U Kini će do kraja mjeseca biti potpisan ugovor o partnerstvu kineske državne kompanije JAC i srpske tvrtke Zastava kamioni kojim će se uskladiti detalji proizvodnje kineskog kamiona u Kragujevcu. Riječ je, kako navodi Politika, o modelu N75 nosivosti do 4,5 tone. U Zastava kamionima već se proizvodi model iste klase, Eurozeta.
Tri faze projekta
Kineska kompanija godišnje proizvodi 530.000 kamiona, autobusa i lakih komercijalnih vozila. Pogon kompanije u Milanu bavi se dizajnom, a u Japanu je razvojni centar, dok samo u kineskim pogonima JAC-a radi oko 30.000 zaposlenika. Kragujevačka tvornica trenutno ima 390 zaposlenih, među kojima je veći broj starijih radnika.Kinezi imaju ambiciozne planove s kragujevačkim proizvođačem automobila. Projekt će se odvijati u tri faze. U prvoj će se u Kragujevcu sklapati najjednostavniji dijelovi kamiona, a montaža će početi najvjerojatnije 3. listopada, kada Zastava kamioni obilježavaju 75 godina postojanja. U Kragujevac će prije toga stići tri kamiona modela N75, jedan će moći pogledati potencijalni kupci, a druga dva služit će za obuku radnika.
U drugoj fazi, u Zastavu će stizati dijelovi kamiona čije je sastavljanje složenije, a tada bi se trebala obaviti i djelimična lokalizacija proizvodnje dijelova. Cilj je da kineski model N75 već u toj fazi bude deklariran kao srpski proizvod kako bi se bez carina mogao izvoziti u zemlje s kojima Srbija ima takve ugovore, a svakako je najvažnija Rusija. Za treću fazu predviđen je transfer JAC-ove tehnologije, završetak lokalizacije proizvodnje dijelova, ali i izgradnja novog pogona u Kragujevcu, pri čemu se kao moguća lokacija spominje Kormansko polje, gdje Zastava kamioni ima zemljište. Planirano je da se u početku proizvodi 3000 kamiona modela N75. Konačno, očekuje se iskorak na inozemna tržišta. Iako JAC ima svoje pogone u Rusiji i Meksiku, Kinezi planiraju iz Kragujevca osvajati nova tržišta, Europu, sjever Afrike i Bliski istok.
Nepripremljeni proizvođači
Stručnjaci upozoravaju da je proizvodnja JAC-ovog kamiona velika prilika za srpske proizvođače autodijelova, ali se oni moraju pripremiti, kako se ne bi dogodilo kao u slučaju s Fiatom kada se glasno najavljivana suradnja srpskih proizvođača dijelova s Fiatom svela na nekoliko tvrtki koje su dosegnule tražene standarde proizvodnje. Možda je to i šansa za pojedine hrvatske proizvođače autodijelova.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu