Evo što konzultanti kažu o monetizaciji autocesta

Autor: Jadranka Dozan , 24. listopad 2013. u 19:28
Thinkstock

Ministarstvo prometa, pomorstva i infrastrukture danas je, kako su u Vladi i obećali, objavilo izvješće za prvu fazu projekta tzv. monetizacije autocesta.

Zbog velikog interesa javnosti Ministarstvo prometa, pomorstva i infrastrukture danas je, kako su u Vladi i obećali, objavilo izvješće za prvu fazu projekta tzv. monetizacije autocesta, koje je izradio savjetnički konzorcij u kojemu su Erste Group Bank AG, Deloitte savjetodavne usluge d.o.o., zagrebačka podružnica Wolf Theiss Rechtsanwälte GmbH te društvo za upravljanje autocestama Asfing International.

U dokumentu pod nazivom „Monetizacija javnog duga u vezi s društvima HAC i ARZ – Konačni nacrt izvješća za Fazu 1“ na 88 stranica objašnjavaju se ciljevi, uvjeti i opcije monetizacije, rezultati ispitivanja tržišta i dubinskog ispitivanja Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka-Zagreb te, dakako, zaključak o najboljoj opciji uz indikativne procjene vrijednosti koncesije.

Okvirni iznosi – a to su 3 milijarde eura u slučaju 50-godišnje koncesije i 2,2 milijarde u slučaju 30 godina – javnosti su već poznati. U izvješću se, pak, potanko objašnjava financijski model za davanje indikativne procjene koncesije, kao i temeljne pretpostavke na kojima su rađene.

“Procjena se treba tumačiti kao indikativna i približna naknadi za koncesiju koja bi Vladi RH mogla biti ponuđena od strane najboljeg ponuditelja”, ističu savjetnici te dodaju da izračuni pretpostavljaju da će Vlada RH “poduprijeti Projekt pomoću navedenih mjera smanjenja rizika u svrhu povećanja vrijednosti transakcije”. Zbog postojanja širokog raspona mjera potpore koje se mogu podijeliti na različite razine, Vlada može u bitnome izmijeniti vrijednost transakcije, navode.

Indikativne procjene savjetnici su napravili na temelju sljedećih pretpostavki:

  • Inflacija – 3 posto
  • Porast prometa (godišnje) – 1,5 posto
  • Prihodi od cestarine 2012. – 1.766 mil. kuna
  • Troškovi upravljanja i održavanja 2012. – 879 mil. kuna
  • Smanjenje prihoda od naplate cestarina – 15 posto
  • Devizni tečaj HRK/EUR – 7,58
  • Koeficijent vlastitog kapitala – 30 posto
  • Interna stopa rentabilnosti vlastitog kapitala – 12 posto
  • Kamata na dug – 5,9 posto

Da bi se mogla iskoristiti ekonomija razmjera i razumna vrijednost transakcije, razdoblje koncesije bi, prema ocjeni konzultanata, svakako trebalo biti dulje od 20 godina. A kako su procijenili vrijednost transakcije u slučaju koncesije s obzirom na njezino trajanje, pokazuje sljedeća tablica:  

Komentari (4)
Pogledajte sve

A koji konzultanti su radili studiju isplativosti prije početka gradnhe autocesta?

R E F E R E N D U M !

A sta bi ti, Rasime? Svuda po svijetu cestu naplacuju strojevi, a ne ljudi. Ljudi neka rade nesto pametnije sto stvara vrijednost. Sjedenje u kucici ne stvara.

New Report

Close