Srednji i mali poduzetnici najčešće nemaju zasebne informatičke odjele u svojim tvrtkma te su za nabavku IT opreme i opremanje ureda uglavnom zaduženi sami vlasnici, ili njihovi direktori. Fokus poduzetnika je na osnovnoj djelatnosti i razvoj ICT rješenja često je prepušten nedovoljnom broju IT stručnjaka kojima je često izazov osigurati adekvatnu podršku zbog nedostatka materijalnih ili ljudskih resursa i sve to bez kvalitetne infrastrukture.
Stoga, gotovo svi trgovci informatičkom opremom imaju, ili gotove pakete za poduzetnike, ili im se pak nudi, u pravilu, besplatna usluga izvida situacije i izrade projekta. S druge strane, većina aplikacija danas se kupuje, odnosno iznajmljuje, putem colud usluge, računalsta u oblaku, a što je povoljnije jer se može brže dobiti potrebni softver, a plaćanje je najčešće na mjesečnoj razini.Lanci trgovina informatičke opreme, kao što su Mikronis, Mikromakro i HG Spot, nude svojim kupcima izradu poslovnog paketa po mjeri. Kako pojašnjava Siniša Pajtak, voditelj veleprodaje u Makromikru, gotovi paketi za poduzetnike u njihovoj tvrtki ne postoje jer su potrebe poduzetnika vrlo raznolike, ovisno o djelatnosti.
"Ono što bi svaki mali poduzetnik trebao imati u uredu je: osobno računalo, pisač, fax uređaj i software prilagođen potrebama djelatnosti. O cijenama je teško govoriti jer postoji ICT oprema brendiranih proizvođača sa i bez operativnog sustava, zatim oprema složena od komponenti prema potrebama kupca što sve naravno utiče na cijenu. Periferni uređaji također variraju cijenom koja ovisi o količini i načinu ispisa i rada (Wi-fi, mreža). Veći uredi bi trebali imati barem jedan mrežni pisač većeg kapaciteta i brzine ispisa, server umrežen s ostalim računalima te nekoliko manjih stolnih pisača. O cijenama je teško govoriti jer raspon je od nekoliko tisuća kuna do nekoliko desetaka i stotina tisuća kuna", kaže Pajtak.
Njegove rječi potvrđuju i Mikronisu u kojem kažu da se kod konkretnih upita pokušavaju prilagoditi samom korisniku jer je prvenstveno potrebno sagledati stranu korisnika i što mu je zaista potrebno, tako da zapravo ne postoji paket koji je apriori idealan za svakog korisnika. "Okvirne cijene opreme za jedan ured, što ne uključuje montažu te provođenje mrežne infrastrukture, kreću se oko 6500 kuna plus PDV po zaposelnom. Konkretno za ured s dva zaposlena bi trebalo 2 x osnovna konfiguracija računala + monitor + OS windows + Office + 1 x mrežni printer + 1 x 5potr switch, čija cijena je oko 12.700 kn + PDV", kaže Mirko Šušnić, voditelj ključnih kupaca u Mikronisu. Procjenu od 5-6 tisuća kuna po zaposlenom, kao cijenu informatičkog opremanja ureda imaju i u HG Spotu. Pola toga iznosa otpada na hardver, a polovica na licence.
Rok korištenja
Renato Njirjak, voditelj u tvrtki za sistemsku integraciju Zel-Cos, upozorava da je pri planiranu opremanja ureda nužno uravnotežiti hardver, mrežnu te sistemsku integraciju. "Masovna pojava je da tvrtke kupuju kvalitetna, i relativno skuplja, računala, a istodobno štede na mrežnoj i sistemskoj integraciji. To je pogrešno, princip bi trebao biti da se više ulaže u opremu koju koristi više ljudi, ili pak onu koja je dugotrajnija. Činjenica je da je životni vijek prosječnog uredskog računala tri godine. Istodobno, serveri se koriste 3 do 5 godina, a mrežna infrastruktura i više od sedam godina", kaže Njirjak. Pojašnjava da bi se ukupna cijena servera i mreže trebala procjenjivati po zaposleniku, a ne u apsolutnom iznosu. "Prosječno računalo košta 3000 kuna, i to je svima razumljivo. No, ako neki server košta 50.000 kuna, nije svejedno da li njega koristi 10, 50 ili 150 ljudi. Osobno sam mišljenja, ako se već mora u totalu uštedjeti npr. 5000 kuna, da se radije uštedi na jeftinijim računalima, nego na serveru jer će štednja na serveru imati dugoročne negativne posljedice po informatičku, a samim tim i opću, operativnost poslovanja konkretne tvrtke", kaže Njirjak.
