Otkako je Hrvatska ulaskom u Europsku uniju, 1. srpnja prošle godine, liberalizirala tržište teretnoga željezničkog prijevoza, zasad je samo tvrtka Adria Transport dobila sve potrebne dozvole da postane konkurent državnom HŽ Cargu, koji je dosad imao monopol na tom prijevozničkom tržištu. Najvažnija dozvola za željezničkoga cargo operatera je na Agenciji za sigurnost željezničkog prometa, a to je Potvrda o sigurnosti B.
Tri zahtjeva
U Agenciji navode da su dosad zaprimili tri zahtjeva za izdavanje te potvrde, a da su izdali jednu – Adria Transportu. Koje su još tvrtke zatražile izdavanje te potvrde, u Agenciji nisu htjeli otkriti pozivajući se na Zakon o pravu na pristup informacijama. Ipak, navode da je riječ o prijevoznicima koji nisu iz Hrvatske te da imaju još nekoliko ozbiljnih zahtjeva u najavi, koji također nisu iz Hrvatske..U željezničkim krugovima navode se austrijske tvrtke RTS i Rail Cargo Austria (RCA) kao zainteresirane za ulazak na hrvatsko cargo željezničko tržište i kao tvrtke koje su zatražile dozvole za to. U igri bi mogao biti i češki AWT, koji je uz RCA bio zainteresiran i za preuzimanje HŽ Carga.
Krilić
Želimo dovesti nove robe u Hrvatsku, a ne otimati promet HŽ Cargu
I dok se državni cargo prijevoznik koprca u gubicima, otpušta na stotine radnika i visi na rubu stečaja, konkunkurencija mu pomalo stiže na vrata. Da stvar bude gora, prvi konkurent koji je stigao, Adria Transport, potpisao je ugovor o najmu lokomotiva s HŽ Putničkim prijevozom, tvrtkom također u državnom vlasništvu.Jedan od ključnih ljudi u Adria Transportu bivši je čelnik sad ugašene državne tvrtke HŽ Vuča Vlakova Oliver Krilić. Formalni vlasnik i direktor tvrtke je Slovak Mario Mataš, koji je Adria Transport osnovao u ožujku 2012. godine, no Krilić vodi poslovanje. Krilić kaže da je njegova formalna funkcija u tvrtki šef službe za kontrolu sigurnosti prometa. Prema njegovim riječima, Adria Transport neće početi operirati na hrvatskim prugama, iako ima sve potrebne dozvole, do sljedeće godine jer ima još puno posla.
Sporni najam
"Komercijalni ugovori za ovu godinu već su potpisani. No, mi želimo dovesti nove robe u Hrvatsku, a ne otimati promet HŽ Cargu", kaže Krilić. Za ugovor s HŽ Putničkim prijevozom, kaže da Adria Transport ima takva tri ugovora, još dva sa slovačkim operaterima. Tvrdi da je navodni pokušaj njegove tvrtke da unajmi vagone od HŽ Carga, dakle konkurencije, dezinformacija.U HŽ Putničkom prijevozu kažu pak da su s Adria Transportom potpisali ugovor o poslovnoj suradnji, ali da da dosad nijedna lokomotiva nije iznajmljena toj tvrtki. Navode da se tim ugovorom HŽ Putnički prijevoz ne obvezuje iznajmljivati svoje lokomotive Adria Transportu, već će lokomotive iznajmiti bude li ih imao viška. Navode da takve ugovore imaju i s HŽ Cargom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu