Blackberry pred zidom: Krah nekad najvažnijeg poslovnog smartphonea

Autor: Bernard Ivezić , 14. kolovoz 2013. u 09:50
Tko ne ulaže u inovacije jednog se dana probudi izvan industrije

Najvažnija imovina kanadskog proizvođača su poslovni odnosi s 500 operatera u 91 državi, a najizloženija hardver.

Blackberry, prije poznat kao Research in Motion, osnovao je posebnu jedinicu koja će ocijeniti u kojem će se smjeru razvijati nekad najvažniji proizvođač poslovnih smartphonea.

 

120tisuća

aplikacija za RIM-ov BlackBerry

Opcije su krenuti u licenciranje Blackberry OS-a kao što to radi Microsoft sa Windows Phoneom ili Google s Andoridom, zatim traženje strateškog partnera gdje se nagađa da bi to mogli biti Dell, Microsoft, HP ili Amazon. Mogući su partneri i kineski Lenovo, tajvanski HTC ili korejski Samsung, ali to je manje izvjesna mogućnost jer kanadska vlada dzbog nacionane sigurnosti nije sklona takvom rješenju.Treća opcija je prodaja velikom privatnom investicijskom fondu koji bi kompaniju delistirao s burze i tako joj otvorio više manevarskog prostora, četvrta da se kompanija podjeli na proizvodnju hardvera i softvera te da sve ostane kako je bilo i do sada.

 

160tisuća

aplikacija dostupno za WP

Zapostavili inovacije
U Hrvatskoj Blackberry najviše koriste banke i velike kompanije, a u SAD-u čak i vojska. Razlog je sigurnost, koja je bitno veća nego kod konkurencije. Najveći tržišni udio Blackberry ima u Latinskoj Americi gdje je gotovo svaki drugi mobitel na tržištu upravo te marke. Osim toga, kanadski proizvođač mobitela ima jednu od najboljih prodajnih mreža u branši. Surađuje sa više od 500 operatera u 91 zemlji. Međutim, posljednjih pet godina, od pojave Appleovog iOS-a i Googleovog Andorida gubi tržišni zamah.Blackberry je s broja jedan u prodaji pametnih mobitela pao na šesto mjesto i procjenjuje da će ove godine isporučiti svega jedan posto svjetske potražnje za takvim uređajima. Usporedbe radi, na Appleovom iOS-u i Googleovom Andoridu očekuje se da će raditi više od 80 posto uređaja isporučenih ove godine.

Gartner procjenjuje da će do 2017. Blackberry smanjiti svoju proizvodnju za trećinu na 24,1 milijun komada godišnje dok će paralelno prodaja mobitela, mahom smartphonea, porasti za trećinu na više od dvije milijarde komada godišnje.Analitičari su složni da je za probleme u kojima se našao Blackberry glavni krivac nedostatak inovacija koji se očitovao i trodnevnim padom istoimene usluge u cijelom svijetu 2011. Nadalje, tvrtka je objavila verziju mobitela s ekranom osjetljivim na dodir tek nakon što je to napravio Apple, a počela je poticati razvoj mobilnih aplikacija tek nakon što se u tržišnu utakmicu snažno uključio Microsoft s Windows Phoneom. Zato je danas za iPhone dostupno 900 tisuća aplikacija, za Andorid uređaje 830 tisuća, za WP 160 tisuća, a za Blackberry najmanje, 120 tisuća. Ivo Friganović, viši direktor inovacijskih programa u Bicru ističe da se tvrtke koje nedovoljno ulažu u istraživanje i razvoj jednog dana probude i shvate da su izvan biznisa. "Što je propulzivnija industrija u kojoj rade to je taj proces intenzivniji, a s tim problemom se susreo Blackberry jednako kao što se s njim susreće i hrvatsko gospodarstvo", kaže Friganović dodajući da je rezultat nekonkurentnost.

 

830tisuća

aplikacija dostupno za Andorid

Prije 14 godina situacija je u kanadskom proizvođači bila potpuno drugačija. Tvrtka je tada izbacila na tržište Blackberry 850, uređaj koji je u to vrijeme, desetljeće prije pojave iPhonea, imao wireless prijenos podataka, qwerty tipkovnicu i pristup e-pošti. No, osim u tehničkom smislu Kanađani su inovirali i u poslovnom smislu, a tu su svjetski konkurentni i danas. Marko Rakar, aktivist i komunikacijski savjetnik kaže da se i dalje ne odvaja od Blackberryja kad putuje u inozemstvo."Kada sam u Hrvatskoj koristim HTC-ov WP mobitel jer je veći i brži, ali kad putujem onda se ne odvajam od Blackberry Bolda 9900 jer dolazi sa Blackberry tarifom koja za 110 kuna mjesečno omogućuje neograničeno surfanje i čitanje maila bilo gdje u svijetu", naglašava Rakar. Dodaje da je to usluga koju dosad nije nadmašio niti jedan proizvođač.

 

900tisuća

aplikacija dostupno za Appleov iOS

Imaju nišu
U Hrvatskoj Blackberry u svojoj ponudi imaju isključivo Hrvatski telekom i Vipnet. U HT-u kažu da je riječ o uređajima koji su ostali omiljeni kod djela poslovnih korisnika. "Primarno zbog Blackberry Messengera, querty tipkovnice koju većina Blackberry uređaja ima, kao i visokih standarda sigurnosti te dugog trajanja baterije uređaja", tvrde u HT-u, kojem prodaja smartphonea čini 56 posto ukupne prodaje mobitela. No, dodaju da i u tom segmentu sada dominiraju Android i iOS uređaji. Paralelno je Nokia počela davati signale da će na hrvatskom tržištu sa Windows Phone operativnim sustavom parirati Blackberryju, a kako su Windowsi najprisutniji u velikim kompanijama pa i bankama očekuje se zaoštravanje utakmice u tom segmentu.Dionica Blackberryja, koja je 2008. dosegnula cijenu od 150 dolara sada vrijedi 11 dolara. U iščekivanju preuzimanja očekuje se da će rasti.

Komentirajte prvi

New Report

Close