Godinama se šesti svjetski proizvođač lijekova radovao dinamičnom rastu u Kini. No, poslovanje britanske kompanije GlaxoSmithKline (GSK) u Kini od lani je zasjenjeno skandalima i tužbama. Prvo su u sjedište koncerna u Londonu stigli anonimni e-poruke, u kojima su opisivalo metode podmićivanja GSK-ovih radnika u Kini. Uslijedio je video, u kojemu se šef GSK-a u Kini Mark Reilly prikazuje u krevetu s njegovom kineskom djevojkom.
Uprava je nakon toga, lani u travnju, unagažirala istražitelja Peter Humphrey, ali ne da krene tragom optužbi za korupciju, već da pronađe zviždača i začepi rupe iz kojih su počele curiti za GSK neugodne informacije, javlja Deutsche Welle. Rupu Humphrey nije uspio pronaći, ali se svojim istražnim radnjama previše približio kineskim dužnosnicima. Tako je lani u kolovozu uhićen zjaedno sa suprugom, inače podrijetlom Kineskinom. Optuženi su za trgovanu privatnim informacijama, a jučer je protiv njih trebao početi za javnost zatvoreni sudski proces.
Međutim , u svibnju ove godine je podignuta optužnica i protiv pohotnog Marka Reillyja, kojeg je GSK ipak morao suspendirati i dvojice kineskih menadžera, a tereti ih se da su liječnicima i bolnicama dali milijune dolara mita kako bi potaknuli prodaju lijekova.
Kineska policija istražuje i protiv drugih stranih farmaceutskih koncerna. Za ta poduzeća je Kina jedno od najinteresantnijih tržišta, kaže za Deutsche Welle Jörg Schaaber, u Njemačkoj poznati kritičar farmaceutske industrije.
Procjenjuje se da bi Kina do 2016., nakon SAD-a, mogla postati drugo svjetsko tržište lijekova. Privlačnost tržišta, ali i manjkavo pridržavanje pravila je dovelo do toga da je podmićivanje liječnika u Kini postalo široko rasprostranjena praksa.
“To što se GSK usudio je posebno drsko”, kaže Schaaber, navodeći da je ta tvrtka velikodušno podmićivala liječnike, čak i posjetima bordelima. Dio “ponude” bila su i luksuzna putovanja, a posebno atraktivni su bili sponzorirani posjeti znanstvenim kongresima na privlačnim mjestima, jer tamo znanstvenici, koje plaća industrija, mogu suptilno proširiti reklamne poruke, pojašnjava Schaaber. On istodobno dodaje da to nije samo “kineski specijalitet”, već međunarodno uvriježena praksa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu