Na temelju odluke Europskog parlamenta do 2017. će se trebati ukinuti 80 posto jednokratnih plastičnih vrećica čija debljina je manja od 50 mikrometara, a do 2019. ih u potpunosti zamijeniti.
Radi se o ambalaži koja se smatra nepogodnom za višestruko korištenje, a umjesto PVC-a, Unija predlaže korištenje papirnate ambalaže. Većina hrvatskih građana naviknuta je na besplatne plastične vrećice u trgovinama te je teško za pretpostaviti kako će reagirati kada im se ukine pravo na "besplatne vrećice". Dio trgovina je već danas, što zbog ekološke svijesti što zbog dodatne zarade, ukinuo besplatne vrećice te se bilo kakva ambalaža takve vrste može jedino kupiti. Zanimalo nas je kakve planove imaju veliki trgovački lanci i centri u Hrvatskoj, no osim nekoliko izuzetaka, većina njih nije željela komentirati ovu situaciju. U Arena centru ističu da su vrećice njihovo centra platnene i ekološke.
80posto
jednokratnih plastičnih vrećica treba se ukinuti do 2017.
S druge strane, centar nema utjecaj na odabir vrećica samih zakupaca. No, usprkos tome, kažu u Areni, trude se motivirati zakupce da se uključe u njihove ekološke aktivnosti. "S obzirom da je strategija Arena Centra zaštita okoliša, održivosti i briga za društvenu odgovornost, centar se uključio i u ZelEn – Green Energy program korištenja električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora. Arena Centar je ujedno i prvi shopping centar s Green Mark oznakom koju mu je 2012. dodijelio Savez za energetiku, obnovljive izvore energije, poticanje energetske efikasnosti i zaštitu okoliša Zagreba. Centar je bio i domaćin prvog hrvatskog green-tech i green-lifestyle sajma te je mjesto održavanja brojnih zelenih akcija i radionica, a od nedavno je i domaćin Urbanih vrtova te je svojim je sugrađanima ponudio zelenu površinu, koja se nalazi ispred samog centra, na besplatno korištenje i na taj način se uključio u projekt Urbanih vrtova", pojašnjava Mike Pugh, direktor Arena centra.
I u drugom velikom trgovačkom centru, City Center One, koji ima dva šoping centra u Zagrebu i jedan u Splitu, ističu da su upoznati s ovom EU direktivom te je podržavaju. "Imajući u vidu da će se ukupna količina plastičnih vrećica smanjiti, trgovci će razmišljati o ekološki prihvatljivijim rješenjima, a kupci dati svoj doprinos čišćem okolišu. Sigurni smo da će se naši trgovci na vrijeme prilagoditi toj zabrani, a City Center one kao shopping centar već nekoliko godina svojim posjetiteljima dijeli platnene vrećice pogodne za pranje te se mogu koristiti nebrojno puta, što su posjetitelji izvrsno prihvatili i te vrećice rado koriste", kaže Marija Gamulin, voditeljica Odnosa s javnošću u City Centeru One.
Pokušaj zabrane
Slučaj Italije
U Europi je među prvima zabranu korištenja besplatnih PVC vrećica donijeal Italija, još 2011. godine. No, tada je Europsko udruženje prerađivača plastike prijavilo talijansku vladu Europskoj komisiji zbog zabrane polietilenskih vrećica. Time se, kažu plastirači, krši europska pravna stečevina. Profesor Igor Čatić, dugogodišnji predsjednik Hrvatskog društva za gumu i plastiku, pojašnjava da se ta prijava među ostalim, temeljila i na istraživanjima francuske Agencije za zaštitu okoliša i atomsku energiju. Ona je u sličnom slučaju pokušaja zabrane u Francuskoj došla do zaključka da u odnosu na klasične polietilenske vrećice, biorazgradive vrećice nemaju nikakvu prednost.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu