Potiho pala prva zapreka tvornicama auta

Autor: Bernard Ivezić , 17. studeni 2013. u 22:00
Rimac sa svojim BMW-om prerađenim na struju/Nel Pavletić/PIXSELL

Zubakov Crobus zbog homologacije je morao u Mađarsku, a riječ je o postupku koji je velik trošak proizvođačima.

Izuzev Zubakove 180 milijuna kuna vrijedne tvornice autobusa AZ Crobus, Hrvatska teško može očekivati da će prije kraja 2015. ili početka 2016. dobiti nove domaće tvornice cestovnih vozila i to čak ako Dok-Ing i Rimac Automobili brzo ugovore investicije za serijsku proizvodnju koje im se nude iz Njemačke i Kine, doznaje Poslovni dnevnik.

U branši tumače da je glavni razlog što Hrvatskoj, za razliku od SAD-a, Kine, Njemačke, Japana i Francuske strateški cilj nije razvoj domaćih proizvođača inovativnih vozila što utječe na interes ulagača, visinu investicija i samim time brzinu provedbe pretprodajnih aktivnosti koje su najskuplji dio posla. Kako neslužbeno doznajemo, čak se i Zubakov Crobus, koji se nije morao brinuti oko financija, zbog loše domaće regulative morao se homologirati, odnosno proći testove koji dokazuju da je vozilo spremno i sigurno za cestovni promet, u Mađarskoj. I to iako je riječ o prvom cestovnom serijski proizvedenom vozilu u suvremenoj Hrvatskoj te na čijoj izradi Zubak surađuje s 350 kooperanata i zapošljava više od sto radnika.

 

3,5milijuna

kuna stajala je Zubaka homologacija Crobusa

Istražujući probleme oko homologacija otkrili smo da je Vlada u lipnju, pred sam ulazak u EU, šutke ipak otklonila tu barijeru. Pretpostavlja se zbog usklađivanja s EU.Boris Gorup, voditelj Službe za homologaciju vozila Državnog zavoda za mjeriteljstvo (DZM), kaže da je Pravilnikom o utvrđivanju sukladnosti motornih vozila i njihovih prikolica DZM postao nadležno tijelo za provedbu svih postupaka homologacije vozila u Hrvatskoj."Tako obavljamo pojedinačnu IVA homologaciju te tipnu nacionalnu i EU homologaciju, za što su se Dok-Ing i Rimac zasad samo raspitivali, dok smo Crobusu na njihov zahtjev izdali nacionalnu homologaciju", kaže Gorup.

Dodaje da je sada dovoljno da se proizvođač javi DZM-u koji dalje vodi cijeli postupak i izdaje certifikat o homologaciji, na temelju kojeg proizvođač izdaje certifikat o sukladnosti CoC i on je, uz račun, kupcu dovoljan da vozilo registrira na bilo kojoj stanici za tehnički pregled u Hrvatskoj.U Crobusu kažu da su zbog homologacije morali jedan autobus uništiti u testovima prevrtanja te da su te pripreme za početak prodaje trajale dvije godine i stajale 3,5 milijuna kuna. U Dok-Ingu kažu da oni zbog maloserijske proizvodnje ne bi morali uništiti nijedan Loox u testiranju, ali da to žele kako bi pokazali koliko je siguran. U Rimacu ističu da ti troškovi variraju te da za tržište SAD-a treba "razbiti" barem osam Concept Onea, a svaki stoji 750.000 eura. Zaključuju da zato trebaju investiciju, a da im regulativa i ne ide u prilog.

Skiveni troškovi

Nema tablica za proizvođače

Domaći proizvođači priželjkuju i proizvođačke registarske tablice. U MUP-u kažu da prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama mogu i bez homologacije koristiti "prenosive pločice", što rade i auto-saloni. "Nakon proteka godine dana mogu zatražiti produljenje", kažu iz MUP-a. U Rimcu, koji se dvije godine mučio homologirati i registrirati BMW prerađen na struju, tvrde da to nije isto. Proizvođačke tablice, kažu, olakšavaju izvoz i promociju novih modela.

Komentirajte prvi

New Report

Close