Nakon Fiata u Kragujevac dolazi i kineska kompanija Huanghai sklapati kamione

Autor: Ante Pavić , 24. rujan 2013. u 22:00
Fiat 500 se pokazao kao puni izvozni pogodak, a Beograd se nada da će tako biti i s Kinezima/REUTERS

Kinezi bi kamione sklapali u pogonima Zastave kamiona u Kragujevcu i Zastave specijalnih vozila u Somboru.

Srbija je počela ozbiljnu nadgradnju svoje automobilske industrije koja u zadnje vrijeme doživljava procvat.

Kineska kompanija Huanghai sprema se  u proizvodnim halama kragujevačke Zastave početi sa sklapanjem kamiona vlastite proizvodnje. Kako javlja srpski Danas, višečlana delegacija direktora i stručnjaka Zastava vozila boravi na jugu Kine u kompaniji Huanghai gdje bi trebali precizirati ranije potpisan protokol o suradnji. Tijekom tjedna bi kineski i srpski predstavnici trebali dogovoriti detalje o transferu kineske tehnologije i skorašnjem početku sklapanja vozila u pogonima Zastava kamiona u Kragujevcu i Zastave specijalna vozila u Somboru. U Zastavi se nadaju, ako sve bude po planu, da će se kamioni početi sklapati već krajem listopada. Osim što će proizvoditi kaminone nosivosti od sedam do osam tona, kombije, minibuseve, pick-upove i terenska vozila, u Zastavi se nadaju da će proizvodnja označiti početak strateškog partnerstva s kineskom kompanijom.

S Kinezima su već ranije počeli pregovori o privatizaciji Zastave kamiona i Specijalnih vozila koji bi trebali biti okončani do proljeća sljedeće godine.Danas podsjeća da je na sličan način u Kragujevac došao i talijanski Fiat. Serijska proizvodnja modela Fiat 500 počela je lani u srpnju. Fiat je u FAS do sada uložio oko milijardu i 50 milijuna eura, od čega više od 350 milijuna u rekonstrukciju tvornicu i ostalo u opremu. U toj je godini iz kragujevačke tvornice izišlo 30.000 automobila 500 L, i svi su završili u izvozu. Upravo je Fiat postao glavni izvozni adut Srbije, ali su tamošnji dužnosnici priznali da FAS neće biti dovoljan za popravljanje izvozno-uvozne bilance. Ponovno buđenje autoindustrije ulijeva nadu u reindustrijalizaciju zemlje. Pri tome se i ne štedi pa je država subvencionirala Fiat, dala mu besplatno zemlju i odustala od oporezivanja kako bi talijanski proizvođač počeo proizvodnju novog modela.

Kinezi su očito također zainteresirani, ali je i pitanje hoće li tražiti da im se pruže jednaki uvjeti kao i talijanskom proizvođaču. Ukoliko se pokrene i ostatak nekadašnjeg automobilskog diva u Kragujevcu, to će i mnogo značiti brojnim kooperantima. Koliko je isplativo biti kooperant velikim automobilskim industrijama koje europske države obilato subvencioniraju u vrijeme krize, dobro zna i hrvatski AD Plastik koji proizvodi plastične dijelove za Renault. I on pokušava dobiti posao za Zastavu zbog čega je blizu Kragujevca otvorio i pogon.

Sada se sprema za proizvodnju novog Renaultovog projekta Edison, nadajući se da će uspjeti proširiti posao s Fiatom koji je prilično zatvoren za vanjske kooperante. FAS za sada zapošljava oko 1500 radnika, a broj zaposlenih u slučaju dolaska kineske kompanije ostale dijelove nekadašnjeg jugoslavenskog automobilskog diva za sada je nepoznat. Kineska delegacija u uzvratni radni posjet Kragujevcu, Somboru i Beogradu doći će 10. listopada kada bi se trebalo saznati jesu li definitivno spremni uložiti u pogone pokraj onih na koje su se odlučili Talijani. 

Fiat

Raste proizvodnja

Srpski ministar ekonomije Nebojša Čirić svojevremeno je najavljivao da će iz pogona Fiat Srbije godišnje izlaziti 200.000 vozila, a potencijalno čak i 300.000 automobila. Pritom je kazao kako očekuje da će Fiat od izvoza ostvarivati između 1,1 i 1,3 milijarde eura godišnje. Fiat se ugovorom obvezao da će zaposliti nove radnike te da će ih do dostizanja pune proizvodnje povećati broj zaposlenih sa 1700 na 2500 radnika.

Komentirajte prvi

New Report

Close