Metode ispitivanja slušanosti radija daju različite rezultate

Autor: Saša Paparella , 11. ožujak 2014. u 22:01
Obje radio postaje imaju mladu publiku/FOTOLIA

Riječki Radio Korzo je prema jednoj agenciji za mjerenje slušanosti na četvrtom, a prema drugoj na šestom mjestu. Direktor Davor Derniković vidi problem u metodologiji.

Podatci o slušanosti pojedinih radio- postaja ponekad su zbunjujući. Tako primjerice istraživanje agencije De facto provedeno u zadnjem kvartalu 2013. navodi da je splitski Jadranski radio drugi po slušanosti u Splitsko-dalmatinskoj županiji, s neznatnim zaostatkom iza Radio Dalmacije.

Međutim, prema agenciji Ipsos Puls, na drugom mjestu je Otvoreni radio, a Jadranski radio tek je na sedmom mjestu, sa vrlo skromnim dosegom. Donekle je slična situacija sa Radio Korzom, koji je po De factu četvrti u riječkoj regiji, a po Ipsosu tek šesti. Oba su radija relativno nova, urbanog profila i ciljaju na takvu publiku, i niti jedan od njih nije u sustavu neke mreže, a toliko različiti podatci ponekad im odmažu u traženju oglašivača. Davor Derniković, direktor Radio Korza, slaže se da su razlike u metodologiji vrlo velike, a toliko različiti podatci zbunjuju klijente. "Bojim se da neke agencije i fingiraju podatke. Jasno mi je da se danas nikome ne da deset minuta odgovarati na telefonsku anketu, pa se vjerojatno rezultati ponekad i prepisuju iz mjeseca u mjesec ", kaže Derniković. Teško mu je, primjerice, protumačiti podatak da Radio Korzo ima 20.000 facebook fanova i, po podatcima Ipsosa, višestruko manji doseg u slušateljstvu. "Agencija Ipsos je kod nas uvriježena i njihove se podatke najviše rabi. Međutim, oni uglavnom rade putem fiksnih telefona, pa stoga ne zahvaćaju radno aktivno stanovništvo, odnosno našu ciljenu publiku. 

Dnevno anketiraju 135 ispitanika 
U Hrvatskoj su i dalje najčešće telefonske ankete preko fiksnih linija, koje je teško nazvati relevantima, jer mlada publika nije više na fiksnom telefonu, niti je dostupna kod kuće u određeno vrijeme", napominje Derniković. "Ipsos Puls provodi istraživanje slušanosti radija u sklopu MEDIApuls projekta. Dnevno se anketira 135 ispitanika, od kojih 70 posto pozivima na fiksne telefonske linije, a 30 posto na mobilne, što je uvedeno u 2013. godine", rekao nam je Ante Šalinović, direktor Ipsosa. "Uzorak je reprezentativan po spolu, dobnoj skupini, obrazovanju, županiji i veličini naselja. Na temelju tih varijabli se svaki dan definiraju kvote, koliko kakvih ispitanika trebamo da bi uzorak bio reprezentativan. Uzorak se dodatno kontrolira pomoću ponderiranja. S obzirom na dostupnost ispitanika u popodnevnim satima se prvo popunjavaju kvote starijih ispitanika, da bi se mlađi ispitanici anketirali u večernjim satima. Važno je naglasiti da svi korisnici MEDIApuls projekta imaju mogućnost fizičke kontrole svih faza istraživanja – slušanje ankete uživo, priprema baze, kontrola rada anketara ponovnim zvanjem ispitanika ", kaže Šalinović.  

Uzorak je 16.000 osoba 
Komentar smo zatražili i od Vlade Loborca, direktora agencije De facto. "Istraživanja slušanosti radiopostaja koja provodi agencija De facto produkacija iz Zagreba već 19 godina u kontinuitetu, koncipirana su tako da mogu svakoj radiopostaji u Hrvatskoj osigurati pouzdane i vjerodostojne informacije o njihovoj popularnosti. Da bismo doista dobili relevantne rezultate treba posebnu pozornost posvetiti vrsti, veličini i strukturi uzorka te izboru i načinu korištenja istraživačkih metoda društvenih znanosti", napominje Loborec. "Na temelju dugogodišnjeg istraživanja medija odlučili smo se prije šest godina na kvartalna ispitivanja njihove konzumacije i to na uzorku od 16.000 osoba iznad 12 godina. To je prema našem iskustvu minimalna veličina uzorka ukoliko rezultate želimo promatrati po svim županijama i njihovim najvećim gradovima. Riječ je o proporcionalno stratificiranom reprezentativnom uzorku, a to znači da je broj ispitanika u svakom mjestu odnosno županiji proporcionalan njihovu broju stanovnika.

Našim uzorkom obuhvaćeno je 90 naselja diljem Hrvatske u omjeru 60 :40 u korist urbanih nad seoskim. I sociodemografska struktura uzorka ispitanika mora vjerno reprezentirati populaciju prema spolu, dobi, obrazovanju i radnom statusu. U tromjesečnim ispitivanjima slušanosti radiopostaja koristimo se dvjema metodama: telefonskom anketom uz pomoć računala (CATI metoda), kojom biramo brojeve fiksne i mobilne telefonije u omjeru 55:45 i terenskim intervjuiranjem uz pomoć prijenosnih računala (CAPI metoda). U kvartalu listopad-prosinac 2013. godine omjer realiziranih anketnih upitnika pomoću CATI I CAPI metode bio je 65:35. Dakle, nešto više od trećine ispitanika (5600) anketirano je 'face to face'. Među njima je, dakako, najviše zaposlenih u dobi od 30 do 50 godina te mladih jer je s njima putem telefona, pa čak i mobilnog, izuzetno teško uspostaviti kontakt i privoliti ih na intervjuiranje", zaključio je Loborec.

Slušanost Radio Korza

Popularnost na Facebooku

Direktor Ipsosa Ante Šalinović podatke o popularnosti Radio Korza na Facebooku ne može komentirati i nije siguran koliko ih se može uspoređivati s Ipsosovim podatcima o slušanosti, a za koje garantira. "Osnov našeg posla je povjerenje, što našoj agenciji nije problem jer klijent u svakom trenutku može kontrolirati što radimo", rekao nam je Šalinović.

Komentirajte prvi

New Report

Close