Kada bi se u sadašnjem obliku na hrvatskom tržištu spojile maloprodaje Agrokora i Mercatora, tržišni udio tako spojenog društva bio bi zabranjen, no prijava koncentracije još nije podnesena pa ostaje za vidjeti koje će mjere za prevladavanje negativnih učinaka na tržišno natjecanje ona sadržavati, rečeno je na današnjoj konferenciji za novinare u Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN), u kojoj problematičnim smatraju i planirano spajanje Tiska i iNovina.
Tržišni udio tvrtke koja bi nastala spajanjem maloprodajne mreže Mercatora i Agrokora, odnosno Konzuma, u Hrvatskoj bi bio između 30 i 40 posto, dakle bio bi zabranjen, stoga ne postoji drugo rješenje nego da se dio prodajnih prostora ili proda ili zatvori, kazao je zamjenik predsjednice Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja Mladen Cerovac.
Ta bi koncentracija imala značajan negativa utjecaj na tržišno natjecanje, a najveći bi problem bio udio na području Zagreba i Zagrebačke županije.
No, istaknuo je, taj je posao u vrlo ranoj fazi i teško je govoriti kakvo će se rješenje iznaći, jer prijava koncentracije još uvijek nije podnesena nikome. U toj prijavi sudionici koncentracije sami imaju pravo predložiti mjere kojima bi pozitivni učinci koncentracije na tržišno natjecanje prevladali one negativne.
Pritom se ne misli toliko na negativne učinke za potrošače, jer snaga Konzuma je u tome što je to jedini maloprodajni lanac u Hrvatskoj koji je rasprostranjen gotovo svugdje. Najveći bi problem s aspekta tržišnog natjecanja nastao za dobavljače, posebno za dosadašnje dobavljače Mercatora, smatraju u Agenciji.
Dodaju kako bi bilo idealno da je Agrokor, s obzirom na snagu Konzuma, Mercator mogao preuzeti bez njegove prodajne mreže u Hrvatskoj.
Prema saznanjima Agencije, Agrokor je već pregovarao o rješenju tog problema, no ne znaju s kime i da li je postignut kakav dogovor, no ističu kako bi i dioničarima koncerna, s obzirom na sam trošak preuzimanja Mercatora, sigurno više bilo u interesu prodati 'sporne' prodavaonice, nego iz zatvoriti.
Koncentraciju će Agrokor morati prijaviti na svim tržištima na kojima Konzum i Mercator posluju, a teoretski postoji mogućnost da se prijava nakon 1. srpnja podnese i Europskoj komisiji, da sama Komisija zatraži provjeru ili da isto zatraži regulator tržišnog natjecanja sa svakog pojedinog tržišta, no u Agenciji ne očekuju da će se to dogoditi.
Ovaj komplicirani i složeni posao ocjene koncentracije Konzuma i Mercatora, kazao je Cerovac, dodatno opterećuje i najavljeno spajanje Tiska, koji je također u sastavu Agrokora, s iNovinama, u vlasništvu rovinjske Adris grupe.
Namjera koncentracije u ovom je slučaju prijavljena, no Agencija je zatražila dopune, a o razmjerima pitanja na koje u prijavi nije odgovoreno, govori i podatak da su dopune zatražene u dopisu na tri stranice, rekao je Cerovac.
Pritom je istaknuo da je glavni problem što iz prijave proizlazi da Agrokor i Adris nisu prepoznali učinke te koncentracije i istaknuli ih u prijavi, odnosno više su se koncentrirali na očekivanu dobrobit za dioničare nego za potrošače, dobavljače i tržište u cjelini.
Dodatni su problem, kaže Cerovac, tri proizvoda koje prodaju i Tisak i iNovine, ali i Konzum, a to su cigarete, tiskovine i 'pre-paid' bonovi za mobilne telefone, pa bi se u prodaji tih proizvoda stvorila mreža koja praktički nema realnu konkurenciju.
Stoga je ova koncentracija, po riječima predsjednice Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja Olgice Spevec, vrlo problematična i s aspekta primjene Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja i rada AZTN-a.
Na novinarski upit da li Hrvatsku poštansku banku može preuzeti neka od pet najvećih banaka na hrvatskom tržištu, s aspekta zaštite tržišnog natjecanja, a s obzirom da će AZTN od 1. srpnja ocjenjivati i bankarsko tržište, Spevec je kazala da će u tom poslu Agencija usko surađivati sa središnjom bankom, koja ima puno više prakse i znanja o procesima na tom sektoru koji imaju i druge dimenzije, osim utjecaja na tržište.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.To da će uništiti dobavljače Mercatora je točno…zamjenit će ih svojim firmama. To će biti najveće žrtve ove akvizicije…dobavljači iz Hrvatske. Mercatori će biti preslike Konzuma. Nije mu problem ni monopol..riješit će se slabo profitabilnih trgovina a njih ima dosta. Konkurenciji će ih ponudit na prodaju….recimo nijedan Getro mu ne treba
A kome treba Getro?
Najveci dobitnici su Lidl i Kaufland. Nisu ulozili ni lipu a marze ce im porasti znacajno.
Najveci gubitnici nisu dobavljaci Merkatora, nego radnici Merkatora. Dobavljacima ce pasti marze par postotaka zbog konsolidacije ali ce ipak prodavati robu. Veliki broj radnika Merkatora i vjerojatno svi iz Getroa ce ostati bez posla, njima ce marze pasti 100%.
To da će uništiti dobavljače Mercatora je točno…zamjenit će ih svojim firmama. To će biti najveće žrtve ove akvizicije…dobavljači iz Hrvatske. Mercatori će biti preslike Konzuma. Nije mu problem ni monopol..riješit će se slabo profitabilnih trgovina a njih ima dosta. Konkurenciji će ih ponudit na prodaju….recimo nijedan Getro mu ne treba
Sve se bojim da Agrokor već nije dobio “besplatan“ savjet i rješenje za ove koncentracije od AZTN-a….kao i za sve ostale… Osim toga, ovo da su se u Adrisu i Agrokoru više koncentrirali na očekivanu dobrobit za dioničare nego za potrošače, dobavljače i tržište u cjelini…dajte ljudi molim vas. Vjerujem da je Agrokor napravio više prijava koncentracija nego itko drugi…znaju oni dobro kako obrazložiti prijavu…kakvo očito bacanje prašine u oči javnosti.
Nažalost, živimo u zemlji u kojoj jedan čovjek kroji gdje, kako i na što ćemo trošiti svoje krvavo zarađene novce 🙁
Uključite se u raspravu