Gostiju više, ali trošili manje nego 1998.

Autor: Marija Crnjak , 18. rujan 2013. u 22:01
I potrošnja odmorišnih gostiju smanjena je 15 posto, na 107 eura po danu/Marko Lukunić/VEČERNJI LIST

U hotelima se ostvaruje gotovo četiri petine noćenja, domaćih gostiju i dalje je najviše, slijede Nijemci i Amerikanci.

Zagreb je u posljednjih šest godina povećao broj hotelskih kreveta za 18 posto, a u odnosu na 2008. godinu za pet posto, s tim da je u strukturi hotelske ponude gotovo 60 posto kapaciteta u hotelima s pet zvjezdica i onima s četiri zvjezdice.

Prije četrnaest godina taj je udio bio tek 37 posto. Zagrebački hoteli raspolažu sa 65 posto ukupno raspoloživih desetak tisuća turističkih kreveta u Zagrebu, danas se u 48 hotela u metropoli sa 3637 soba i 194 apartmana može odjednom smjestiti približno 6,9 tisuća gostiju. U hotelima se ostvaruju gotovo četiri petine noćenja u smještajnim kapacitetima u Zagrebu. Pokazalo je to šesto po redu istraživanje Instituta za turizam Tomas Zagreb 2012., o stavovima i potrošnji turista Zagreba. Podaci su prikupljani tijekom cijele 2012. godine na uzorku od 1832 ispitanika (gosti hotela, hostela i privatnog smještaja, te na još 17 lokacija u gradu).Iako je broj gostiju koji posjećuju Zagreb sve veći, Tomas je pokazao na kojim sve slabostima treba raditi kako bi se, primjerice, podigla popunjenost hotela, čija je prosječna iskorištenost i dalje niskih 41 posto, te kako bi grad zaživio kao kulturna destinacija, s obzirom na to da trenutačno zbog kulturnih znamenitosti i manifestacija u Zagreb dolazi tek nekolicina gostiju.

Tomas je pokazao da je domaća turistička potražnja najvažniji tržišni segment, ali se njezin udio smanjuje. Domaći gosti s udjelom od gotovo 19 posto u prošloj godini i dalje su najzastupljeniji, a slijede njemački gosti s nešto više od šest posto, te Amerikanci s udjelom od šest posto. Dok raste broj gostiju, pada njihova potrošnja, koja je 2012. s prosjekom od 123 eura dnevno bila slabija nego davne 1998. Struktura izdataka hotelskih gostiju pritom je oscilirala kroz godine, do 2006. godine smanjivao se udio izdataka za smještaj i kupnju, a rastao udio izdataka u restoranima i kafićima, a u razdoblju od 2008. i 2012. godine situacija je obrnuta, s tim da padaju i izdaci za kulturu, sport, zabavu i ostale sadržaje.

Gosti hostela najkritičniji i najštedljiviji

Na dan potroše 48 eura, ne sviđa im se gastronomska ponuda 

Gosti hostela kritičniji su u ocjeni zagrebačke turističke ponude od gostiju hotela, a vrlo visoko ocjenjuju samo ljubaznost osoblja u hostelima, pogodnost Zagreba za kratak odmor, osobnu sigurnost te gostoljubivost lokalnog stanovništva i ljubaznost osoblja turističkih informativnih centara. Posebno su nezadovoljni gastronomskom i kulturnom ponudom Zagreba te mogućnostima za kupnju. Gosti hostela ujedno su kategorija gostiju koja najmanje troši. U Zagrebu na dan izdvajaju prosječno 48 eura po osobi, od čega 14 posto za kulturu, sport, zabavu i rekreaciju, izlete, lokalni prijevoz. Hosteli su, među ostalim, generatori novih gostiju, dijelom i zbog njihove mladosti. U hostelima je, naime, 78 posto inozemnih gostiju prvi put u Zagrebu, a 65 posto i prvi put u Hrvatskoj. Kad je riječ o motivaciji dolaska u Zagreb, gosti hostela primarno izdvajaju nova iskustava i doživljaje, potom izdvajaju kratak odmor u gradu, zabavu i kulturu. Također, gosti hostela više od gostiju hotela koriste brošure, a ističu se iznadprosječnim korištenjem vlaka za dolazak u Zagreb (27 posto).

Pada udjel poslovnih gostiju

Poslovnjaci izdatke smanjili 16 posto, trošili 138 eura na dan

U posljednjih nekoliko godina u Zagrebu se bilježi znatno povećanje udjela četiriju motiva dolaska gostiju: kratkog odmora u gradu, novih iskustava i doživljaja, zabave i upoznavanja kulturnih znamenitosti grada. Istodobno se, međutim, smanjuje udjel poslovnih gostiju. U razdoblju od 2008. do 2012. godine ponovno se povećava udio gostiju koji Zagreb posjećuju zbog poslovnih obveza, no to je dijelom posljedica proširenja obuhvata istraživanja na cijelu godinu u 2012., za razliku od prethodnih istraživanja, koja su se najčešće odvijala od svibnja do listopada, napominju u Institutu. Zbog poslovnih obveza u Zagreb dolaze uglavnom domaći gosti i građani zemalja regije te se ujedno najkraće zadržavaju, dok gosti s dalekih tržišta Japana i SAD-a dolaze zbog odmora i zabave i ostaju dulje. Unatoč rastu udjela poslovnih gostiju, u posljednje četiri godine prosječni dnevni izdaci hotelskih gostiju smanjeni su za 15 posto. Izdaci poslovnih gostiju smanjeni su za 16 posto u odnosu na 2008. godinu i lani su iznosili 138 eura, a potrošnja odmorišnih gostiju pala je za 15 posto i iznosila je 107 eura po danu. Doduše, to je i dalje više nego prosječna potrošnja gostiju na Jadranu od 100 eura dnevno.

Komentirajte prvi

New Report

Close