Mnoga društva imaju zalihe koje ne mogu prodati, tzv. „nekurentne“ zalihe odnosno robu. Takve zalihe (roba) gube na svojoj vrijednosti radi proteka roka trajanja, oštećenjima, manjkovima, gubitkom kvalitete i sl. Kada zalihe gube na vrijednosti iste je potrebno vrijednosno uskladiti (na razinu neto utržive vrijednosti) ili otpisati (ovisno što se s zalihama događa), što uzrokuje troškove razdoblja koji se često porezno nepriznati (ne umanjuju osnovicu poreza na dobit).
Upravo radi činjenice da se vrijednosno usklađenje zaliha često koristi za manipulaciju rezultata, porezni propisi definiraju kada je takvo vrijednosno usklađenje porezno priznati rashod. Navedeno vrijednosno usklađenje je porezno priznato kada su zalihe prodane ili na drugi način uporabljene, dok se manjkovi po osnovi zaliha priznaju u visini utvrđenoj odlukom Hrvatske gospodarske komore.
Što znači na drugi način uporabljena? Sukladno dostupnim informacijama, navedeni termin označava realizaciju putem drugih načina otuđenja ili putem uništenja. Ukratko, ako u poreznom razdoblju zalihe koje vrijednosno uskladite prodate, uništite ili darujete (pri darovanju treba biti oprezan), tada je rashod od vrijednosnog usklađenja zaliha porezno priznat rashod.
Kako nekurentne zalihe, koje su prethodno vrijednosno usklađene, prodati kako bi vrijednosno usklađenje istih bilo porezno priznati rashod? Nekoliko je temeljnih opcija koje navodimo u nastavku.
Akcije – sniženja cijena
Nekurentne zalihe možete ponuditi kupcima po sniženoj cijeni, te Vam je tada razlika između prodajne i računovodstvene vrijednosti porezno priznat gubitak. Primjera radi, ako ste nabavili šampon za HRK 10, a prodali ga za HRK 2,5, ostvarili ste gubitak od HRK 7,5 koji je generalno porezno priznat rashod.
Naravno, prilikom istoga pripazite na odredbe drugih zakona, pogotovo Zakona o zaštiti potrošača i slično.
Akcije – 1 + 1 gratis
Ova akcija je u biti izvedenica gore navedene akcije, a funkcionira na način da jedan proizvod darujete uz jedan prodani.
Primjera radi, ako imamo dva šampona pojedinačne vrijednosti od HRK 10, možemo napraviti akciju 1 + 1 gratis, gdje ćemo kupcu darovati jedan šampon. Operativno se to najčešće radi da se na računu iskaže popust u vrijednosti jednog proizvoda. U ovom slučaju, prihodovali smo HRK 10, a porezno priznato rashodovali HRK 20, s obzirom da je i drugi šampon prodan.
Darovanje
U ovoj varijanti, robu koja se slabo prodaje možemo nekome darovati. Kako bi darovanje bilo porezno priznato, mora biti obavljeno u tuzemstvu udrugama i drugim osobama koje obavljaju općekorisnu djelatnost u skladu s posebnim propisima. Dodatno, ako ste priznali pretporez na nabavi, pripazite da morate obračunati PDV prilikom darovanja robe.
Zbrinjavanje na otpad
Nadalje, ukoliko ne možete nikako prodati zalihe, iste možete odnijeti na otpad te ih na taj način uništiti prilikom čega će troškovi tih zaliha biti porezno priznati. Također, isto mora biti popraćeno dokumentacijom koja potvrđuje da je roba predana na otpad.
Manjkovi sukladno odlukama HGK (i tehnološki i slični manjkovi)
Kao što je prethodno rečeno, manjkovi su porezni priznati rashod u visini utvrđenoj odlukom Hrvatske gospodarske komore. Navedena odluka propisuje postotke dopuštenih manjkove za približno 100 najčešćih skupina proizvoda koji se prodaju u trgovini. Nadalje, odluka propisuje postotke za skupine „ostalo“ koje se ponekad koriste dosta slobodno. Sam dopušteni manjak se računa primjenom postotka propisanog odlukom, na količinu prodanih proizvoda u obračunskom razdoblju, te se manjak dobiva kao nabavna vrijednost * dopušteni % od prodaje. Nadalje, manjkovi iznad visine propisane odlukom HGK-a mogu biti porezno priznati, ako se za isti tereti odgovorna osoba. Isto tako, ako je manjak nastao zbog utjecaja više sile ili krađe (a ne može se odrediti odgovorna osoba), takav manjak može biti porezno priznati rashod ako se ako je pri utvrđivanju činjeničnog stanja prisutan ovlašteni službenik Porezne uprave ili ako porezni obveznik (društvo) raspolaže odgovarajućom dokumentacijom nadležnih tijela.
Zaključak
Ukoliko su zalihe zastarjele, nekurentne i tome slično, iste je potrebno vrijednosno uskladiti sukladno odredbama i pravilima računovodstvenih standarda. Kako bi vrijednosno usklađenje istih bilo porezno priznato u određenom poreznom razdoblju, zalihe se trebaju u istom poreznom razdoblju prodati ili na drugi način uporabiti.
U članku gore smo prikazali neke od najčešće viđenih opcija realizacije zaliha, koje (ako su dobro dokumentirane) donose dosta kvalitetne rezultate uz niske porezne rizike.
Naravno, lista nije sveobuhvatna te ako imate vlastitu ideju kako zakonito realizirati zalihe, svakako nemojte propustiti napraviti isto prije predaje PD obrasca.
Članak napisao Mazars Cinotti Consulting
Mazars Cinotti Audit, Mazars Cinotti Consulting i Mazars Cinotti Accounting su specijalizirana društva koja počivaju na principima profesionalnosti, te pružanja vrijednosti za novac našim klijentima.
Društva Mazars Cinotti su specijalizirana za pružanje revizijskih, poreznih, financijskih te računovodstveno – knjigovodstvenih usluga. Pokrivamo cijeli spektar usluga s navedenih područja te za iste posjedujemo potrebne licence te višegodišnje međunarodno i domaće iskustvo. Mazars Cinotti društva su članovi Mazars grupe. Mazars je međunarodna, neovisna organizacija specijalizirana u područjima poreza, revizije, računovodstva te pravnog i poslovnog savjetovanja (www.mazars.hr i www.mazars.com).
Tekstovi su informativnog karaktera te se isti ne bi trebali koristi za donošenje poslovnih odluka.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu