Hub:raum u Hrvatskoj traži 15 startupa, za 10 posto udjela nudi im do 30.000 eura

Autor: Bernard Ivezić , 05. srpanj 2013. u 19:00
Cosmin Ochisor, programski menadžer poslovnog inkubatora Deutsche telekoma Hub:rauma za srednju i istočnu Europu/Goran Stanzl/PIXSELL

Hub:raum je na neki način nastao iz njemačkog T-Mobilea, tako da u Hrvatskoj surađujemo s kolegama iz HT-a, kaže Ochisor.

Deutsche telekom krenuo je u lov na hrvatske startupe putem Hrvatskog telekoma (HT). Cosmin Ochisor, programski menadžer Hub:rauma za srednju i istočnu Europu sa sjedištem u Krakowu najavio je da od sada primaju i hrvatske startupe.

Kaže da godišnje traže deset do 15 startupa kojima nude svoje svoje resurse, kapital i znanje za uspjeh.Pojašnjava da ne traže određeni životopis već znanje i ideje koje mogu uspjeti i stvoriti uspješnu sinergiju. "Ne tražimo isključivo ljude s MBA-om, već one koji mogu učiniti razliku", naglašava Ochisor. 

Hoćete li otvarati urede Hub:rauma po zemljama, pa tako i jedan u Hrvatskoj?
Nije nam plan otvarati urede u svim zemaljama u Europi. Ono po čemu se Hub:raum razlikuje od drugih poslovnih inkubatora i akceleratora je da imamo program takozvanog udaljene inkubacije.Smatramo da nema smisla u ranoj fazi razvoja startupa njegove osnivače preseliti u Krakow u Hub:raum na šest mjeseci kad Deutsche telekom u gotovo svim zemljama regije ima svoje operacije i one mogu pružiti podršku na terenu.

Kako to izgleda u praksi?
Hub:raum je na neki način nastao iz T-Mobilea tako da u Hrvatskoj surađujemo s kolegama iz T-Mobile, odnosno ovdje je to poslovanje objedinjeno pod brendom Hrvatski telekom. Znači, ideja je da se sve ponudi lokalno, mentorstvo, uredi, infrastruktura i tome slično.U Hrvatskoj, konkretno, taj posao vodi Goran Krajnović, voditelj razvoja proizvoda za rezidencijalno tržište Hrvatskog telekoma. Njegov je zadatak koordinacija i vođenje tog posla, a naš iz Krakowa da mu pružimo podršku.

Što nudite hrvatskim startupima?
U osnovi četiri stvari. Za početak nudimo im uredski prostor. U Krakowu imamo svoj prostor za startupe, ali na lokalnim tržištima taj dio infrastrukture u Hrvatskoj će primjerice rješiti HT. Modela je više, može startupima ustupiti neke svoje poslovne prostorije ili može iznajmiti poslovni prostor u gradu odakle je startup. To ovisi o potrebama startupa i njegovoj lokaciji.Nadalje, Hub:raum nudi usluge svojih mentora. Oni savjetuju startupe, pomažu im u rješavanju problema i općenito startupi ih mogu koristiti kao pomoć u svom razvoju.

Da li je u tu pomoć uključena i financijska injekcija?
Naravno. Nudimo 30 tisuća eura početnog kapitala za poslovanje i razvoj tijekom pet do šest mjeseci boravka u našem programu i za to uzimamo udio u tvrtKi od 10 posto. To je, naravno, standardna ponuda i moguća su odstupanja ovisno o vrsti projekta. Znači moguće je da startup dobije i više i manje sredstava i sukladno tome da veći ili manji udio. No, naglašavam ideja nije da se uzme jako veliki udio, jer to uništava motivaciju osnivača startupa, a bez te motivacije niti jedan startup ne može uspjeti. Zato nismo zainteresirani za pothvate u kojima se odmah na početku uzima veliki udio u vlasništvu. Za očekivati je da će startup imati nekoliko rundi investicija i to bi brzo osnivače pretvorilo u vlasnike manjinskog udjela što bi bilo jako loše.Postoji i druga mogućnost, a to je da uđu u program Hub:rauma bez da nam daju udio u vlasništvu. Taj model suradnje je zasad još uvijek u eksperimentalnoj fazi. Ideja je da financijski podupremo startup s manje od 20 tisuća eura i tijekom prvih pet do šest mjeseci ne uzmemo zauzvrat nikakav postotak u vlasništvu. Time bi ciljali na startupe koji imaju enorman potencijal jer bi ih potaknuli da daju maksimum i ako se pokaže da to stvarno mogu, onda ih već nakon pola godine čekaju investicije od minimalno 100 tisuća eura. 

