Sjećate li se filma Top Gun? U njemu Tom Cruise kao Maverick vozi motor. I toga se svi sjećaju. A ključno je da je Tom Cruise na motoru samo 30 sekundi. Zašto se sjećate 30 sekundi iz 90-minutnog filma koji je snimljen prije 27 godina?
"Ljudski mozak pamti priče. Kad ste bili mali, roditelji su vam čitali priče koje i dan-danas pamtite. Zašto je to važno za pitching? Većina ljudi prezentira podatke. Da sam vam jučer pokazao 90-minutnu prezentaciju u power pointu i pitao što je bilo na petom slajdu, ne biste se sjećali. No, sjećate se 30 sekundi iz filma od prije 27 godina. To ste upamtili jer je to bilo emocionalno", objašnjava Tyler Crowley, uspješni poduzetnik i mentor koji je u Zagrebu održao predavanje o "pitchingu", odnosno predstavljanju poslovnog projetka.
Crowley je u Zagreb stigao na poziv Founder Institutea, koji od jeseni u Zagrebu pokreće novi semestar obuke o tome kako pokrenuti startup kompaniju. "Founder Institute međunarodna je organizacija osnovana u San Franciscu. Nastao je zbog potrebe ljudi koji su imali ideje, a nisu znali ili mogli doći do investitora. Uobičajene škole i fakulteti ne uče kako doći do novca za projekt", kaže Crowley, koji ljude uči da prezentacije moraju biti vizualne, emocionalne i nezaboravne. "Imate odličnu ideju za aplikaciju. No, tko će vas naučiti kako je realizirati? Nitko. Možete se obratiti inkubatorima, ali oni pretpostavljaju da već znate određene stvari. Većina inkubatora zahtijeva određeno znanje, iskustvo u tehnologijama, čak i u startupovima. Stoga je nastala rupa između ideje i investitora. Founder Institute savršeno je popunio rupu između ideje i kapitala", objašnjava Crowley. Ističe da inkubatori daju novac, ali vrlo su oprezni u odabiru kome. Radije ga daju iskusnim poduzetnicima.
Da bi prezentacija bila uspješna, ključno je da bude emocionalna i nezaboravna. "Ako se investitori ne sjećaju prezentacije, vaš je posao uzaludan. Ako je prezentacija emocionalna i ako ste uspjeli dirnuti svoje promatrače, oni će vam dati novac. Ako je ne osjećaju, ništa se neće dogoditi", kaže Crowley. No, kako to učiniti? Vrlo jednostavno, objašnjava. "Recimo, vaš fotograf. On to još ne zna, ali sutra će ga ostaviti cura. Ili, sutra će zaprositi svoju curu. Zanima vas što je bilo dalje? Naravno da zanima. Počeo sam priču, želite čuti nastavak. Ljudi vole dramu, i tu dobivate emociju", kaže Crowley.
"Vaš fotograf će sada otići u ured i mora u 20 minuta u photoshopu obraditi moje fotografije tako da izgledam bolje. Inače će imati problema. A on to ne zna napraviti. Zanima vas priča, je li tako? Srećom, postoji aplikacija koja omogućuje da svatko jednim klikom može obraditi fotografiju u photoshopu. I evo prezentacije", objašnjava.
"Želim prikupiti novac za djecu u Africi. Pokažem vam grafove o siromaštvu, ili samo jednu fotografiju djeteta koje gladuje. Što ćete zapamtiti? To je bit svega", poručuje on. Najveća pogreška koju svi rade u prezentacijama jest da pretpostavljaju da ih ljudi slušaju. "Ključno je što publika misli o vama. Većina ljudi misli da ima 100-postotnu pozornost publike za cijele prezentacije, a nemaju. Imaju prvih 15 sekundi. Publika čak i ne pamti kako se zove tvrtka koju prezentirate", oštar je Crowley.
Od vibratora do Dropboxa
Na godinu pogleda do 1000 prezentacija
Crowley na godinu vidi između 750 i 1000 prezentacija. Ne manjka čudnih. "Najčudniji projekt koji mi je došao pod ruku je vibrator za djevojke koji se kontrolira putem aplikacije za mobitel. Ideja je to, valjda, za parove koji žive daleko. I to nije prvi projekt vibratora koji mi je prezentiran", smije se Crowley, čiji je najpoznatiji "pitch" Dropbox. "Svi su mislili da je to projekt koji nikada neće ugledati svjetlo dana, a danas je jedan od glavnih kanala za informacije", objašnjava Crowley.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu