Vento Navis d.o.o. je tvrtka za proizvodnju i prodaju plovila, a bavi se proizvodnjom tehnološki naprednih gumenjaka s plastičnim dnom. Većinski je vlasnik Miroslav Gojak iz Karlovca, a projektu su se pridružila još dva partnera. Plovila su specifična po svojim maritimnim sposobnostima te dizajnu koji omogućuju da se plovilo može jednako koristiti kao brod za slobodno vrijeme i kao radni brod. U proizvodnji brodova koriste se napredne tehnologije kao što je 3D vakuum infuzija. Glavna prednost primjene tih tehnologija je što se njima postiže 30 posto veća čvrstoća broda, uz upotrebu 30 posto manje smola od standardne laminacije, što daje i važnu ekološku komponentu proizvodnji, kazao nam je Gojak. Izvozu je pritom namijenjeno čak 90 posto proizvodnje.
Tvrtka je službeno registrirana krajem 2013. godine, iako razvoj i testiranje modela traju već dvije godine. To je bio nužan period da bi se posao kvalitetno odradio i kako bi empirijski dokazali ono što su projekt i proračuni pokazali, ističe Gojak.
Dodana vrijednost
"Oduvijek sam želio stvarati dodanu vrijednost, a ne biti kontejner export-import tvrtka. Kada sam rekao supruzi da ću do 35 godine imati svoju tvrtku koja će se baviti proizvodnjom, rekla mi je da sanjam. Pa svaki projekt počne snom, ali ne slijede ga svi. Mogao sam uzeti zastupstvo neke velike renomirane tvrtke i prodavati u Hrvatskoj našim ljudima strani proizvod, ali nisam. Toga je previše kod nas. Imamo mi dobrih i pametnih ljudi koji mogu proizvesti bolje proizvode od onih koje kupujemo iz uvoza", smatra poduzetnik.
Miroslav Gojak
Ne postoji loš trenutak za pokretanje biznisa. Kriza je uvijek bilo i uvijek će biti.
Najveću prepreku za pokretanje biznisa u Hrvatskoj, uz golemu birokraciju i porezna opterećenja, predstavljalo mu je, kaže, slabo razumijevanje i potpora financijskih institucija. "Dok u većini zapadno-europskih zemalja, startup tvrtke, posebno one orijentirane izvozu, mogu dobiti vrlo jeftina sredstva financiranja uz povoljne uvjete, u Hrvatskoj možete dobiti sredstva u onom trenutku kada banku uvjerite da vam ta sredstva ne trebaju. Ovo je primjer iz prakse: ako želite da vam banka izda bankarsku garanciju na 150.000 kuna, tada morate donijeti u banku 150.000 kuna, položiti ih na račun i banci platiti 10.000 kuna da vam oni izdaju garanciju gdje vašim novcem garantiraju za vaš novac. Ili založiti nekretninu višestruko veće vrijednosti", tvrdi Miroslav Gojak.
"Odustao sam od traženja izvora financiranja od strane financijskih institucija i rješenje potražio u partnerstvu, velikoj količini uloženog vlastitog rada i beskrajnoj kreativnosti. Na kraju sam uspio jer nisam odustao izgovarajući se da za posao treba uvijek imati veliku količinu vlastitog novca", kaže.
Među ostalim opisao nam je što smatra pozitivnim i negativnim stranama pokretanja biznisa u vrijeme krize. "Ne postoji loš trenutak za pokretanje biznisa. Kriza je uvijek bilo i uvijek će biti. Prednost pokretanja posla u vrijeme krize je ta što u vrijeme krize samo zdrave firme opstaju pa je puno lakše napraviti selekciju poduzeća s kojima ćete surađivati. Ako imate ideju i vjerujete u nju, treba napraviti realnu studiju isplativosti i krenuti u posao. Ne treba slušati previše skeptike niti tražiti izgovore zašto ja nešto ne mogu, nego se pitati kako da to izvedem. Neće odgovor doći isti čas, ali sigurno će doći ako ste zainteresirani da ga nađete. Ne prihvaćam izgovore – kriza je, nemam vremena, nemam novaca, nemam veza itd. To je kao kad osoba koja ima problema s tjelesnom težinom kaže da nema vremena trenirati. Ima vremena, samo mu se ne da", kaže ovaj poduzentik.
