Svi hrvatski benefiti velike njemačke koalicije

Autor: Ana Blašković, Marija Crnjak , 29. studeni 2013. u 16:38
Njemačka kancelarka Angela Merkel s koalicijskim partnerima Sigmarom Gabrielom i Horstom Seehoferom/REUTERS

Ekonomisti diljem Europe nadaju se da bi od političkog ugovora u Berlinu koristi mogle imati ostale zemlje, uključujući i Hrvatsku.

Velika socijalna koalicija Angele Merkel u Njemačkoj stvorena je ustupcima poput definiranja najniže plaće i kraćim radnim vijekom.

Dok su za kancelarku ustupci cijena koalicije, ekonomisti diljem Europe, posebno u Bruxellesu, nadaju se da bi od toga koristi mogle imati ostale zemlje, uključujući i Hrvatsku. Definiranje minimalne plaće od 8,5 eura po satu od siječnja 2015. te odlazak u mirovinu sa 63 godine (umjesto 67 po novom zakonu) nakon odrađenih 45 godina staža, po jednostavnoj ekonomskoj logici donijet će veću kupovnu moć. Veća potražnja značit će veći uvoz i više narudžbi za europske i hrvatske izvoznike. Oni koji odu u mirovinu stvorit će vakuum na tržištu što je za domaće 'gastarbajtere' dobra vijest, kao i za domaći turizam više raspoloživih eura u lisnicama građana države koja je najveće emitivno turističko tržište. Jačanje kupovne moći ekonomskoj lokomotivi Europe, pozitivno je za čitavu Uniju, no ne treba očekivati čuda, upozoravaju stručnjaci i domaći poduzetnici. Najveća nepoznanica o kojoj ovisi domino-efekt je hoće li Nijemci zaista početi trošiti.

"Teško je očekivati da će mjere pokazati značajnije rezultate u zemlji koja dugoročno ima jednu od najvećih stopa štednje", rezerviran je glavni ekonomist Hypo Alpe-Adria banke Hrvoje Stojić. S druge strane, nezainteresiranost domaće politike za promjenu ekonomskog modela i neprovedene reforme ne mogu nadomjestiti interni njemački potezi. Dok će druge zemlje, poput susjedne Slovenije kojoj je Njemačka najveći trgovinski partner, osjetiti mjere naš problem je u izvozu, upozorava profesor riječkog Ekonomskog fakulteta Saša Drezgić. "Ne vjerujem da će minimalna plaća imati značajnih efekata na domaće izvoznike prvenstveno zbog nepovoljne stukture odnosa robne razmjene", kaže Drezgić. Hrvatski izvoz se, kaže, temelji na proizvodima više dodatne vrijednosti pa povećanje kupovne moći najsiromašnijeg dijela stanovništva neće bitno poboljšati poslovanje izvoznika već će prvenstveno rezultirati većom internom potrošnjom i to egzistencijalnih proizvoda poput hrane.

Nije naodmet ni napomenuti da unatoč činjenici da su Njemačka i Austrija neokrznute krizom i da su već neko vrijeme na vrhunsku proizvodnosti i razina dohodaka, domaći izvoznici nisu bitno povećali svoju prodaju iako nam je Austrija drugi po veličini trgovinski partner. "Njemačka povećava svoju unutarnju potrošnju i to ne može odmoći, no izvoznici se trebaju boriti za svoj dio tržišta. Sve se svodi na pitanje je imate li uopće proizvode za ponuditi", upozorava analitičar Ekonomskog instituta Željko Lovrinčević.U Atlantic grupi kojoj je Njemačka najveće tržište za segment sportske prehrane poručuju da njihovi zaposlenici Atlantic Multipowera u Njemačkoj ionako imaju značajno veća primanja od minimalnih zakonom zajamčenih. "U širem kontekstu svakako možemo biti zadovoljni perspektivom većeg ukupnog ekonomskog rasta u ovom okruženju iako ne očekujemo značajniji utjecaj na naše konkretno poslovanje, osobito u okvirima cijele Grupe", kaže Neven Vranković, potpredsjednik Atlantica za Korporativne aktivnosti.

Može li veća kupovna moć u Nijemaca poboljšati domaću sezonu? "Svatko tko poznaje njemačko tržište, zna da onima kojima će rasti minimalne plaće nisu potencijalni gosti jer za nas nemaju novca. K nama mogu doći eventualno izvan sezone u, primjerice, autobusnim turama", kaže Selimir Ognjenović, suvlasnik Riva Toursa koji je najveći specijalizirani njemački turoperator za Hrvatsku. On smatra da je za nas važnija novost o skraćivanju radnog vijeka jer time dobivamo nove potencijalne goste jer su Nijemci i u dobi od 80 godina dovoljno mladi za našu ponudu. "Primjerice, na našim biciklističkim turama koje prodajemo po Dalmaciji sad nabavljamo električne bicikle jer je interes seniora za takve sadržaje iznimno velik", kaže Ognjenović.

Inače, broj zaposlenih u Njemačkoj premašio je 24 milijuna i ove godine broj zaposlenih je veći za 200.000. "Od toga ćemo imati samo koristi, ali pritom svi koji rade u turizmu moraju znati da Nijemci kalkuliraju svaki cent i nisu 'riba koja sama skače u mrežu'", kaže taj njemački turoperator. Premda se na prvi pogled čini da je kancelarka Angela Merkel platila visoku cijenu za stabilnu vladu, u suštini njemačke ekonomske politike nema krucijalnih promjena, posebno ne u izvozno orjentiranom ekonomskom modelu koji postao i predmetom kritika Bruxellesa. Berlin ne odustaje od toga da svaka država garantira za svoje dugove te i dalje ustrajava na strogom nadzoru. U makroekonomskoj politici nema zaokreta; inflacija, uloga ECB-a, kolektivno pregovaranje sa sindikatima – ostaju nepromijenjeni. 

