Zračni promet u svijetu raste, a time i broj narudžbi novih putničkih zrakoplova, o čemu ponajbolje svjedoči i upravo u Dubaiju završeni sajam aeronautike – Dubai Airshow.
Organizatori su objavili da je na njihovu sajmu civilnih i vojnih lejelica i opreme bilo 1046 izlagača iz 50 zemalja, a sklopljeni su poslovi vrijedni 206,1 milijardu dolara, što je najviše u povijesti nekog sajma. Posebno je zanimljivo da su ponovno povećane narudžbe najvećih putničkih zrakoplova. Najveći dobitnici takva trenda su europski konzorcij Airbus i američki div Boeing. U Dubaiju je naručeno 50 trenutačno najvećih zrakoplova na svijetu, A380 u vrijednosti 23 milijarde dolara.
O koliko velikoj narudžbi je riječ, pokazuje i podatak da je od 2007. isporučeno samo 115 tih zrakoplova, čija je pojedinačna cijena oko 300 milijuna eura. Možda je još zanimljivije da se cijela nova narudžba odnosi na zrakoplovnu kompaniju Emirates, koja je najveći korisnik zrakoplova A380, trenutačno ih ima 38, uz 100-tinjak naručenih. Analitičari naglašavaju da će tolika ovisnost Airbusa o Emiratesu utjecati i na to da budući planovi europskog konzorcija, ponajprije A350, koji će biti konkukrencija Boeingu 777, budu prilagođeni arapskoj tvrtki. No, na Emirates ne ne može požaliti ni Boeing jer je zrakoplovna tvrtka iz Dubaija naručila i 150 njihovih mini-jumbo zrakoplova tipa 777 za 76 milijardi dolara. Boeing je objavio da je na Dubai Airshowu sklopio narudžbe za ukupno 259 zrakoplova tipa 777 ukupne vrijednosti od gotovo 100 milijardi dolara, a što je najveća narudžba u povijesti kompanije.
Taj tip zrakoplova bio je zanimljiv i Qatar Airwaisyu, koji je naručio 75 Boeinga. Tržiše "zračnih nemani", prije svega A380 i Boeing 747, posljednjih je godina bilo u padu. Osim gospodarske krize, promijenile su se i preferencije putnika, koji traže da ih se s hubova preveze do njihova lokalnog aerodroma, što pogoduje velikih zračnim flotama s manjim zrakoplovima, umjesto malih flota sa zračnim divovima. Analitičari procjenjuju da će se gradnjom novih hubova povećati promet putnika između najznačajnijih svjetskih destinacija. I dok je Airbus iskoristio priliku, realnost pokazuje da je legendarni 747 vjerojatno izgubio bitku, prodaja mu stagnira, za njim je na tržištu potražnja sve manja. No, tu je uskočio Boeing 777, dvomotorni širokotrupac s kapacitetom do 368 sjedala.
Trendovi
Spore narudžbe
Zrakoplovni analitičari navode kako slaba dosadašnja prodaja Airbusa 380, samo 115 komada u šest godina, ne mora značiti da je posrijedi loš projekt. Kako navodi Sandy Morris iz Jefferies Bank, povijest je pokazala da su i drugi revolucionarni zrakolovi, poput Boeinga 747 ili Airbusa 300, vrhunac narudžbi doživljeli 15-ak godina nakon svojeg predstavljanja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu