Caffetin je proizvod koji se događa jednom u povijesti tvrtke, no Alkaloid ulaže godišnje tri posto ukupna prihoda u znanstveno-istraživačke djelatnosti kako bi držao tempo, ističe Živko Mukaetov, generalni direktor makedonskoga farmaceutskog diva koji posluje u više od 30 zemalja svijeta.
O planovima te kompanije, čiji je najpoznatiji brend Caffetin od 1957. prodan u više od 10 milijardi tableta, radničkom dioničarstvu po kojoj je poznata, trendovima u farmaciji, o liniji čajeva koje izvoze u SAD… s Mukaetovim smo nedavno razgovarali u Cavtatu, gdje je sudjelovao na skupu Summit100.
Imate jak kozmetički biznis kroz brend Becutan, počeli ste raditi i čajeve. Ulazite li u neko novo područje?
Farmacija je glavna djelatnost Alkaloida, ali 78-godišnje iskustvo pokazuje da su stalna ulaganja u inovacije i širenje proizvodne palete nužni segmenti širenja, što većeg udjela na postojećim tržištima i osvajanja novih tržišta. Alkaloidove organske čajeve certificirale su međunarodne institucije, kako za europsko tržište tako i za tržište SAD-a i Japana. Od 2005. proizvodimo čajeve za renomirane američke kompanije, kao što je Aveda (članica grupacije Estée Lauder), a prije dve godine počeli smo suradnju i s Arbonne Internationalom i Swanson Healthcare Productsom, za koje proizvodimo čajeve namijenjene za njihova tržišta u SAD-u, Kanadi, Ujedinjenom Kraljevstvu i Pacifiku. Gradimo i brend organskih čajeva u Americi pod imenom Good Nature.
1600zaposlenih
ima Alkaloid, 1200 u bazi u Makedoniji, a 400 u 14 podružnica i 4 zastupništva izvan Makedonije
Uspješan ste primjer radničkoga dioničarstva. Koliko imate dioničara i kako to da niste otkupili dionice od radnika i stekli većinski udio?
Većinski dio vlasničke strukture tvrtke čini 6000 privatnih dioničara, od čega su oko devet posto inoinvestitori. Kontinuiran poslovni uspjeh i održiv razvoj kompanije izravan su rezultat doprinosa vlasnika malih udjela. Takva korporativna politika, s težnjom stalnom poboljšanju i promoviranju vrijednosti kompanije, njezinu integritetu i profesionalnom pristupu, njeguje se desetljećima. To je politika u kojoj se cijene različita mišljenja i ideje i koja pridonosi tome da naša kompanija ide naprijed sve ove godine.
Jedna ste od rijetkih tvrtki koja je preživjela raspad Jugoslavije i zadržala tržišni udjel bez ulaska strateškoga partnera. Kako?
Danas je Alkaloid šesta rangirana farmaceutska industrija u JI Europi, a samo tri od njih su samostalne, odnosno nisu dio većeg globalnog sustava. Takvo samostalno, brzo i fleksibilno funkcioniranje jedna je od naših konkurentskih prednosti. Dugoročno, menadžment vidi Alkaloid kao dio golemoga farmaceutskog sustava, putem kojega će s našim imenom osvajati nova tržišta.
Koliki udio držite na tržištu bivše Jugoslavije?
Shvatili smo da je usredotočenost na izvoz put k rastu i razvoju. Više od 60% proizvodnje Alkaloida plasira se na tržišta izvan Makedonije. Kompanija je odlično pozicionirana na tržištima u regiji, koja su naš prioritet, a zatim je prisutna gotovo svuda među prvih pet generičkih kompanija po obujmu na konkretnim tržištima.
Kako se borite protiv velikih igrača poput Pfizera, Bayera…..?
Svaka djelatnost i svako tržište ima svoje specifičnosti, a za nas je vrlo važan individualni pristup. Konkurencija je u farmaceutskoj industriji golema. Suočavamo se s lokalnim i regionalnim konkurentima, moćnim multinacionalnim i generičkim konkurentima s golemim produktnim potrofeljima. Nužna su ulaganja u lokalni kadar, u proizvodni portfelj i u promidžbu. U proteklih 15 godina uložili smo više od 120 milijuna eura u proizvodne kapacitete, tehnologije, informatičke sustave, kadar i znanje, pa je normalno da su naši proizvodi rame uz rame sa svjetski poznatim brendovima.
I u krizi ste povećali prihode. Koji je vaš recept?
Dobra je strana svjetske krize u tome što nas je naučila pametno se odnositi prema kapitalu. Iako se posljedice udara još osjećaju, za optimalno funkcioniranje Alkaloid nije napravio drastične promjene, već pažljiviju selekciju u pogledu toga gdje i na što će se usmjeriti novac. Konsolidirali smo sve resurse i usmjerili se na održanje trenda porasta i intenziviranje izvoznih djelatnosti.
Rusija je poseban izazov, i tamo očekujem rast
Osvojili ste Rusiju. Kako ste izašli na to tržište i koliko prihoda ostvarujete na tom tržištu?
Rusija i Zajednica Nezavisnih Država golem su nam izazov. To je jedno od najperspektivnijih brzorastućih tržišta, ali vrlo specifično, gdje vam je potrebno vrijeme za etabliranje i radikalniji rast. Uvjeti poslovanja su specifični, a ključni filtar za ulazak sve je češće cijena. Ruske kompanije imaju veliku prednost, koja im je zajamčena zakonima i pravilnicima po liniji domaćih proizvođača. Ipak, ima još dosta prostora za koji se bore ostale kompanije, među smo kojima i mi. Jezična barijera, različitost mentaliteta i naplata potraživanja samo su dio situacija koje treba uspješno balansirati. Više od sedam posto prodaje farmaceutskih proizvoda realiziramo na tržištima Rusije i zemalja ZND-a. Očekujem da ćemo u dogledno vrijeme postići još bolje rezultate.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.U kunama bi to bilo cca. 915 milijuna. Respektabila suma!
Veseli me dea Saponija ulaže u investicije, ali neka se time hvali u HRK , a ne u Eurima. Naša nacionalna valuta je HRK i kao takvu treba ju poštivati i isticati. Zar bi jednije i neuvjerljivije bilo da je pisao “Saponija ulaže u nove investicije 15.000.,00 Kuna.
Lp Marijan Grbac
Uključite se u raspravu