Tvrtke uzori
Kao tvrtke uzore ističe HS Produkt iz Karlovca i Šestan-Busch iz Preloga. "To su rijetke velike tvrtke u Hrvatskoj čije se poslovanje ne bazira na poslovima sa državom, državnim potporama, državnim natječajima, subvencijama itd. Gotovo 100 posto svoje proizvodnje izvoze i to na izuzetno jakom tržištu u branši koja je nekoliko puta zahtjevnije od ostalih. Kompletan inženjering i proizvodnja je u Hrvatskoj. Definitivno skidam kapu!", ističe.
Govoreći o svom putu prema uspjehu, opisuje nam i kako je prethodno radio na zahtjevnoj poziciji u jednoj velikoj stranoj korporaciji. "Poslije radnog vremena i vikendima sam radio do kasnih sati i na kraju uspio organizirati prodaju i proizvodnju u kooperaciji s nekoliko hrvatskih tvrtki i stvorio proizvod koji se kompletno radi u Hrvatskoj. Nisam imao slobodnog vremena niti ulagačkog kapitala. Shvatio sam da je jedini način da uspijem, osigurati tržište prije nego što počne proizvodnja, kako bi mogao naći adekvatne partnere i suinvestitore i na to sam bio fokusiran. Imao sam dobar proizvod, ispitao sam pravo tržište i krenuo s jako puno kreativnosti i bio sam uporan", kaže Gojak te ističe kako je ponosan na to što je 90 posto proizvodnje namijenjeno izvozu.
Ciljani potrošači
Miroslav Gojak
Izlažem na sajmovima u zemlji i inozemstvu i nastojim prezentirati brod kao hrvatski proizvod.
Njegova ciljana skupina, kaže, mladi su i dinamični ljudi, koji žele 'high-tech' brod u manjoj i srednjoj klasi, obitelji, charter tvrtke, regatni klubovi… "Izlažem na sajmovima u zemlji i inozemstvu i nastojim prezentirati brod kao hrvatski proizvod. Na sajmu turizma u Munchenu ove godine, Hrvatska je bila zemlja partner i kako bi dostojno predstavili Hrvatsku, odlučio sam u ime zemlje partnera, dati svoj proizvod VENTO 500 kao glavnu nagradu sajma. Njegova vrijednost je 70.000 kn plus PDV", otkriva Gojak.
Na kraju nam je otkrio i svoj recept za sve koji žele pokrenuti biznis. "Budite kreativni i uporni. Odbit će vas sto investitora, prijatelji i poznanici će izmisliti sto prepreka zašto to što radite nije dobro i zašto nećete uspjeti, a rodbina još puta 10. Također, ne posežite odmah za nekim instantnim rješenjem kojima nas bombardiraju sa svih strana u medijima, poput 'vi samo sjedite doma, a mi ćemo sve odraditi za vas'. Osobno bježim od toga", zaključuje Miroslav Gojak.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.[emo_palacg]
sve pet, a jel’ ta ljudina koja nam podijeli lekcija više od konfučija… išta zaradila?
je li to govori čovjek koji je postigao neki rezultat ili se istom tek nada? nešto mi je čudno da je moguće registrirati ikakav rezultat ako je počeo krajem 2013., pa nema još ni kvartalnog izvješća.
o čemu je ovaj članak, o životu u oblacima?! samo netko tko živi u oblacima može biti optimističan uz liniće, marase i karamarke.
Svira k…u. Jeanneau i Beneteau su odustali od vakum infuzije i vratili se ručnom laminiranju jer se postiže bolji kvalitet trupa.
Uključite se u raspravu