Polugodišnja prodaja novih automobila u Hrvatskoj je zabilježila rast od 37 posto te je u odnosu na 15,3 tisuće novih automobila u 2013., ove godine nove vlasnike našlo njih 21,1 tisuća. Iako na prvi pogled izgleda da je došlo do oporavka gospodarstva i da građani i tvrtke kupuju puno više automobila, statistika je zapravo poslovično puna točnih brojki i pogrešnih zaključaka.
Flotne narudžbe
Naime, iako je formalno registrirano 21,1 tisuću novih autmobila, klasična prodaja je porasla minimalno ili čak stagnira. Ove godine je država imala veliku javnu nabavku 1700 vozila za Ministarstvo unutrašnjih poslova i ostale javne potrebe. S druge strane, rent a car tvrtke su u iščekivanju dobre turističke sezone "kupile" više od 8500 novih vozila. No, zanimljivo je da rent a car ima veliku potrebu za većinom tih automobila samo tri do šest mjeseci u godini, a nakon toga se oni vraćaju prodavaču.
21,1tisuća
novih vozila registrirano je u Hrvatskoj u prvih šest mjeseci
Jakša Miličić, direktor prodaje leasing tvrtke ALD Automotive, članica grupe SG – Splitska banka, procjenjuje da hrvatska rent a car flota u jeku turističke sezone broji i više od 20 tisuća vozila, a tijekom zimskih mjeseci možda i manje od tri tisuće. Dakle jasno je da rent a car kuće svake godine stvaraju svoj vozni park za nadolazeću turističku sezonu. "Na jesen se stvaraju veliki lageri i teško je reći koliko se dilerima isplati takva prodaja. Procjenjujem da tu ne ostvare zaradu nego da se koncentriraju na postprodaju – servis i rezervne dijelove i da se tu može nešto dobiti", kaže Miličić.Da rent a car flote zauzimaju veliki udio na hrvatskom tržištu automobila slaže se i Darin Janković, direktor prodaje britanske autoagencije Jato Dynamicsa za Hrvatsku. "Hrvatska je relativno malo tržište sa snažnim turizmom, a koji podrazumijeva veliku potrebu za rent a carom. Da se u našoj zemlji prodaje 100 tisuća automobila, rent a car bi bio minorni udio. Ovako se na malim brojkama to jako osijeti", kaže Janković.
No, iako i Janković smatra da privremena kupnja, a nakon toga prodaja relativno novih automobila, djelomično kanibalizira tržište novih automobila, uvjeren je da u cjelini ima pozitivne učinke na domaće tržište. "Flote se ne dogovaraju s lokalnim dilerima već izravno s generalnim zastupnicima ili čak i direktno s tvornicama. Postignute cijene nemaju veze s onima koje vrijede u Hrvatskoj, a i čitavi životni vijek tih vozila najčešće nema puno veze s našom zemljom. Iako se radi o poslovnim tajnama, gotovo svi prodavači takvih flota imaju već unaprijed isplanirano što će s tim automobilima kada im istekne "životni vijek" u rent a car floti. Prema mojim saznajnima, ta vozila se najčešće šalju dalje na Istok – Bugarska, Rumunjska i ex-SSSR, a samo manji dio automobila završi na hrvatskom tržištu u maloprodaji", procjenjuje ovaj stručnjak za autoindustriju. Leasing kuće već godinama u listopadu i studenom imaju velike rasprodaje.
Janković
Najveći dio vozila iz flota rent a cara završi u izvozu na istočnim tržištima
Uvoz pa izvoz
Dodaje da će u narednom razdoblju broj prodanih automobila u Hrvatskoj "napumpavati" i potražnja iz EU. Naime, objašnjava Janković, automobilske tvrtke utvrđuju cijenu automobila za svako pojedino tržište s ozbirom na standard u konkretnoj zemlji. Kako je Hrvatska među najsiromašnijim zemljama Unije, cijene automobila su među najnižima – i do 30 posto niže od npr. Skandinavije. "Slovenija, u kojoj su cijene automobile i niže nego u Hrvatskoj, već godinama 30 posto svoje prodaje novih automobila radi po principu "jednodnevnih registracija" jer se novi automobili odmah poslije registracije plasiraju poznatom kupcu u neku zemlju EU-a kao "rabljeni", kaže Darin Janković.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu