Bert Twaalfhoven tijekom života osnovao je ukupno 56 kompanija u 13 različitih zemalja svijeta, od kojih je 17 bilo neuspješnih.
Ovaj 84-godišnji biznismen je uz podršku Harvarda, na kojem je i magistrirao, osnovao European Foundation for Entrepreneurship Research (EFER), predsjednik je i Harvardove udruge Alumnija, a 2001. je dobio i njihovu godišnju nagradu za promicanje poduzetništva u Zapadnoj i Istočnoj Europi. Twaalfhoven je nedavno bio gost predavač na Zagrebačkoj školi ekonomije i managementa (ZŠEM) gdje je studentima ispričao svoja iskustva.
Koliko je obrazovanje bitno da biste bili dobar poduzetnik?
Edukacija je nužna. Poduzetništvo je nešto čemu se studenti moraju učiti, čak i u neprofitnom sektoru ili zdravstvenom sektoru. Ipak, ne vjerujem u teoriju. Vjerujem u studije slučaja i praktične primjere. Iskustvo prilikom studiranja je ključno, ali morate se vječito educirati, nikada ne smijete prestati učiti.
Kada je pravo vrijeme za nekoga da postane poduzetnik?
Ne žurite da budete poduzetnici. Nakon fakulteta se zaposlite u velikoj kompaniji i steknite iskustvo. A kada budete imali ideju, dobro je proanalizirajte i nađite svoju nišu na tržištu. Ja sam svoje prilike pronalazio u poslu kojeg sam radio za velike kompanije. No, trebate procijeniti je li vaša ideja prilika i niša koju možete iskoristiti ili pripada nekoj velikoj kompaniji.
Koje su glavne prepreke poduzetništvu danas?
Danas, više nego ikad, morate gledati na tržište i kakvi su vam konkurenti, i to svugdje u svijetu. Za tvrtke koje posluju u inozemstvu važno je da njihovi menadžeri budu lokalni ljudi. Nikada, primjerice, ne šaljite Hrvata da vodi tvrtku u SAD-u, već nađite Amerikanca koji će je voditi za vas. Dovedite ga u Hrvatsku, upoznajte s tvrtkom, neka postane dio vaše poslovne obitelji, naučite ga sve o vašem poslu, a onda neka se vrati na to tržište da vodi posao. U svojim kompanijama sam imao uprave koje su bile multinacionalne upravo zato da se možemo širiti izvan granica neke države.
Po čemu se razlikuju američki i europski sustav poduzetništva?
Može se reći da europski sustav ne oprašta – uvjetno rečeno – poduzetničke pogreške, dok je u Sjedinjenim Američkim Državama neuspjeh dio uspjeha. U SAD-u je više onih koji preuzimaju rizik. Poduzetnik može propasti i početi opet. A kada u Švicarskoj bankrotiraš, banka ti nikada neće dati kredit. Osim toga, u Europi morate imati mrežu u bankama i na tržištu.
Od svih zemalja u kojima ste poslovali, gdje vam je bilo najteže?
U Ukrajini i Rusiji. Tamo je jako teško poslovati ako nemate dobre veze. Korupcija je jako raširena. Osim toga, bilo je teško zadovoljiti standarde tehnologije.
Mnogi vaši startupi su propali – što ste naučili iz toga?
Istina, imao sam neuspjeha koji su me stajali mnogo novca. Što sam više uložio, veći je bio i rizik. U Ukrajini sam izgubio 18,1 milijun eura, u Nizozemskoj 13 milijuna. Od 56 kompanija u 13 zemalja imao sam 40 startupa, 16 ih je propalo. Kada gledam razloge tih neuspjeha, nekada je to bila tehnologija, nekada je za to bilo krivo tržište, ponekad je to bio menadžment, prevare ili je pak trebalo previše vremena da se neki posao realizira pa je ponestalo novca. Važno je da na vrijeme prepoznate neuspjeh i naučite se s njime nositi.
Kako ste se nakon neuspjeha ohrabrili da ponovo započnete neki posao?
Zar nikada ni u čemu niste zakazali? Ljudi cijeloga života doživljavaju neuspjehe – u sportu, u ljubavi, učenju, u svim životnim poljima. Tko kaže da mu se nikada nije dogodio neuspjeh, ne govori istinu. Isto je i kod kompanije. To što u nečemu niste uspjeli, ne znači da ne možete probati ponovo. Moja je prednost bila u tome što su svi moji neuspjesi bili startupi, no taj neuspjeh kompenzirale su tvrtke u kojima sam uspješno poslovao.
Koji biste savjet dali hrvatskim poduzetnicima?
Moja snaga je moja mreža. Kada biste mi rekli da želite biti poduzetnica, prvo bih vas pitao kakvu mrežu ljudi imate oko sebe. Ne kakav ste fakultet završili, kakvu ideju imate, već koga poznajete. Da bi se postao poduzetnikom, društvene vještine su ključne.
Savjet
Što svaki poduzetnik treba znati kada osniva tvrtku?
Planiranje biznisa mora imati petogodišnji plan. Morate imati negativni plan i znati imate li dovoljno sredstava da pokrijete neplanirane troškove. Svi početnici misle da će se brzo obogatiti ali to se neće dogoditi. Morate biti svjesni da ćete za tri godine tek vratiti troškove. Pet godina će vam trebati da zaradite. Treba razmišljati o negativnom biznis planu i što može otići po zlu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu