Više od milijardu dolara vrijedni poslovi sklopljeni u inozemstvu, oko 1500 intervencija provedenih na zahtjev gotovo 800 tvrtki te otkrivanje osam nedovoljno aktivnih diplomatskih predstavništava, prvi su konkretni rezultati šestomjesečnoga rada novog modela hrvatske gospodarske diplomacije.
Sustav koji ujedinjuje napore svih nadležnih institucija na promociji hrvatskoga gospodarstva u međunarodnim vodama u prvih pola godine djelovanja znatno je pogurao izvozne poslove, slažu se i u Ministarstvu vanjskih poslova i u gospodarskim krugovima. Mnogim je izvozno orijentiranim tvrtkama iz diplomacije po novome stigla stvarna pomoć, i to počevši s pronalaženjem poslovnog partnera do sklapanja poslova, za što je ilustrativan i sam siječanjski rast izvoza za 21 posto. I dok u Ministarstvu sa zanimanjem čekaju nove izvozne podatke, za dio siječanjskoga uspjeha smatraju da je posljedica nove, aktivnije diplomatske ofenzive. Iako je u svijetu biznisa pravilo da se ne iznose vrijednosti ugovorenih poslova, o novim inozemnim poslovnim uspjesima koje je diplomacija pospješila ponešto se već zna. Dio izvoznih kompanija, ne skrivajući zadovoljstvo zbog osvojenih prilika u snažnoj međunarodnoj utakmici, i u tom je pitanju postao otvoreniji.
790tvrtki
koristilo je servis gospodarske diplomacije
"Računa se da su ugovori petnaestak hrvatskih izvoznika sklopljeni uz pomoć nekog oblika gospodarske diplomacije vrijedni više od milijardu dolara", izjavio je za Poslovni dnevnik Joško Klisović, zamjenik ministrice vanjskih poslova. Zagrebački Dalekovod i njegov posao dobiven u Poljskoj u vrijednosti 150 milijuna eura takav je primjer. Uz pisma preporuke iz vrha diplomacije, navodno je cijela diplomatska služba u Poljskoj radila na tome. Pomoću diplomacije koja je svoje prste imala i u Sudanu posao je sklopila posrednička riječka tvrtka Rektor. Isti je slučaj i s povezivanjm Brodosplita s kupcima u Brazilu. Pokušava se pomoći Uljaniku za nove poslove u Turkmenistanu i Azerbajdžanu, dok je za velolučko brodogradilište Greben posao upravo dogovoren u Grčkoj. Diplomati po novom pomažu u traženju poslova raznim industrijama, a riječ je o servisu koji je koristilo 790 tvrtki. Izvoznici koji su tražili i ostalu pomoć, primjerice, uklanjanje trgovinskih barijara te da im se otvore vrata institucija, to su i dobili. U BiH je Končaru riješeno pitanje naplate vlaka, dok je tvrtka Odašiljači i veze dobila pomoć da bude ravnopravo tretirana na tenderu.
Vis Varaždin izvukao je robu koja je mjesecima bila zapela na carinjenju u Gruziji, a tvrtki Šestan Busch otklonjen je zastoj u izdavanju izvozne dozvole za Kolumbiju. Sve te različite potrebe biznisa ovaj su put pratile i brojne diplomatske aktivnosti. Riječ je o 1552 usluge koje su od 1. listopada prošle godine u veleposlanstvima i na Zrinjevcu pružene izvoznicima. A rezultati gospodarske diplomacije mjerljivi su prvi put. Evaluacija učinaka nastala je u suradnji s najjačim europskim diplomacijima, a prema planu, od ljeta nadalje, ako rezultati izostanu, bit će i konkretnih posljedica za sve neaktivne ili nedovoljno aktivne veleposlanike i konzule. Kako će Vlada početkom svibnja usvojiti akcijski plan potpore izvoznicima, u punu provedbu krenut će se sa 41 mjerom u sklopu 13 aktivnosti na tri različita područja, što su zatražila izvoznička i poslovna udruženja. Zaposlene u diplomatskoj mreži, čini se, čeka pravo opsadno stanje. Ravno onome, kaže Klisović, "dok smo se borili za međunarodno priznanje ili članstvo u NATO-u i EU".
"U konkretizaciji potpore izvoznim tvrtkama diljem svijeta sve svoje snage morat će staviti u funkciju kojoj je osnovni cilj gospodarski oporavak", ističe Klisović. Probna faza, koja traje još ovaj kvartal, pokazala je da postoji osam neuralgičnih točaka u diplomatskoj mreži. Dvije su u veleposlanstvima u zemljama EU. Pokaže li se ista neaktivnost i u drugoj polovici godine, kad bi novi sustav trebao posve funkcionirati, uslijedit će posljedice. Kakve, ne može se precizirati, no nije isključeno da slaba potpora izvoznicima, neaktivnost i neažurnost po novome veleposlanika ili konzula mogu stajati funkcije. Navedene 1552 akcije gospodarske diplomacije govore da to jest služba koja mora služiti državnim interesima, a na vanjskom planu oni su realizacija interesa izvoznika. Iako čine samo 13% tvrtki, izvoznici su moćna grupacija: zapošljavaju 50% radnika, ostvaruju 66% ukupna prihoda, a njihova ulaganja u istraživanje i razvoj čine 70% investicija.
