Mark Cerny – Amerikanac koji je promijenio PlayStation

Autor: IQ magazin , 20. ožujak 2014. u 15:19
Mark Cerny (PIXSELL/IQ)

Novi PlayStation rezultat je promjena koje su se posljednjih godina događale u Sonyju kada je popularnu igraću konzolu pod svoju pasku uzeo Mark Cerny.

Piše: Andro Bernardić

Dugoočekivani PlayStation 4 napokon je ugledao svjetlo dana i to punih sedam godina nakon što je njegov prethodnik pokazao da može biti puno više od igraće konzole, što se s jedne strane tumačilo kao prednost, a s druge kao nedostatak. “Četvorkin“ ponos novi je DualShock kontroler za koji se vjeruje da je najbolji dosad, a ništa manje važne nisu ni promjene u arhitekturi jer se sada koristi jednostavniji AMD procesor.

U skladu s novim trendovima, PlayStation 4 fokusira se na igranje u društvu (social gaming) zbog čega mu je dodan gumb “share” koji omogućava da vaši prijatelji vide što i kako igrate. I dok je uspjeh najnovije Sonyjeve uzdanice još nezahvalno prognozirati, ohrabrujuće zvuče podaci da je u SAD-u samo u pretprodaji prodano milijun primjeraka, a jednako toliko prodano ih je u prva 24 sata nakon dolaska konzole u trgovine. Novi PlayStation rezultat je promjena koje su se posljednjih godina događale u Sonyju kada je popularnu igraću konzolu pod svoju pasku uzeo Mark Cerny.

Dopustio mu je to Shuhei Yoshida, čelnik Sonyjeva računalnog odjela, preuzevši na sebe rizik jer posao redizajna cjelokupnog hardvera dao je čovjeku specijaliziranom za softver. Cerny (49) uistinu jest čovjek od softvera i slovi za jednog od najpoznatijih programera videoigara na svijetu. Slavu je stekao već sa 17 godina kada je počeo raditi za Atari Games i potpisao Marble Madness, a svoj je neprijeporni status potvrdio radom na igrama za PlayStation Crash Bandicoot i Spyro the Dragon. U Sonyjeve urede u Tokiju prvi je put ušetao 1993. Cerny je odrastao u kalifornijskom Berkeleyju nedaleko od Silicijske doline.

Umalo ga otpisali

Krajem 80-ih godina prošlog stoljeća, nakon napuštanja Atarija, otišao je u Japan gdje je u Segi radio na igrama poput Missile Defenese 3D i Shooting Fallery. Naučio je govoriti, pisati i čitati japanski, a na vjenčanju svoga prijatelja upoznao je Japanku koja mu je kasnije postala supruga. Krajem 1993. vratio se u Kaliforniju i zaposlio u kompaniji Cyrstal Dynamics. No ubrzo, zahvaljujući japanskim vezama, Sony ga je pozvao na sastanak vezan uz izradu koncepta prvoga PlayStationa. Rezultat pregovora bio je potpis ugovora o suradnji Crystal Dynamicsa i Sonyja. Bio je to ujedno i početak dugogodišnje veze Cernyja i japanskog elektroničkog giganta. Cerny je aktivno sudjelovao u izradi igara za PlayStation i PlayStation 2, a uoči izlaska “trojke” bio je dio hardverskog tima. Tijekom 1990-ih sve se više povezivao sa Sonyjem, no nije uvijek sve išlo glatko. Poznat je neugodan događaj s jedne konferencije kada je Ken Kutaragi, otac PlayStationa, u svom 45-minutnom govoru kritizirao Cernyjevu igru Crash Bandicoot rekavši da ona nema budućnosti. Tu se gadno prevario jer je to ubrzo postala jedna od najprodavanijih franšiza za prvi PlayStation. Kada je Kutaragija na čelu Sony Computer Entertainmenta zamijenio Kazui Hirai, Cerny je vidio svoju priliku za napredovanje i nije trebao dugo čekati. Nakon Yoshidina premišljanja i konačnog odobrenja postao je glavni u timu za razvoj PlayStationa 4. Cerny je bio vrlo nekonvencionalan izbor za Sony.

To je čovjek koji sam za sebe kaže da je “neobičniji od neobičnog” i “malo lud”. Softverski stručnjak na sebe je preuzeo hardverski projekt i nije se libio raditi i izvan radnog vremena jer je u svojoj kući ugostio cijeli tim inženjera iz Japana. Cilj im je bio zajednički – igračima i programerima ponuditi potpuno novo iskustvo. S obzirom na to da je Sony sve vrijeme tražio nekoga tko popularnoj “plejki” može udahnuti novi život i ispraviti pogreške njene prethodne verzije, Cerny je vrlo brzo pokazao da je bio pravi izbor za taj posao.

– Kad je izašao PlayStation 3, shvatili smo da je programerima teško raditi igre za tu konzolu. Jednostavno nisam prestajao razmišljati o tome jer sam znao da mora postojati način da se to olakša. Znao sam da možemo stvoriti hardver koji će za videoigre biti prirodnije okruženje – rekao je Cerny. Kako bi ostvario svoje želje i zamisli, Cerny je okupio tim stručnjaka iz cijeloga svijeta. U izradi PlayStationa 4 sudjelovalo je 16 dizajnerskih studija u vlasništvu Sonyja i još 16 koji nemaju veze s tom kompanijom. “Četvorka” donosi i 22 nove igre uključujući i ekskluzivnu “Knack” koju potpisuje upravo Mark Cerny.

Lansiranje snova

Njegova nova funkcija u kompaniji nije iznjedrila samo drukčiji PS nego je dovela i do stvaranja novog Sonyja, Sonyja koji se želi otvoriti programerima i razumjeti što ljubitelji videoigara uistinu žele. I nije to prvi put da je poznata japanska kompanija na čelnu poziciju postavila nekoga sa Zapada. Howard Stringer, bivši Sonyjev čelnik, rođen je u Walesu kao i Andrew House koji je naslijedio Kazuija Hiraija 2011. Cerny je priželjkivao, a zatim i doživio najbolje lansiranje PlayStationa u njegovoj povijesti. I ne mjeri se to samo po broju dostupnih naslova nego i po njihovoj kvaliteti. Nakon poteškoća s PlayStationom 3, rasta Microsoftova Xboxa 360, kao i sve boljih igara za pametne mobitele, Sony sada ima novi adut u koji polaže sve nade. S PlayStationom 4 japanski gigant mogao bi ponovno zauzeti prvo mjesto kad je o igraćem hardveru riječ, i to zahvaljujući Amerikancu Marku Cernyju.

Članak je izvorno objavljen u 9. broju magazina IQ

IQ je tiskani magazin za tehnologiju, znanost, internet, društvene mreže, gadgete i trendove, u izdanju Večernjeg lista. 

Komentirajte prvi

New Report

Close