Nabrojali ste tri stvari koje nudite startupima, koja je četvrta?
Da, četvrta je zapravo ona koja označava našu kompetitivnu prednost nad konkurencijom. Svi poslovni inkubatori i akceleratori vam mogu ponuditi urede, novac i mentore. Sve to možete vagati i uspoređivati, ali ono što ima Hub:raum je zaleđe Deutsche telekoma. To je operater koji ima prodajnu mrežu u cijeloj Europi i više od 200 milijuna korisnika. Imate li biznis to je ono što će učiniti razliku.Da bi vam posao uspio potrebni su vam korisnici, a da bi došli do njih potrebne su vam reference, a da biste stekli njih potrebne su vam preporuke. To je ono što vam mi možemo omogućiti ukoliko nas uvjeriti da je baš vaš startup najbolji.

Na koji način u praksi nudite tu pomoć?
Pa u Hrvatskoj je HT tržišni lider. Ima svoje trgovine, ugovorne odnose s klijentima i tehnološku infrastrukturu putem koje vas može povezati.Ako radite mobilne aplikacije, možemo preporučiti vašu aplikaciju. Ukoliko imate neko rješenje, možemo vidjeti na našoj korisničkoj bazi gdje zajednički možemo stvoriti novu vrijednost. Možemo sklopiti i partnerstvo koje će vas povezati s našim brendom i tako vam dati dodatnu snagu za uspjeh. U Njemačkoj imamo takvo partnerstvo sa Spotifyjem.

Znači li to da u pravilu kanite kupiti, možda ne odmah, već kasnije, startupe koje vam se prijave?
Ne. To uopće nije ideja. Telekom ima svoje temeljno poslovanje i ono što radimo jest da istražujemo gdje možemo stvarati dodanu, odnosno novu vrijednost. Nije ideja da se ona stvara kupovinom već zajedničkim radom, a kako će taj zajednički rad izgledati to je otvoreno za razgovore i ovisi o startupu i našem interesu.

Ali što ako ljudi nisu spremni vjerovati da kompanija, koja je najveći operater na nekom tržištu i u pravilu kupac i koja nije njegovala tu drugačiju kulturu, sada želi pomagati, a ne kupovati?
Razumijem taj sentiment. No, uzmite u obzir da se nije izmijenilo samo tržište nego i telekom iznutra. DT u Njemačkoj ulaže silne novce u inovacije. Imamo laboratorije i podružnice u Izraelu i Silicijskoj dolini. Unatoč tome, od nas nisu potekle apsolutno sve inovacije iz ove industrije. One stalno dolaze i izvan kompanije i sve su nepredvidljivije, a suštinski i vrlo brzo utječu na naše poslovanje. Zato se DT otvara prema inovacijama izvana i to se može jedino kroz partnerstva i suradnju. Uz to, svjesni smo da inovacije treba raditi tamo gdje ih tržište može absorbirati.

Što to znači?
To znači da u Hrvatskoj možda najviše očekujemo startupe koji će imati proizvode i usluge s kojima ciljaju na male i srednje poduzetnike. Ističem to stoga što je T-Mobile u Hrvatskoj u tom području iznimno snažan. No, otvoreni smo i za sve druge startupe koji se mogu nadovezati na našu ponudu, odnosno trebaju telekomunikacijsku infrastrukturu. Znači softver, hardver, energije itd.

Prijave za selekciju

HT počeo skupljati prijave
HT je u srijedu otvorio e-mail i internetsku stranicu za prijave za Hub:raum program. Kako je od otvaranja prijava prošlo tek manje od jednog dana i kako je to objavljeno tek sredinom dana u četvrtak, neslužbeno doznajemo, da još nije stigla niti jedna prijava. No, u HT-u očekuju da će do rujna imati dovoljno prijava za prvu selekciju. Startupima će nuditi program u Hrvatskoj, a najbolje će slati u Krakow u Hub:raum. Očekuje se da će intenzivno surađivati sa Iskonovim startup programom i ZIP-om.

Hub:raum povezuje s T-Venturesom
Cosmin Ochisor, programski menadžer za Hub:raum u ovoj regiji kaže da startupima osim programa nude i poveznicu prema T-Venturesu, investicijskom društvu Deutsche telekoma, koje je odnedavno otvorilo nekoliko fondova vrijednih stotine milijuna eura putem kojih nudi drugu i treću rundu investicija.

Komentirajte prvi

New Report

Close