Poduzetnici:
'Dobar kadar je presudan'
"Godinama smo apelirali da nam budu logistika, onako kako to za svoje izvoznike rade Njemačka, Francuska ili Italija", kaže direktor Spin Valisa Zdravko Jelčić, zadovoljan što je inicijativa konačno krenula. Pitanje svih pitanja je, upozorava, kako pronaći kompetentne kadrove koji će znati raditi. "Dio diplomacije i prije je pomagao izvoznicima, no dio nije, pa je doista bilo vrijeme da se suradnja uvjetuje", smatra Tatjana Kos, direktorica Lapibusa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.I ovo kvantitativno mjerenje ‘akcija’ koje su napravili je SMIJESNO. TO nema nikakav ucinak i redovito se pomaze samo politicki podobnim firmama ili velikim firmama koje ih za to dobro podmite. HR diplomacija je leglo nerada i neprofesionalnosti
Rezultati te cijele organizacije koju zovemo Min. vanjskih i EU poslova su jedno veliko nista u zadnje 24 godine. Puno putujem i najbolje znam tko i sto su ti ljudi. To so obicne barabe i cesto pijanci. Rezultat rada u 24 godine je da je Hrvatska na 26 mjestu po prihvacenosti putovnice za visa on arrival odnosno broju drzava koje to omogucuju vlasnicima HR putovnice, ispred NAS su, PAZI SAD,
12. Slovenija
..
21. Bugarska, Čile, Rumunjska 141
22. Bahami, Barbados 137
23. Meksiko, Urugvaj 132
24. Sveti Kristofor i Nevis 131
25. Antigua i Barbuda, Tajvan (Kina), Vatikan 130
26. HRVATSKA
Dakle, ispred nas mnogo egzoticnih drzava ukljujuci Bugarsku i Rumunjsku koje su krenule iz GORIH startnih pozicija, jer putovnice tih zemalja prije 1990. nisu bile nigdje prihvacene ali nesto su u 24. godine izgradili. Slovenija je krenula iz iste startne pozicije kao i Hrvatska (bili smo dio iste drzave) i danas kotira na jako visokom 12. mjestu po prihvacenosti putovnice.
Zasto je to tako? Zato jer je Min. Vanjskih Poslova RH jedno leglo nerada, rodijackih veza (svaki drugi je hercegovac ili imocanin, sve jedna seljacina gora od druge), svi su redovito zaposleni preko veze i NE RADE A MA BAS NISTA. Sto je vidljivo iz rezultata.
Danas, recimo ako hoces u Thailand, moras prvo po vizu ne znam gdje, vjerojatno u Austriju gdje je najblize veleposlanstvo, ako hoces u Indoneziju, Egipat, itd. itd. isto, Filipine su nedavno maknuli (bravo, u isto vrijeme Filipini su maknuli vize za drzave kao sto je Madagaskar, tako da se dobro vidi u koju mi kategoriju spadamo), naravno ne treba uopce spominjati da nam jos uvijek treba viza za SAD sto svi znate.
To je rezultat nerada, neodgovornosti, nedostatka bilo kakve procjene ucinka ambasadora koji se nominiraju iskljucivo politicki i ostaju na funkcijama desecima godinama iako ne rade nista i kontinuirano mlate mudima po expatriate barovima u zemlji u kojoj odsjedaju. Nerad je ocigledan, cim jednom dojdes do njih i shvatis tko su ti ljudi. Trebas samo jednu kavu popiti s njima i odmah je jasno da se radi o bitangama i mlatimudanima. Slucajno ih ne pitati nikakvu uslugu jer se odmah uvrijede. Meni su kad sam ih pitao u Jakarti gdje mogu odsjesti (koji je dobar kvart, da ne idem u neki los kvart) odgovorili znate sto? Rekli su mi: nismo Vam mi turisticka agencija. Eto, to je HR diplomacija. SCUM!
Još jedan u nizu “poticanih” članka. G. Klisović samo otvara agencije i incijative, a na kraju su rezultati upitni. Toliko veleposlanika i zaposlenih, a ostvarene 1552 usluge/akcije. Sramota.
Naša veleposlanstva i zaposleni tamo su sramota i uhljebi. I treba konačno to izreći i postaviti im mjerljive ciljeve. A ne broj akcija.
btw, zar nije vlak Končara naplaćen na način da je vlak vraćen? To je uspjeh?
Uključite se u raspravu