Mobilni operateri
S razvojem mobilnih komunikacija, i posebice cloud poslovanja, veliku ulogu u informatičkom opremanju malih poduzetnika preuzeli su mobilni operateri. U HT-u su svijesni da je, zbog visoke cijene tehnologije i kompleksnosti implementacije i održavanja IT sustava, segment malih i srednjih poduzetnika često uskraćen za mogućnost korištenja naprednih ICT rješenja i usluga. Jedna od usluga iz ponude HT-a za poslovne korisnike, posebice one koji žele smanjiti kapitalna ulaganja, je usluga ICT Oprema. Kako naglašavaju usluga je namijenjena prvenstveno malim i srednjim poduzećima te im omogućuje opremanje ureda informatičkom opremom u skladu s potrebama poslovanja. Ponuda opreme sastoji se od najnovijih modela računala i monitora marke HP i Lenovo te pisača i multifunkcijskih uređaja marke Lexmark, a dostupna su i vrhunska Apple računala. Uz samo korištenje opreme, ova usluga uključuje i instalaciju opreme na lokaciji korisnika, operativni sustav, održavanje opreme, antivirusnu zaštitu kao i stručnu podršku kontaktnog centra. Osim toga, u slučaju kvara, usluga uključuje i popravak ili zamjensko računalo na lokaciji korisnika.Široku lepezu u ovom sektoru ima i konkurentski Vipnet, a koji je zadnjih mjeseci ponajviše etabliran po svojim fisklanim blagajnama. "Vipnet je kreirao veliki broj usluga za male i srednje poduzetnike koje donose niz ušteda, ali i povećavaju efikasnost u poslu. Ovog ljeta smo za sve nove poslovne korisnike omogućili 50 posto popusta na tarifne opcije koje omogućuju neograničene pozive unutar tvrtke (VPN)", ističu u Vipnetu. Iz ovog operatera posebno ističu svoje posebne tarife za Vip blagajnu, kao, kako sami kažu, najjednostavnije rješenje za fiskalizaciju.
HT ponuda
Zanimljivi malim poduzetnicima
"Uslugom ICT Oprema korisnici smanjuju kapitalne troškove jer se korištenje ove usluge može evidentirati kao operativni trošak, ujedno imaju kontrolu nad troškovima jer plaćaju fiksne mjesečne naknade te nema dodatnih troškova u slučaju poteškoća ili kvarova opreme. Usluga je posebno zanimljiva manjim tvrtkama budući da nema ograničenja kada je riječ o minimalnoj količini opreme koju je potrebno naručiti. No, prednosti usluge sve češće prepoznaju i veće tvrtke obzirom da im omogućava usmjeravanje sredstava na osnovnu djelatnost, umjesto jednokratne kupnje informatičke opreme. Korisnici najčešće odabiru pakete opreme u koje su uključena prijenosna i stolna računala s MS Office paketom te pisače", kažu u HT-u.
Cijena od 400 do 7600 kuna
Cijene ICT paketa opreme u HT-u variraju ovisno o vrsti opreme i broju korisnika. Kada je riječ o tvrtki ili uredu s dvoje zaposlenika, opremu koja uključuje računalo i pisač moguće je koristiti već od oko 430 kuna mjesečno, dok slična ponuda za 50-ak zaposlenika iznosi oko 7600 kuna mjesečno, no u toj varijanti postoji mogućnost i popusta na količinu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu