Piletina će uskoro postati najpopularnije meso, evo zašto

Autor: Majda Žujo , 23. rujan 2013. u 09:46
Vjerska ograničenja koja zabranjuju jedenje govedine ili svinjetine ne odnose se i na piletinu/Slavko Midžor/PIXSELL

Sve veća zainteresirenost za perad rezultat je povećanog prosperiteta na tržištima u razvoju.

Nakon dugogodišnje dominacije svinjetine, piletina je na putu da postane najpopularnije meso na svijetu.

Prema pisanju The Economista, restorani godišnje potroše 114 milijuna tona svinjetine, dok se piletine potroši oko 106 milijuna tona. No unatoč tome što svinjetina još uvijek drži primat u prodaji, konzumacija piletine raste brže. Tako je rast sada 2,5 posto godišnje, dok je rast prodaje svinjetine 1,5 posto. Ukoliko se taj trend nastavi, piletina bi mogla preteći svinjetinu do 2020. godine.Osim što ima veći rast, piletinom se više trguje, odnosno ima veći udio u izvozu, odnosno uvozu. Prema UN-ovoj organizaciji za hranu i poljoprivredu, godišnje se trguje s 13,3 milijuna tona piletine, 8,6 milijuna tona govedine te 7,2 tone svinjetine.

Povoljne cijene

A sve veća zainteresirenost za perad rezultat je povećanog prosperiteta na tržištima u razvoju. To znači da sve više ljudi može sebi priuštiti meso za obrok, a pri tome je cijena piletine najpovoljnija. Razlog tome je što je za proizvodnju kilograma piletine potrebno puno manje hrane nego je potrebno da bi se proizvela jednaka količina svinjetine ili govedine. Osim toga, mnoga vjerska ograničenja koja zabranjuju jedenje govedine ili svinjetine diljem svijeta ne odnose se i na piletinu.Prema procjenama njemačke banke Rabobank, potražnja za piletinom mogla bi do 2020. povećati njezinu proizvodnju na 128 tona godišnje.

 

13,3milijuna

tona piletine protrguje se godišnje

No osim što će rasti njezina proizvodnja rast će i njezin udio na globalnom tržištu mesa. Sa sadašnjih 14 posto taj bi udio uskoro mogao porasti na 17 posto ukupne proizvodnje. Ipak, glavne prepreke bržem rastu međunarodnom trgovanju piletinom su zahtjevi potrošača za svježim mesom i vladine politike zaštite domaće poljoprivrede.Na to bi mogao utjecati eventualni rast cijena hrane koji bi povećao želju za uvezenim mesom, samo iz razloga jer je jeftinije. Uzgoj piletine uglavnom je koncentriran u zemljama koje imaju žita u izobilju.

Lukavi farmeri koji se bave tim poslom najviše su se fokusirali na područja kao što su Brazil gdje je zbog loše infrastrukture proizvođačima žitarica teže plasirati robu na tržištu, a da pri tome konkuriraju globalnim cijenama. Troškovi proizvodnje u SAD-u i Brazilu, najvećim proizvođačima piletine na svijetu su za 30 posto manji od troškova proizvodnje piletine u Europi ili Kini. Stoga ni ne čudi da te dvije zemlje zajedno u inozemstvo prodaju čak dvije trećine izvezene piletine. Trgovanje piletinom ipak je mnogo kompliciranije nego što je njezina prerada, odnosno čupanje, zamrzavanje i otpremanje. Osim toga, piletina se ne prodaje cijela pa izvoznici moraju optimizirati i vrijednost pojednačnih dijelova peradi.

Zapadnjaci primjerice preferiraju bijelo meso, odnosno pileća prsa, dok Azijci više vole ukusnije dijelove tamnog mesa bataka i zabataka. Bijelo meso na Zapadu tako zna biti i četiri puta skuplje nego tamno meso, no cijena mu je u Kini jednaka. Europa tako u Aziju šalje kokošje batke i nogice, a iz Azije uvozi bijelo meso.

Tražena krilca

Pileća krilca koja su najtraženiji dio piletine diljem svijeta dolaze tek u paru po jednom piletu pa nije ni čudo da je njihova cijena najviša. Krilca su najtraženiji obrok u mnogim fast food restoranima, pivnicama i barovima. Prema pisanju The Economista, McDonalds je u posljednje vrijeme čuvao zalihe pilećih krilaca kako u svoju ponudu mogao uvesti i "magična krilca".No dinamika globalnog tržišta dobra je vijest za potrošače bogatih zemalja. Rast potražnje na azijskom tržištu trebao bi značiti višak bijelog mesa te njegove niže cijene u godinama koje slijede.

Komentirajte prvi

New Report

Close