Nikada nije prerano za učenja o vrijednosti novca

Autor: Vladimir Nišević , 30. kolovoz 2013. u 20:00
Ilustracija

Većina stručnjaka napominje kako bi roditelji djecu trebali učiti o vrijednosti novca još u najranijem dobu.

Većina stručnjaka napominje kako bi roditelji djecu trebali učiti o vrijednosti novca još u najranijem dobu. Također, većina stručnjaka napominje kako bi roditelji trebali djecu upoznati s vrijednostima koje su vezane uz novac, piše internetska stranica familyeducation.com.

Roditelji djecu obično ne uče o vrijednosti novca jer se i sami ne osjećaju ugodno u takvim razgovorima, napominje Anne Ziff, obiteljska terapeutkinja iz Sjedinjenih Američkih Država. Kako su i sami roditelji često neodlučni oko teme novca tako i djeca primaju neodređene i nejasne poruke na tu temu te ostaju zbunjena, napominje Ziff.

Ali zaključuje Ziff nikada nije prerano za početak učenja djecu o vrijednosti novca. Treba ih uključiti u planiranje kućnog budžeta, pregled računa na kartici ili plaćanje mjesečnih režija. Naravno u uključivanju djece u baratanje novce ipak su neki segmenti prilagođeniji nižim uzrastime djece, poput napomene kako se nešto mora platiti ili kako roditelji rade za novac, a neki višim uzrastima djece poput napomena kako su neke stvari preskupe. 

Zarađivanje novca

Neki roditelji svojoj djeci rado daju i džeparac i na taj način ih pokušavaju naučiti kako odgovorno raspolagati novcem. To isprva može dati pozitivne rezultate, no dijete s vremenom mora shvatiti kako samostalnost ne dolazi s džeparcem u kombinaciji. Samostalnost proizlazi iz sposobnosti zarađivanja novca, a to može postići jedino radom. Istovremeno, rad je težak.

Ako dijete shvati da njegovi roditelji ne dolaze lako do novca, bolje će shvatiti njegovu vrijednost. Zahvaljujući tome, veća je mogućnost da novac neće htjeti potrošiti isključivo na video igrice ili novi mobitel, već će imati svijest o njegovoj važnosti i racionalnosti potrošnje.

S djecom osnovnoškolske dobi davanje džeparca može biti vrlo konstruktivan način učenja raspolaganja novcem. Na taj način, ako dajemo određenu sumu koje se pridržavamo i ne popuštamo pritiscima da dajemo više (osim u iznimnim situacijama ili za troškove koje smo se obvezali pokrivati), dijete uči prirodnim putem da, ako potroši sve na novu igračku ili majicu, neće imati za bombone drugi dan. Tako svaki put uči donijeti odluku i uči koje su posljedice tih odluka. Također može na ovaj način učiti o pojmu štednje i odricanja kako bi skupilo novac za nešto veće. Pri tom je važno da mu zaista damo slobodu s njegovim novcem i ne nastojimo dodatno utjecati na njegove odluke. Mnogi roditelji čine grešku, pa kad dijete dobije npr. 100 kuna od rođaka, uzmu taj novac i krenu u pregovore s djetetom o tome što će za to kupiti, što može zaista povrijediti dijete i poslati mu poruku da je previše nezrelo za donošenje odluka.

Neki od savjeta koje možete koristiti u svakodnevnim životnim situacijama su i ovi. Prilikom podizanja novca s bankomata objasnite djetetu da se ne može podići novca koliko želite, već onoliko koliko imate na svome računu, tj. koliko ste zaradili.

Pomozite djetetu, u skladu s njegovom dobi, shvatiti sustav rad-plaća-potrošnja. Pri plaćanju neke stvari ili usluge objasnite djetetu koja je njihova cijena, a iznos ćete učiniti shvatljivijim usporedite li ga s vrijednošću njegove najdraže igračke (npr. cijena namirnica koje smo danas kupili iznosi 600 kuna, a to je jednako toliko koliko smo platili tvoj bicikl.) Objasnite djetetu da različite stvari imaju različitu vrijednost koja se iskazuje u količini novca koju za njenu kupnju treba izdvojiti. Iako djeca predškolske dobi još ne razumiju odnose brojeva i matematičke pojmove, ovakva objašnjenja pomoći će im to lakše usvojiti kada budu i kognitivno zrela za to.

Odnos prema kovanicama

Ovakva objašnjenja možete koristiti i u situacijama kada dijete želi npr. jednu skupu stvar, a vi mu ponudite i objasnite da za tu jednu može npr. kupiti dvije jeftinije. Na taj način dijete uči donositi prve “financijske odluke”.

    Nakon što iz novčanika i džepova izvadite kovanice, nemojte ih samo ubaciti u ladicu. Time svojem djetetu prenosite poruku da male količine novca nemaju vrijednost. Umjesto toga, kovanice spremajte u neku posudu, a kada se napuni zamijenite ih za novčanice i npr. odvedite obitelj u kino. Tako djeci pokazujete da se i skupljanje sitniša s vremenom isplati te ih učite pravilnom odnosu prema novcu i štednji.

Komentirajte prvi

New Report

Close