Željezara Smederevo prestaje s radom na neodređeno vrijeme jer srpska država nema dovoljno novca za financiranje njenog rada. Većina zaposlenih bit će poslana na prinudni plaćeni odmor, dok će manji dio radnika ostati u Željezari na poslovima nužnog održavanja, doznaje list Danas.
Međutim, Bojan Bojković, izvršni direktor Željezare Smederevo, opovrgava da je prestanak rada povezan s nedostatkom novca i kaže da je riječ o prelasku na "kontrolirani tihi hod". "Osnovni razlog zbog kojeg se prelazi u 'tihi hod' otežano je dopremanje sirovina iz Ukrajine. Planirani su i manji remonti, a za 15 do 20 dana Željezara će nastaviti proizvodnju", rekao je Bojković za Danas. "Tvornica ima dovoljno kapitala za funkcioniranje, vlada Srbije je osigurala određena sredstva tako da će proizvodnja biti nastavljena planiranim tijekom", tvrdi Bojković.
5200radnika
zaposleno je u smederevskoj Željezari
Smederevska Željezara već dugo je uteg o vratu srpskih vlada. Početkom 2012. godine američka kompanija US Steel zbog gubitaka je prepustila Željezaru vladi Srbije simbolično za jedan dolar i tada je također uveden "tihi hod" zbog manjka poslova. Od tada se traži novi kupac i gotovo da nema značajnije svjetske kompanije iz toga sektora koja u srpskim medijima nije spomenuta kao budući partner.
Tako se navodilo da stiže Arcelor Mittal, zatim su potencijali kupci bili United Pilsen, ukrajinski Donetsksteel i ruski Ural Mining and Metallurgical Company te neimenovani Bjelorusi, a od početka ove godine spominjali su se londonski investicijski fond Westwood, ruski Uralvagonzavod i austrijski WFA, ali od svega toga nije bilo ništa.
Jasno je da je takav slijed događaja izazvao zabrinutost oko 5200 zaposlenih u Željezari. "Postoji velika bojazan kod radnika da bi u slučaju ako u sljedećih nekoliko mjeseci ne bude pronađen kupac, vlada Srbije mogla zatvoriti Željezaru", rekao je povodom novog zastavljanja proizvodnje Željko Veselinović, predsjednik Udruženih sindikata Srbije Sloga. On tvrdi da vlada Srbije mora shvatiti da je umjetno održavanje rada tvornice daleko bolje i jeftinije rješenje nego njeno zatvaranje.
On je naveo da je za Željezaru vezano više tvrtki koja rade u Smederevu, Željeznice Srbije i neka javna poduzeća, pa bi prestanak rada Željezare ugrozio i rad tih kompanija. Jasno je i da je za strah radnika donekle odgovoran i novi premijer Srbije Aleksandar Vučić koji je u nastupnom govoru najavio rješenje stanja u Željezari Smederevo (i tvrtki Simpo), čije je poslovanje, kako je naveo, "neodrživo", ali nije rekao kako to misli izvesti, pri čemu izgleda da nije isključeno niti gašenje Željezare. Vučić je dodao i prilično zlosutno obećanje da "država neće bacati novac u bunar u nedogled". Sindikat zato nudi neke opcije za izlaz iz kriznog stanja. "Ono što se može uraditi jeste da se izgradi postrojenje za galvanizaciju jer bi se na taj način omogućila proizvodnja limova za tvornicu automobila Fiat u Kragujevcu.
Druga mogućnost je da se Željezara podijeli i da bude prodana u dijelovima, kaže Željko Veselinović. No ako država nema novca za rad tvornice teško je očekivati da će ga imati za velika ulaganja u nova postrojenje, zbog čega pronalazak novih ulagača ostaje imperativ za Željezaru.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu