Dionice slovenske elektrotehničke industrije Gorenje bi do kraja godine trebale biti uvršene na Varšavsku burzu. Kako prenose slovenski mediji, za to formalna odluka Skupštine postoji još od sredine ove godine, a sada Nadzorni i Upravni odbor kompanije o njoj ponovno raspravljaju u svijetlu nove dokapitalizacije od 45 milijuna eura koja je krenula jučer.
Ljubljanski dnevnik Delo piše da cijena dionice iznosi 4,31 eura i jednaka je cijeni dionice po kojoj je u prvoj dokapitalizaciji sudjelovala japanska korporacija Panasonic koja je uplatila dionice u vrijednosti više od 10 milijuna eura. Nova dokapitalizacija će teći u dva kruga. U prvom krugu Gorenje se obraća postojećim dioničarima, a u drugom krugu, koji je podijeljen u dva koraka, najprije svojim zaposlenicima, pa potom i novim investitorima. Dionice će biti ponuđene u Sloveniji i Poljskoj gdje će Gorenje potražiti institucionalne i male investitore.
13posto
udjela u Gorenju je kupio Panasonic
Sve dionice će prema predviđanjima do kraja godine biti uvrštene na Ljubljanskoj i Varšavskoj burzi. Prikupljena sredstva Gorenje je namijenilo za smanjenje zaduženosti te financiranje projekata, koji su planirani u osvježenom stateškom planu za naredne četiri godine. Za razduživanje će tako Gorenje upotrijebiti veći dio prikupljenih sredstava, približno dvije trećine, a razliku je namijenilo za strateške projekte. Prema ocjeni predsjednika Uprave Gorenja Franje Bobinca, aktualna dokapitalizacija, koja slijedi uspješno povezivanje s Panasonicom, značajan je korak u razvoju društva.
Gubitak u poslovanju
Najava o dokapitalizaciji i izlasku na burzu u Varšavi su ovog tjedna malo obezvrijedili objavljeni poslovni rezultati za prvih devet mjeseci prima kojima je Gorenje zabilježilo gubitak od 18,2 milijuna eura. Kao glavni razlog za neprofitabilnost se navodi veliko resturukturiranje koncerna – masovno preseljenje pogona diljem Europe. Tako je Gorenje zatvorilo svoj pogon u Švedskoj i preselilo ga u Sloveniju. S druge strane je dobar dio proizvodnih operacija iz same Slovenije preseljen u njihovu modernu tvornicu u Srbiji, u kojoj Gorenje ima ukupno četiri pogona – dva u Valjevu, te po jedan u Staroj Pazovi i Zaječaru. Očekuje se da će efetki ovog preseljenja, koji bi trebali rezultirati manjim troškovima i većom prodajom, biti vidljivi tek u 2014. godini.
4,31euro
po dionici biti će cijena pojedinog vrijednosnog papira tvrtke u dokapitalizaciji
Ovakve procjene temelje se na iskustvima prošlogodišnje selidbe njihova pogona iz Finske u Češku, a što je rezultirao s 20 milijuna eura pozitivnog efekta za Gorenje. Nadzorni odbor Gorenja je već prije usvojio strateški plan grupe za razdoblje od 2014. do 2018. godine. Za to su se odlučili zbog promjene mnogih okolnosti. Kako je pojašnjenju u sjedištu tvrtke u Velenju, jedan od ključnih ciljeva ostaje smanjenje duga, tako da odnos između neto financijskog duga i dobiti prije kamata, poreza i otpisa neće biti više od tri. Gorenje u ovom razdoblju planira većinu svojih prihoda ostvariti u Europi, a u isto vrijeme žele dvostruko povećati prihode na izvanerupskim tržima, na oko 170 milijuna eura u 2018. godini.
Veći udio na tržištu
Najveća slovenska elektroindustija 2010. godine povećava udio temeljne djelatnosti proizvoda i usluga za dom u ukupnim prihodima. Procjene govore da će u 2018. prihodi iz temeljne djelatnosti iznositi više od 90 posto svih prihoda, a u 2012. godini je taj udio iznosio 85 posto.Veliki zaokret Gorenja dogodio se sredinom godine kada je najavljen dolazak japanskog Panasonica koji je za 10 milijuna eura kupio 13 posto udjela u slovenskoj tvrtki. Mediji spekuliraju da će se uz pomoć globalnog strateškog partnera Gorenje, inače najveći slovenski izvoznik, ubuduće lakše nositi s glavnom europskom konkurencijom – švedskim Elektroluxom i talijanskim Indesitom.
Tržišni udio
Rast prodaje i u Hrvatskoj
Tržište bijele tehnike stagnira u zapadnoj Europi, ali zato na istoku starog kontinenta, kao i na izvaneurpskim tržištima i dalje bilježi rast. Gorenje je u čitavoj Europi, u svojoj osnovnoj djelatnosti – kućanski aparati, ostvarilo ove godine rast prodaje od 0,8 posto. Kako piše slovenski dnevnik Delo, time im je za 0,22 posto porastao i tržišni udio u tome sektoru na starom kontinentu koji sada iznosi 3,51 posto. Najznačajniji rast Gorenje je ostvarilo u Ukrajini, Rusiji, Njemačkoj, Hrvatskoj, Bugarskoj, Rumunjskoj te Kini.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu