Švicarski proizvođači satova gotovo su ostali bez posla 1970-ih zato što su podcijenili satove na baterije. Iako se industrija koja je jedan od zaštitnih znakova švicarske od tada oporavila te je, štoviše, ponovno postala vrlo prosperitetna danas je suočena s novom prijetnjom u vidu pametnih satova poput Samsungovog Galaxy Geara koji stoji 299 dolara.
Kao što je bio slučaj i s quartz satovima prije četiri desetljeća i pametni satovi su dočekani pomalo s omalovažavanjem. Tako prema studiji Deloittea čak dvije trećine direktora u švicarskoj urarskoj industriji smatra kako im pametni satovi nisu baš nikakva prijetnja. "Zar bi se damama više svidjelo da na poklon dobiju pametni sat umjesto naših lijepih satova ukrašenih dijamantima?", samouvjereno je za Bloomberg rekao Johann Rupert, milijarder s kontrolnim udjelom u Cie. Financiere Richemontu, koji prodaje satove pod 13 brendova među kojima su Cartier i Vacheron Constantin. "Ne vjerujem da će pametni satovi imati većeg utjecaja na industriju", dodao je.
58milijardi
dolara vrijednost je lanjskog izvoza švicarskih satova
Međutim Andreas Hofer iz Boston Consulting Groupa u Zürichu smatra kako bi se industrija trebala itekako pripremiti na najezdu pametnih satova. Naime Strategy Analytics predviđa globalnu prodaju od milijun pametnih satova ove godine što će već iduće porasti na sedam milijuna komada. Sanford C. Bernstein prognozira kako bi Appleov iWatch mogao kompaniji donijeti između 2,3 i 5,7 milijardi eura prihoda već prve godine prodaje tog uređaja. "Švicarski proizvođači satova ne bi trebali skakati pred rudo izjavama kako su pametni satovi trend koji ih se ne tiče", ističe Hofer.
Skupocjeni švicarski satovi su tehnološki toliko zastarjeli da praktički više ne bi trebali postojati. Tu su lekciju proizvođači bolno naučili 1970-ih godina kada su kupci masovno prigrlili baterijske satove nauštrb tradicionalnih švicarskih na navijanje ili pak koji se samonavijaju. Posljedično je broj zaposlenih u industriji pao sa 90.000 1970. na malo iznad 30.000 1984. godine, dok je broj proizvođača pao s brojke od 1600 na njih 600 koliko ih je danas aktivno. Inertnost Švicaraca donekle se može objasniti i time što su mehanički satovi lani činili trećinu ukupne prodaje vrijedne 58 milijardi dolara. Uporište za svoj zaborav povijesti nalaze i u prognozi Euromonitor Inernationala kako će upravo segment mehaničkih satova do 2016. godine porasti za 33.posto.
Prestiž
Rolex ostaje Rolex
Većina proizvođača luksuznih satova vjerojatno nema razloga za brigu jer će oni i dalje zadržati svoju klijentelu. No zato razloga za paniku itekako imaju proizvođači satova srednjeg i nižeg ranga. "Sat poput primjerice 5000 dolara vrijednog Rolexa demonstracija je bogatstva njegovog vlasnika i teško da mu pametni satovi u tome mogu konkurirati. Međutim švicarski satovi koji stoje između 200 i 400 dolara dobit će izravnu konkurenciju od pametnih satova", ističe Jon Cox, analitičar Kepler Cheuvreuxa u Zürichu. Dodaje kako ulagači i dalje vole Richemont i Swatch.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu