Dok se nekad govorilo o privremenom nestanku struje, vode, plina ili grijanja danas se u razvijenim zemljama sve češće govori o redukcijama cloud usluga. Najveća internetska trgovina Amazon.com u ponedjeljak je bila nedostupna 45 minuta. Korisnike je umjesto raznolike ponude dočekala obavijest “Oops! We’re very sorry. 500 Service Unavailable Error”.
Lani je Amazonova cloud usluga Elastic ComputeCloud EC2 pala dva puta ostavivši bez usluge portale poput Instagrama, Netflixa i Reddita. Tjedan prije nedostupna je bila Microsoftova Outlook.com usluga, a na pet minuta pala je i najposjećenija internetska stranica na svijetu Google.com. Popis tu ne prestaje, jer u kolovozu je zbog pada jednog podatkovnog centra u Utahu u SAD-u bez usluge ostalo na tisuće portala koji svoje podatke skladište kod popularnih web hosting tvrtki Bluehost, HostMonster, HostGator i JustHost.
Veliki gubici
Amazon.com, koji s godišnjim prometom od 86 milijardi dolara nadmašuje hrvatski BDP za barem petinu vrijednosti, svake je minute tijekom redukcije svoje e-poslovne cloud usluge gubio milijun kuna ili nešto više od 160 tisuća dolara u najpesimističnijim prognozama. One optimističnije ukazuju da je gubitak bio manji, odnosno da je Amazon gubio oko milijun kuna svake tri minute ili nešto više od 66 tisuća dolara po minuti.
Ukupan gubitak Amazona tijekom 45 minuta nedostupnosti i time propuštenog prihoda tako se penje na prosječnih pet milijuna dolara ili gotovo 30 milijuna kuna. Google je pak zbog nedostupnosti svoje internetske stranice od svega pet minuta izgubio tri milijuna kuna u oglašivačkom prihodu ili oko 550 tisuća dolara. Iznosi su i za druge popularne e-servise vrtoglavi.
Magazin The Next Web lani je računao koliko bi stajalo kada bi se Google ili Facebook iz protesta, kao u slučaju prosvjeda protiv SOPA-e, stajalo da se ugase na jedan dan. Za Google je naveo da bi ga to stajalo oko 100 milijuna dolara u propuštenim prihodima od oglašavanja.
Procjena je rađena na temelju podatka da tvrtka vrti online oglase vrijedne tri milijarde dolara mjesečno. U slučaju Facebooka propušten prihod bio je oko 11,7 milijuna dolara. EBay bi se tako odrekao barem 28 milijuna dolara, a za Amazon je procjena bila 82 milijuna dolara. Yahoo bi tako propustio prihod od 11,8 milijuna dolara, Grupon sedam milijuna dolara, a Twitter oko 400.000 dolara. U The NextWebu pak duhovito dodaju da se onda korisnici Twittera ne bi imali gdje žaliti na to da im je usluga nedostupna. Twitter je, naime, postao glavni izvor informacija upravo za takve događaje.
Pojašnjenje obavezno
Analitičari pak upozoravaju da su posljedice cloud redukacija mnogo veće od propuštenog prihoda u kratkom periodu. Amazon pad svoje usluge nije objasnio, a nije odgovarao ni na novinarske upite. Analitičari tvrde da je to greška. Tvrde da korisnici traže da im se objasni zbog čega je došlo do pada usluge.
Neki su to već prepoznali pa je tako New York Times, koji se hvalio dobrim rezultatima svog e-izdanja, nakon što mu je na nekoliko sati prošli tjedan pao internetski portal, pretvorivši i njegovu mobilnu aplikaciju u beskoristan alat, odmah reagirali i informirali korisnike o svim etapama popravka sustava. Razlog pada je cyber napad.
Posljedice cloud redukcija osjete se i u drugim područjima. Analitička kuća GoSquared objavila je da je pad najposjećenije internetske stranice na svijetu Google.com-a, te nedostupnost usluga kao što su Gmail, YouTube i Drive za dio korisnika, pa makar i na tih nekoliko minuta, ukupan svjetski internetski promet srušila za 40 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu