Treći mobilni operater Tele2 ove se godine priprema za preotimanje korisnika od dvaju konkurenata, otkriva Poslovnom dnevniku Niklas Sonkin, jedan od članova top menadžmenta švedskoga operatera, izvršni potpredsjednik Tele2 za srednju Europu i Euroaziju.
Hvali zaposlenike u Hrvatskoj: Tele2 lani je bio jedini operater s rastom prihoda, od 7,3 posto, na 1,22 milijarde kuna, uz rast profitabilnosti, pa je neto gubitak smanjio na 5,2 milijuna kuna. "Sretni smo zbog rezultata, ali nisamo zadovoljni", ističe Sonkin.
Što to znači?
Znači da smo sretni s rastom tržišnoga udjela, prihoda i profitabilnosti, ali smo još premali u odnosu na konkurente. Trebamo porasti sa 20 na 30 posto tržišnog udjela.
Mislite li da Tele2 u Hrvatskoj može ponoviti lanjski rezultat?
Prije bih rekao da moramo nastaviti rasti kako bismo postali profitabilni. Znači, moramo dobiti još korisnika. To je ključ za profitabilnost. To nam je važno i zato što je Tele2 u Hrvatskoj mnogo investirao, a još ništa od te investicije nismo počeli vraćati.
Kako očekujete rasti u broju korisnika kad penetracija mobilne telefonije pada?
To je točno, ali mi smo optimistični. Smatramo da imamo vrlo dobru ponudu i ako ništa drugo, možemo nove korisnike privući od konkurencije.
Kako?
Vjerujem da ćemo u idućem razdoblju biti još konkurentniji, kako u kvaliteti, tako i u cijeni i inovativnosti. Mnogo ulažemo u kvalitetu, od korisničke podrške, mreže, preko trgovine i do cjelokupnoga iskustva za korisnike općenito. Rezultati se vide.
Ulazak u EU donio je strožu regulativu, ali i nove prilike za korisnike. Hoće li Tele2 hrvatskim korisnicima, kao što već nudi švedskim, ponuditi takozvani "Fastpris EU" paket flat-rate telefoniranja i SMS-a u cijeloj EU?
Taj smo paket eksperimentalno predstavili u Švedskoj. Željeli smo korisnicima izaći u susret i prije nego što industriju na to obveže EU regulativa za roaming. No, riječ je o vrlo novoj stvari i sada učimo i proučavamo efekte. Kad skupimo dovoljno znanja, moći ćemo odlučiti što po tom pitanju napraviti i na hrvatskom tržištu.
Znači li to da na snažnu EU regulativu gledate pozitivno?
Činjenica je da telekomunikacije trebaju snažnu regulaciju jer je posrijedi industrija vrlo podložna monopolističkom ponašanju. Nužno je, međutim, da te promjene budu poticajne i poštene i prema industriji i prema potrošačima. Zato nova EU regulacija postavlja veliki izazov pred industriju da to objasni korisnicima.
Hoće li se Tele2 u Hrvatskoj širiti na fiksne komunikacije, poput Vipneta, jer je prosječan mjesečni prihod po takvom korisniku (ARPU) veći nego u mobilnim komunikacijama i korisnici su lojalniji?
U Švedskoj smo, recimo, prodali fiksni dio biznisa koji je bio usmjeren na građanstvo. Slično je u još nekim državama. Nama to nije temeljno poslovanje jer fiksna mreža nam treba samo utoliko da bi prenosila podatke s mobilne mreže. Zato se u Hrvatskoj planiramo i dalje fokusirati na mobilno poslovanje, a tamo gdje to možemo proširiti učinit ćemo to putem partnerstva. Kao s Metronetom u ponudi usluga za poslovne korisnike.
Proizlazi da je podizanje tržišnog udjela sa 20 na 30 posto jedini način na koji očekujete povećati profitabilnost?
Imamo fiksne troškove i pokrit ćemo ih ostvarivanjem većega tržišnoga udjela. Naša je industrija industrija volumena i zato moramo u određenom vremenu doći do 30 posto tržišnog udjela.
Je li taj rok do kraja ove godine?
Naravno da nije. No, profitabilnost dolazi i od većeg korištenja usluga i od korisnika koji više koriste usluge.
Takvi potezi, kao i činjenica da niste kupili LTE licencije, podgrijavaju glasine da Tele2 zapravo dugoročno ne planira ostati u Hrvatskoj. Tele2 tvrdi suprotno, ali kako to argumentirate?
Ne znam zašto konkurencija širi takve glasine, ali mislim da smo ulaganjem u kvalitetu i rezultatima pokazali da to nije točno. U LTE nismo išli jer za sve je potreban business case. Mi ga trenutačno ne vidimo. No, Tele2 nije rekao da u Hrvatskoj neće ići u LTE u idućem razdoblju. To nismo rekli. Samo smo dali do znanja da ne vidimo potrebu da to učinimo baš sada, kad još nismo vratili ni lipe od svih dosadašnjih investicija. Uzmite u obzir da je Tele2 u Hrvatsku došao prije devet godina, da otad kontinuirano svake godine ovdje ulažemo i da to činimo i dalje. Mislim da smo mnogo učinili za razvoj hrvatskog telekom tržišta i da smo korisnicima znatno snizili cijene i povećali kvalitetu usluge.
Koje glavne telekom trendove vidite u ovoj godini?
Dva ključna trenda su rast korištenja mobilnoga interneta i korištenja pametnih mobitela. Hrvatska je u tom smislu uz bok ostalih članicama EU.
Trebate biti zreli za pametne uređaje…
U Švedskoj već nudite i M2M usluge koje tamošnji korisnici onda u sklopu te ponude mogu koristiti i u Hrvatskoj. Riječ je o tehnologiji za pametna brojila, nosiva računala, automobile budućnosti itd. Kad će hrvatski korisnici dobiti priliku za korištenje tih usluga?
Nije Švedska jedina zemlja u kojoj imamo tu ponudu. Imamo je i na Baltiku. Za Hrvatsku pak treba vidjeti kad će biti pravi trenutak. Ovdje se govori o tim novim trendovima i treba vidjeti koje će industrije pokazati interes. Tele2 je zainteresiran za M2M projekte. Primjerice, u Litvi smo partner energetske kompanije koja je nadogradila svoju mrežu pamenim brojilima. Potencijala svakako ima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu