U Srbiji se svakodnevno otvaraju nove tvrtke iz sektora autoindustrije, a najnoviji primjer je kanadsko-austrijska Magna koja će u Odžacima u Vojvodini proizvoditi sjedala za automobile.
Tvrtka, vrijedna 5,6 milijuna eura zapošljavat će 314 radnika, a proizvoditi će sjedala i komponente za sjedala za veliki broj proizvođača automobila, prije svega Ford i Smart. Prije Magne u Srbiju su u posljednjih nekoliko godina došli Bosch, Magneti Marelli, Tiger, Johnson Controls i Yura, to su samo neki od globalnih brendova koji su nazočni u susjednoj državi.
Tvrtka iz Kragujevca
Naravno, magnet za sve njih je nova Fiatova tvornica u Kragujevcu u kojoj se proizvodi model 500L. Svoj interes u svemu tome je našao i splitski AD Plastik koji je lani kupio tvrtku M-Prointex iz Mladenovca koja je bila u vlasništvu zabočkog M-Profila. Čelnici AD Plastika najavljivali su da će u svojoj srpskoj tvornici proizvoditi filc za podne tepihe za njihovu tvornicu u Rumunjskoj te neke dijelove za srpski Fiat. Za sada AD plastik ima ugovore s Fiatom u Srbiji vrijedne do dva milijuna eura, a očekuje se da će se on udvostručiti kada krene proizvodnja u punom kapacitetu.Fiat je već ove godine postao najveći najveći izvoznik iz Srbije s realizacijom od 1,136 milijardi eura u prvih devet mjeseci. Kako je izvjestilo tamošnje Ministarstvo financija iza Fiat automobila Srbije (FAS), što je službeni naziv nekadašnjeg kombinata Zastava automobili, su Naftna idustrija Srbije (NIS) s izvozom vrijednim 206,5 milijuna eura, Tigar gume s 184,4 te HIP Petrokemija s 168,5 milijuna eura izvoza u prvih devet mjeseci 2013. godine. Iako je Fiat na neki način povezan s proizvodnjom automobila u Kragujevcu od 1955. godine, aktualna suradnja datira u 2008. godinu kada je stvorena tvrtka Fiat Automobili Srbija u kojoj Talijani imaju 67 posto udjela, a ostatak otpada na državu Srbiju.
Počelo s Fićom
Izgrađena je nova tvornica u kojoj se proizvodi više varijanta Fiatovog produženog modela novog Fiće 500L. Posao u FAS-u, čija tvornica se nalazi 10-ak kilometara od Kragujevca, našlo je 2500 radnika. Ukupno je u gradnju i opremanje pogona, kapaciteta 250.000 automobila godišnje, uloženo oko milijardu eura. Lani je proizvedeno 30.000 automobila, a očekivanja za ovu godinu se kreću na razini od 110 tisuća. Naime, prvotni plan za ovu godinu je bio proizivesti 180 tisuća automobila, a temeljio se na bescarinskom izvozu u Rusiju. No, zbog kašnjenja početka izvoza na rusko tržiše, Fiat je sredinom godine revidirao svoje procjene o proizvodnji automobila u Kragujevcu sa 180 tisuća proizvedenih vozila na 110 do maksimalno 140 tisuća. No, kako su pojasnili u Fiatu, u slučaju da dođe do daljnjeg odlaganja izvoza na rusko tržište, moguće su nove procjene s još manjim brojem proizvedenih vozila. FAS je sredinom godine predstavio svoje nove modele, produženi Fiat 500 Living s pet i sedam sjedišta te Fiat 500L Trekking. Riječ je o Fiatovim modelima koji se proizvode samo u Srbiji, a proizvodnja bi gotovo u potpunosti trebala biti namijenjena izvozu. Cijena modela Fiat 500L, ovisno o izvedbi i opremi, u Hrvatskoj se kreće između 120 i 155 tisuća kuna.
Mercedes i Hyundai
Iako se radi o najvećoj investiciji u Srbiji, zaposlenici FAS-a nisu oduševljeni uvjetima rada, a bilo je i drastičnih akcija poput namjernog oštećicanja automobila u samoj tvornici. Istragom je utvrđeno da su radnici treće smjene oštetili 30-ak automobila zbog uvjeta rada i malih plaća. Posebno ih smeta što radnici u Fiatovim tvornicama u Italiji imaju plaću od 1200, u Poljskoj 1100, a u Kragujevcu samo 300 eura.Iako je za sada sve još na razini najava, vode se ozbiljni pregovori oko dolaska još nekih autoindustrija u Srbiju. Navodno je najozbiljnja opcija s korejskim Hyundaiem te Mercedesom koji bi mogao preuzeti tvornicu autobusa Ikarbus.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Vjetar piri, Srbija se širi, kiša pada, Hrvatska propada [emo_mrgud]
Uključite se u raspravu