Prosvjedna akcija "Odustanite od koncesije", kojom se traži od Vlade da odustane od davanja autocesta u koncesiju, održana je danas ispred Banskih dvora u organizaciji sindikata i nevladnih udruga.
Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić izjavio je novinarima da prosvjednici traže od Vlade poništenje odluke o davanju autocesta u koncesiju i odabir drugih modela monetizacije kroz refinanciranje duga povoljnijim kreditima ili prodajom obveznica, sukcesivno kako dospijeva dug. Također traže raskidanje ugovora sa savjetnicima za monetizaciju i povrat sredstava jer nisu obavili svoj zadatak.
Vlada je naručila studiju o monetizaciji, a konzultatni to nisu učinili, što je vidljivo iz pisma koje im je uputio ministar prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić. Stanić je ustvrdio da je narodu osjetljivom na koncesiju "podvaljena monetizacija" kako bi se odgovornost prebacila na savjetnike koji su to preporučili kao najbolji i najpovoljniji model.
Autoceste su vlasništvo svih građana Hrvatske i o eventualnoj koncesiji mogu odlučivati samo njezini stvarni vlasnici putem referenduma, tvrdi Stanić.
Provede li se koncesija građani će dobiti još jedan namet, jer će morati otplatiti dugove Hrvatskih autocesta, a svi prihodi od cestarine ići će koncesionaru, kaže Stanić.
Stoga Vladi upućujemo posljednji poziv da odustane od koncesije i izbjegne sve štetne posljedice. Tvrdimo da demokracija nije skupa i da se troškovi referenduma ne mogu ne isplatiti, ali se mogu izbjeći, ako Vlada odustane od koncesije, poručio je.
Upitan kada će krenuti u prikupljanje potpisa Stanić je odgovorio kako je ostalo još dovoljno vremena jer se ugovor neće zaključivati do kraja iduće godine.
Predsjednik Udruge radničkih sindikata Hrvatske Damir Jakuš poručio je kako se za 51 milijun kuna, koliko stoje konzultanti za monetizaciju, moglo građane pitati što o misle o monetizaciji, pa bi postojala podloga za odlučivanje. Očigledno oni idu dalje s idejom o iznajmljivanju autocesta, a dokument koji su dobili od konzultanata nije ono što su tražili i očekivali, dodao je Jakuš.
Predsjednik udruge "Pravo na grad" Teodor Celakoski rekao je kako prosvjednom akcijom žele pokazati da je davanje autocesta u koncesiju "slijepa i jednosmjerna ulica", iz koje se lako ulazi, a teško izlazi.
"U idućih 50 godina bit ćemo taoci odluke motivirane političkim preživljavanjem aktualne Vlade, a idućih 13 Vlada bit će u poziciji talaca u vezi s jednim od najvažnijih resursa", rekao je Celakoski.
Suočeni smo s postupcima neodgovorne vlasti koja radi kratkoročnih ciljeva želi naštetiti javnom interesu na dugi niz godina, jer će Hrvatska, bez obzira na ulazak u Europsku uniju, postati kolonija koja neće imati ništa svoje.
Iskustva pokazuju da koncesije, osobito u neuređenim tranzicijskim zemljama, imaju vrlo štetne učinke na pitanje sigurnosti, javne koristi i cijena usluga, ustvrdio je Celakoski.
Sudionici prosvjedne akcije razvili su transparent "Odustanite od koncesije" i otkrili pano na kojem je izmijenjeni prometni znak za autocestu iznad kojeg je crvena linija koja simbolizira zatvoren promet.
Prosvjednu akciju organizirali su Nezavisni cestarski sindikat, Pravo na grad, Zelena akcija, Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju, Nezavisni hrvatski sindikati, Savez samostalnih sindikata Hrvatske, Matica hrvatskih sindikata, Hrvatska udruga radničkih sindikata i Udruga radničkih sindikata Hrvatske.
Danas u podne istekao je rok za dostavu zahtjeva za sudjelovanjem u postupku davanja koncesije za upravljanje i održavanje hrvatskih autocesta.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Davanje autocesta u koncesiju je suluda ideja.
1. Zasto bi dali autoceste stranim strucnjacima koji ce ostvarivati dobit i placati na to porez? Zar nije logicnije da autocestama upravljaju Mate, Pero, Mika, Jozo i drugi nasi kompetentni strucnjaci koji ce kao i dosad stvarati gubitke narednih 50 godina??
2. Zasto bi od koncesionara uzeli EUR 2-3mlrd? Sta fali sadasnjem modelu po kojem koncesionari uplacuju HRK 0 u proracun te istvremeno iz proracuna dobivaju milijarde (HAC je 2012. dobio kapitalnu pomoc iz proracuna od HRK 1.4mlrd)?
3. Zasto bi od koncesionara uzeli EUR 2-3mlrd i otplatili dio kredita? Pa svima je poznato da bankari jedva cekaju da refinanciraju postojece kredite. Navodno cak i nude otpis dijela kredita i otplatu ostatka u periodu od 850 godina s kamatnom stopom od 0%.
4. Kako se ti stranci vise usudjuju poslovati s profitom? Od gubitaske INE stvorili profitabilnu kompaniju. Preuzeli gubitaske hrvatske banke pa sad rade s profitom. Zamislite, cak se i usudjuju otpustati visak zaposlenih! Jos samo fali da preuzmu Croatia Airlines, jos jedan hrvatski biser koji je zadnju put ostvario profit dok sam ja pohadjao osnovnu skolu, pa da i nju ucine profitabilnom! Grozni su ti kapitalisti!Fuj
Zakljucak: Umjesto monetizacije, trebalo bi izgraditi jos 4,000km novih autocesta, od Sv. Ivana Zeline, preko Cabara pa sve do Lastova te zasposlit barem jos 27,000 ljudi u HAC-u i ARZ-u. Pa neka nasa socijalisticka omladina, predvodjena ovim perspektivnim mladicem s lijepom dugom kosom (na slici gore), upravlja nasim cestama.
Uključite se u raspravu