Indiju čeka privatizacija državnih tvrtki i reforma poljoprivrede

Autor: Martin Feldstein , 01. srpanj 2014. u 22:00

Slučajevi korupcije na visokim razinama indijske vlasti podrivaju gospodarsku vjerodostojnost te onemogućuju službeni proces donošenja odluka.

Nedavno održani opći izbori u Indiji vjerojatno će se pamtiti kao najvažniji pozitivni gospodarski događaj iz 2014. Naime, indijsko glasačko tijelo odbacilo je Kongresnu stranku koja je gotovo bez prekida vladala tom zemljom sve od proglašenja neovisnosti od Britanije 1947. godine.

Pretpostavljam da su vrlo sretni što su to učinili. Sonia Gandhi, predsjednica Kongresne stranke i udovica bivšeg premijera Rajiva Gandhija na vlasti je još od 1998., a premijera Manmohana Singha pretvorila je u vlastitu marionetu. Pod njezinim vodstvom Kongresna stranka preuzela je populističku politiku zbog koje su smanjena transferna plaćanja, a i indijska godišnja stopa gospodarskog rasta u 2013. pala je na ispod četiri posto. BDP po glavi stanovnika i dalje iznosi samo oko 4000 američkih dolara, što je manje od polovice kineskog.

Apsolutna većina
Novoizabrani premijer Narendra Modi u kampanji je obećao Indiji u cjelini donijeti brzi rast zaposlenosti i prihoda kakvog je ostvarila država Gujarat dok joj je bio na čelu. Naime, pod Modijevim vodstvom Gujarat je postala država otvorena za poslovanje koja je širila gospodarske djelatnosti i privlačila poslovna ulaganja, kako indijskih, tako i inozemnih tvrtki. Zanimljiva značajka vezana uz nedavno održane izbore jest činjenica da je Modijeva Stranka Bharatiya Janata ostvarila apsolutnu većinu u državnom parlamentu, što je u Indiji dosad neviđeno postignuće. Kao posljedica toga, Modi neće morati pregovarati s drugim državnim ili regionalnim strankama dok pokušava ostvariti svoje zakonodavne ciljeve.

Loše obrazovanje
U provedbi gospodarskog programa Modiju će pomoći dva političara od ključne važnosti. Novi ministar financija Arun Jaitley je iskusni politički čelnik koji je služio kao ministar i u prethodnim vladama u kojima je ova stranka sudjelovala. Jaitley is također dobro poznat po strateškom razmišljanju i sklonosti interesima poslovnih subjekata. Čelnik Indijske banke rezervi, odnosno indijske središnje banke ostaje Raghuram Rajan, ugledni ekonomist koji je već iskazao namjeru smanjenja indijske dvoznamenkaste godišnje stope inflacije te reforme naslijeđenih kontraproduktivnih ograničenja u državnom financijskom sektoru. Provedba mjera potrebnih za poticaj gospodarskog rasta potrajat će neko vrijeme, a ni njihovi rezultati neće biti smjesta vidljivi.

No svatko tko se želi uvjeriti što nova vlast radi kako bi ostvarila ubrzani dugoročni rast trebao bi istražiti ima li napretka na sljedećih deset područja.Obrazovanje. Premda Indija ima izvrsne ustanove za visoko obrazovanje i tehnologiju, tek mali dio populacije može iskoristiti prilike koje one nude, prvenstveno zato što je primarno i sekundarno obrazovanje tako loše.Naime, samo 60 posto odraslih stanovnika Indije poznaje osnove čitanja i pisanja. I sami učitelji su loše obrazovani, a mnogi su i krajnje nemotivirani pa se ni ne pojavljuju u školama u kojima bi trebali raditi.Infrastruktura. Indiji su potrebne bolje prometnice i luke koje bi omogućile učinkovit transport proizvoda unutar zemlje, a i prema ostatku svijeta. Naglo širenje privatnih zračnih prijevoznika i zračnih luka koje je nedavno dobilo na zamahu dokaz je što sve u ovom sektoru mogu postići privatne tvrtke.

Nekorisne potpore
Fiskalna konsolidacija. Visok proračunski deficit guta državnu štednju koja bi se trebala koristiti za širenje poslovnih investicija, a usto i doprinosi povećanju državnog duga koji će se morati financirati iz nekih budućih poreza.Privatizacija. Poduzeća u vlasništvu indijske vlade u proizvodnom i drugim sektorima posluju neuspješno te nerijetko ostvaruju gubitke koji izjedaju državnu štednju. Prodajom tih poduzeća došlo bi do neposrednog ubrzavanja tempa gospodarskog rasta.Ukidanje potpora. Potpore za uporabu električne energije i goriva vode do rastrošne i prekomjerne potrošnje te doprinose povećanju fiskalnog deficita. Iako je te potpore u političkom smislu vrlo teško ukinuti, trebalo bi ih zamijeniti gotovinskim transferima, koje je sada u Indiji vrlo lako provesti zahvaljujući izvanrednom novom sustavu gotovinskih transfera temeljenih na otisku prsta. Poljoprivredna reforma.

Prema postojećem sustavu vlada otkupljuje, skladišti i distribuira poljoprivredne proizvode. Kao posljedica toga za vrijeme skladištenja dolazi do kvarenja goleme količine dobara, a usto su i proizvodni poticaji pogrešno usmjereni. Poljoprivredno tržište trebalo bi privatizirati.Prava na vlasništvo i podjela na zone. Svatko tko posjeti Mumbai ili neki drugi veliki indijski grad brzo će se uvjeriti kako su zonska pravila uzrok neprikladne uporabe urbanog zemljišta te da sputavaju modernizaciju. Nejasna i netransparentna prava na vlasništvo, napose ona koja se odnose na poljoprivredna zemljišta, u ruralnim područjima pak sprečavaju industrijalizaciju. Ublažavanje ograničenja za strana ulaganja. Stranim tvrtkama zabranjeno je većinsko vlasništvo u bankama i osiguravajućim kućama. Ublažavanje tih ograničenja ojačalo bi financijski sektor i odigralo važnu ulogu u gospodarskom rastu.

Porezi sputavaju trgovinu
Porezna reforma. Komplicirani sustav državnih i saveznih poreza na promet sputava trgovinu na razini čitave države. Već se dugo raspravlja o zamjeni tih poreza porezom na dodanu vrijednost na nacionalnoj razini, kao i podjeli poreza unutar pojedinih država, a sada bi se navedeno konačno trebalo i provesti. Korupcija. Slučajevi korupcije na visokim razinama vlasti također podrivaju gospodarsku vjerodostojnost te onemogućuju službeni proces donošenja odluka. Indija je hendikepirana i korupcijom manjih razmjera, a mito je uobičajen u svim oblicima poslovanja i osobnih transakcija. Vlada bi se trebala obrušiti na sve poznate slučajeve korupcije na najvišim razinama te upotrijebiti novi sustav gotovinskih transfera za suzbijanje raširenosti mita. Indijska burza ove je godine ostvarila porast od 20 posto u očekivanju snažnijeg rasta i porasta profita. Sada je na Modiju i njegovoj stranci da pokažu da su sposobni ostvariti obećanja iz kampanje.

© Project Syndicate, 2014.

Komentirajte prvi

New Report

Close