne tvrtke pretvorila u ključnog globalnog igrača. Početak poslovanja seže u daleku 1948. godinu, kada je osnovano poduzeće za proizvodnju poljoprivrednih strojeva.  Kasnije je tvrtka podijeljena na četiri proizvodna pogona, od kojih je jedan bio specijaliziran za proizvodnju uređaja za hlađenje i točenje. Proizvodnja je počela 1976., kad su ušli u partnerstvo s Corneliusom, jednim od svjetskih proizvođača opreme za točenje i hlađenje. "Puno smo naučili u razdoblju zajedničkog rada s  tom korporacijom", kaže Tomislav Cvetko, direktor, a danas i vlasnik ludbreške tvornice.

 

170radnika

zapošljava tvornica Oprema uređaji

Partnerstvo s Corneliusem trajalo je do 1986., a  danas je ta tvrtka veliki konkurent Opremi. Ova je tvornica te godine zbog velike privredne krize upala u teškoće i bila je pred gašenjem. "Preuzeo sam vođenje i počela je bitka za preživljavanje", prisjeća se Cvetko. U to vrijeme im je, kaže,  potpisivanje ugovora s jednom njemačkom i austrijskom tvrtkom pomoglo da prežive turbulentno razdoblje. Šest godina kasnije krenula je privatizacija i Cvetko preuzima tvrtku. Već sljedeće u Nuernbergu su se svijetu predstavili na najvećem sajmu proizvođača opreme za točenje i hlađenje BrauBeviale. 

A nitko ih nije htio
"Sjećam se dobro da te godine, nitko od potencijalnih kupaca na sajmu nije dolazio s nama razgovarati, bili smo kao kužni", prepričava Cvetko. No to ih, veli, nije pokolebalo pa su se vratili sljedeće godine kada su im kupci, doduše sramežljivo, počeli prilaziti. Ipak, ni tada nisu uspjeli potpisati nijedan ugovor, ali im se sreća na kraju osmjehnula 1995. kada su počeli stizati prvi kupci i ugovori. Krenulo im je u Hrvatskoj te Sloveniji i Makedonij… Ekspanzija je trajala do  1998. kad su shvatili da su im ta tržišta postala premala. "Tad smo opet upali u krizu jer smo s kapacitetom od nekoliko tisuća uređaja godišnje u tri godine potpuno zadovoljili tržište", kaže Cvetko. Trebalo im je dvije godine da se potpuno konsolidiraju, a led izvoznih tržišta probili su njemački proizvođači piva za kojima su slijedili Španjolci i  i Švedska preko koje su "svladali" cijelu Skandinaviju. 

Velike ambicije
"Danas je oko 90% tržišta Skandinavije naše. Švedsku i Dansku pokrivamo 100 posto, Norvešku oko 70 posto, a Finsku 30 posto", kaže Cvetko. Danas su njihovi najveći kupci multinacionalne kompanije poput Heinekena, Carslberga i SAB Millera uz InBev koji je sporadični kupac. Heinekenu su glavni dobavljači za srednju i zapadnu Europu, a Carlsberga za Skandinaviju, Švicarsku i još neke zemlje. Oprema je probila i tržišta  Rusije, Kazahstana, Izraela, Vijetnama, Tajlanda, Australije i Čilea. Opet se vraćaju na tržište Južnoafričke Republike, a 2015. žele zauzeti i SAD, zbog čega se na put u trenutku razgovora spremao prodajni menadžer Domagoj Cvetko, Tomislavov sin. "Imamo dobre partnere i upućeni smo u tamošnje tržište. Imamo vlastiti svjetski proizvod, odjel Istraživanja i razvoja, termodinamički laboratorij, modifikacije i modernizacije proizvodnog programa i pogona te ulaganja u nova tržišta i proizvode", kaže Domagoj Cvetko. 

Komentirajte prvi

New Report

Close