Komentari (4)
Pogledajte sve

Za penanga

Poštovani,

Vaša reakcija je tipično emocionalna na južnoslavenski način. Svaka čast da citirate destatis. Međutim, Leistungsbilanz (ne Handelsblanz) daje precizniju sliku.

Ali u mom postu je riječ o ulozi i značaju njemačke izvozne privrede, a ne vanjskotrgovačkoj bilanci. Nadam se da pratite primjedbe na golemi porast izvoza (oko 7% BDP-a) koji je Njemačka nedavno objevila i primjedbe iz SAD i ostatka EU na posljedice koje izaziva ovaj golemi njemački surplus. Nije Komisija EU tek tako inicirala ispitivnja nastanka i posljedica ovog njemačkog surplusa za ostatak EU. Nadam se da znate i njemački odgovor na u inicijativu. Koliko god to bilo teško priznati, pokazalo se da su u centralnoj i istočnoj Evropi rasle i razvijale se samo one zemlje koje su se uklopile u njemačku izvoznu privredu.

Riječju, njemački izvoz je “povukao” razvoj Slovačke, Češke, Madžarske i manjim dijelom Poljske. Ali glavna tema mog posta je gdje je tu Hrvatska? I ne samo danas nego iza 10, 20 i više godina sa svojim izvozom od svega 1,2% BDP-a u industrijskim proizvodima u Njemačku, najmanje u centralnoj i istočnoj Evropi?

Milim da biste se trebali držati pravila argumentirane diskusije. Morate se držati onoga što je autor htio reći i odgovoriti na svaki argumenat ponaosob, a ne pokušavati paušalno dikreditrati njegovu tezu.

Pitam se da li Vi to podsvjesno pokušavati diskreditirati problem totalne nepovezanosti hrvatske privrede s njemačkom izvoznom industrijom.

Negirati problem je linija najmanjeg otpora. Ali, kao što znate, da biste počeli raditi na rješavanju problema, morati prvo priznati da on postoji.



Njemačka je bivše socijalističke dežave – Slovačku, Češku, Madžarsku i Poljsku – uključila u svoju izvoznu privredu
Češka, Slovačka, Mađarska, a njima dodaj i Sloveniju imaju već godinama suficit u robnoj razmjeni s Njemačkom tako da je ovo promašena teza.
https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesamtwirtschaftUmwelt/Aussenhandel/Handelspartner/Tabellen/RangfolgeHandelspartner.pdf?__blob=publicationFile
[/quote]

Pa to je on gore i rekao. One imaju suficit, a hrvatska ogromni deficit odnosno Njemačka investira u te zemlje i uvozi industrijske proizvode od njih, a hrvatska je samo tržište.


Njemačka je bivše socijalističke dežave – Slovačku, Češku, Madžarsku i Poljsku – uključila u svoju izvoznu privredu
Češka, Slovačka, Mađarska, a njima dodaj i Sloveniju imaju već godinama suficit u robnoj razmjeni s Njemačkom tako da je ovo promašena teza.
https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesamtwirtschaftUmwelt/Aussenhandel/Handelspartner/Tabellen/RangfolgeHandelspartner.pdf?__blob=publicationFile

O kojoj je to Hrvatskoj riječ?

Opet se kultiviraju iluzije o navodnoj sklonosti Njemačke Hrvatskoj i mogućnosti koje se hrvatskoj otvaaju na bazi takve iluzije. Njemačka nikada, apsolutno nikada nije bila sklona Hrvatskoj. Dovoljno je pogledati vanjskotrgovinsku bilancu u proteklih 20 godina odnosno što sve Njemačka izvozi u Htvatsku a što Hrvatska izvozi u Njamačku. Dok je Hrvatska tonula u samoizolaciju i, po filozofu Borisu Budenu, “najcrniju reakcionarnu regresiju” Njemačka je bivše socijalističke dežave – Slovačku, Češku, Madžarsku i Poljsku – uključila u svoju izvoznu privredu i one su danas njene ključne komponenete.

Hrvatska danas izvozi u Njemačku svega 1,2% svog BDP-a u obliku industrijskih proizvoda, najmanje u istočnoj Evropi, manje i od Srbije (2,1%). Čaška, koja ima svega 50% BDP-a vanjskog duga (dvostruko manje od Hrvatske) izvozi 14,8% – praktički 10 puta više.

MSCI je nedavno degradirao status Grčke iz developed country (razvijene ekonomije) u emerging market jer se toliko srozala da više u toj grupi nije mogla ostati.

Tragedija je za Hrvatsku da su na nju svi zaboravili i da ju više nitko ne primjećuje (uključujući i Njemačku) pa je ta njena “najcrnija regresija” ostala službeno neregistrirana. Zato nitko nije uočio da je EU člansvo za nju preteško i preskupo jer više nigdje nije u stanju doseći prosjek EU pa zbog toga EU mora što prije napustiti.

Sanjaii o nekakvim benefitima u obliku nekekvih mrvica od ove koalicije koliko je smiješno toliko s druge strane iritra.

New Report

Close