Tri godine ustrajnog gospodarskog usporavanja potresle su kineske ekonomiste i političare. Financijski analitičari ludi su od procjena hoće li rast BDP-a pasti ispod sedam posto te raščlanjuju službene izjave ne bi li otkrili kakvu naznaku o tome hoće li i kako vlada djelovati po tom pitanju.
Sporije gospodarstvo
No vladini financijski veziri ne doimaju se pretjerano uzbuđenima. Međutim, ispod te mirne površine kineskih čelnika krije se istinska zabrinutost. Kako je nedavno objasnio Liu Shijing, potpredsjednik Razvojno-istraživačkog centra Državnog vijeća, dilema s kojom je vlast suočena tiče se činjenice da bi još jedan plan golemih poticaja za jačanje rasta značio još više zaduživanja u obliku kredita, što je problematičan pristup s obzirom na ionako velik dug te financijske rizike koje su nagomilale lokalne vlasti. A opet, prekomjerno sporo gospodarstvo sa sobom nosi vlastite rizike.Kineska vlada prije deset godina našla se u sličnoj situaciji.
No današnje gospodarstvo ne bilježi rezultate kao ondašnje. Kini su prijeko potrebna nova rješenja.U različitim stupnjevima kineska je privreda prešla s kratkoročnih naleta rasta potaknutih jakim osiguranjem valute i tradicionalnim širenjem kredita na stezanje uzrokovano vladinim potezima s ciljem sprječavanja pregrijavanja. Kada se rizici dovedu pod kontrolu, vlada postupno obnavlja mjere rasta. Ovaj "ciklus prosperiteta", kojega održava mnoštvo novih ulagačkih prilika dostupnih za neutralizaciju gomilajućih dugovanja i financijskih rizika, već dugo Kinu odvraća od grubog slijetanja.
Investicijski potencijal
Prije desetak godina kada se Kina borila protiv deflacije, u pomoć joj je priskočila Svjetska trgovinska organizacija otvaranjem ogromnih novih izvoznih tržišta. Još važnije, visoka dividenda tek pokrenutih reformi stambenih nekretnina u domovini tek je trebala uroditi plodom. Posljedični nalet novih ulagačkih prilika umanjio je rizike u obliku neiskorištenog kapitala i rizičnih dugovanja te potaknuo povećanje uspješnosti investicija i produktivnosti radne snage.No posljednji krug mjera za borbu protiv deflacije uz golemi paket poticaja koji je vlada lansirala netom nakon globalne gospodarske krize doveo je do viškova stambenih nekretnina te neiskorištenog kapitala u proizvodnom sektoru. Situaciju dodatno pogoršava činjenica da je došlo i do znatnog slabljenja potražnje za kineskom izvoznom robom u Europi i Sjedinjenim Američkim Državama, oporavak koje se ne očekuje ubrzo.
Sve to utjecalo je na smanjenje kratkoročnih investicijskih prilika u Kini, zbog čega dodatno jačaju strahovi od grubog slijetanja. Naravno, Kina se i dalje može pohvaliti nevjerojatnim dugoročnim investicijskim potencijalom, naročito s obzirom na razmjerno nisku stopu urbanizacije te potrebu za strukturnim reformama i unaprjeđenjem industrijskog sektora. No u međuvremenu vlada premijera Lija Keqianga mora ostvariti smislenu ravnotežu između gospodarskog rasta i financijskog rizika. U tu svrhu vlada je prilagodila svoju politiku prioriteta "gospodarskog oporavka" u "stabilizaciju rasta", čime izražava spremnost da prihvati pad BDP-a do određene točke, vjerojatno sedam posto ili niže, kako bi održala financijske rizike pod kontrolom.
Crno bankarsko tržište
No ravnoteža nije cilj sama po sebi. Prema Lijevu stajalištu, ono što je vladi najpotrebnije jest više vremena za strukturnu prilagodbu i reforme, koje su ključne za stvaranje novog vala investicijskih prilika. Li je čak usvojio strukturalni pristup poticanju gospodarskog rasta. Primjerice, mini paket poticaja predstavljen prošloga mjeseca usmjerava ulaganja prema željeznici, poljoprivredni, pametnoj mreži te ostalim produktivnim uslugama i službama.Međutim, održavanje te ravnoteže neće biti nimalo laka zadaća. Prvi izazov bit će osigurati da tržište nekretninama napreduje u fazama prilagobe i čišćenja zaliha, a to će zahtijevati oprezno, ali dosljedno političko-gospodarsko djelovanje.Pritom je dobra vijest što su mnoge lokalne vlade odnedavna popustile stisak nad lokalnim tržištima nekretninama, najvjerojatnije zbog izravne direktive središnje vlade. Možda to tvori početak pozitivnog začaranog kruga u kojemu će prilagodba cijena doprinijeti čišćenju zaliha.
Prebacivanje tržišta stambenim nekretninama u fazu čišćenja bez izazivanja panike i kraha bilo bi krunsko postignuće Lijeva mandata.Drugi veliki izazov predstavlja upravljanje kreditnim rizikom. Ono zahtijeva mjere koje usporavaju tempo kreditne ekspanzije bez stavljanja pritiska na lokalnu vlast i poduzeća u državnom vlasništvu jer bi to rezultiralo njihovom okretanju zajmovima "ispod pulta", odnosno crnom bankarskom tržištu.Nadalje, vlada mora udahnuti novi život zalihama imovine i zajmova lokalnih vlasti preinakom njihovih portfelja u vrijednosnice. Problem počiva u činjenici što je kinesko domaće tržište i dalje nedovoljno razvijeno zbog administrativnih ograničenja, nediversificirane strukture i manjka inovativnosti, a sve to znači da kratkoročni napredak nije izgledan.
Novi financijski proizvodi
Navedeno ističe potrebu za strukturnim reformama ciljanima na stvaranje učinkovitijeg, otvorenijeg i konkurentnijeg tržišta kapitala u skladu s veličinom gospodarstva. To bi omogućilo stvaranje inovativnih financijskih proizvoda, čvršće povezalo monetarnu politiku s tržištima kapitala te olakšalo pretvaranje fiksnog kapitala u likvidni (i obratno).Višeslojno tržište kapitala i diversificirani financijski proizvodi pomogli bi Kini da se oslobodi prekomjerne ovisnosti o kreditu. No to će zahijevati promjenu u načinu na koji kineska vlada vodi makroekonomsku politiku. Ali to je već neka druga priča.
© Project Syndicate, 2014.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu