Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja pokrenula je istragu protiv Hrvatskog udruženja agencija za tržišno komuniciranje (HURA) pod sumnjom da su članice sklopile kartel, odnosno zabranjeni sporazum koji narušava tržišnu utakmicu, objavio je Forum.tm. Zbog tih sumnji djelatnici AZTN-a su prije desetak dana bili u nenajavljenoj kontroli HURA-e, a prikupljeni podaci se još uvijek analiziraju.
Povod za istragu je javni dokument Hure pod nazivom „Upute za provedbu natječaja“ koji je obvezujući za svaku od 31 reklamne agencije koje su članice ove udruge. U tom se dokumentu kaže: „Preporuka je da oglašivač ograniči broj pozvanih agencija, osim u slučaju javnog natječaja koji je reguliran zakonom. HURA preporuča broj pozvanih agencija ograničiti na maksimalno tri. Dodatno je kao četvrtu moguće pozvati agenciju s kojom oglašivač trenutno surađuje. Ukoliko je broj pozvanih agencija veći od preporučenih 3+1, agencije HURA-e bit će obavezne povući se s takvog natječaja.“
Forum tvrdi da je u posjedu dokumenta kojeg je Natječajno povjerenstvo Hrvatskog udruženja agencija za tržišno komuniciranje početkom lipnja poslalo jednom poduzeću koje je raspisalo poziv za usluge grafičkog oblikovanja. U tom ih dokumentu obavještavaju da se agencije Imago, Drap, Status grupa, McCann Erickson, Digitel i Unex, inače članice HURA-e, povlače s natječaja jer „u trenutku potvrde sudjelovanja agencije nisu imale saznanja o broju pozvanih agencija koji prelazi preporučenih 3+1“. U istom dokumentu Hura podsjeća da je poštivanje njihovih regula obaveza za sve njihove članove te izražavaju nadu da će te upute biti poštivane prilikom budućih natječaja na koje će se njihove članice rado ponovno odazvati.
Marina Čulić Fischer iz agencije Proximiti potvrdila je Forumu da je AZTN najavio pokretanje postupka protiv HURA-e, no ne smatra da ima nešto sporno u HURA-inim dokumentima.
„To nije isključivanje mogućnosti da se netko natječe, HURA je apsolutno za natječaj, samo nije za varijantu gdje se već u prvom krugu poziva jako puno agencija od kojih se traži da naprave kvalitetan posao. HURA nije zabranila da se ljudi javljaju, ali je to pokušala regulirati to područje. Često se događa da klijenti pozovu na natječaj jako puno agencija i već u prvom koraku od njih traže izradu nekakve strategije. Za takve poslove koriste se veliki agencijski resursi, za to vam trebaju najbolji ljudi, a to se uopće ne plaća. HURA je više edukativno pokušala utjecati na oglašivače kojima je objasnila da im agencije mogu dati osnovne reference u prvom krugu, dok bi se na veću pripremu išlo tek u drugom krugu“, kaže Čulić Fischer. Također tvrdi da HURA-ina pravila nisu ništa ekskluzivno, već da „postoji pozitivna praksa na drugim tržištima“, ali primjere nije navela.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu