Projekt gradnje infrastrukturnoga objekta Gaženice ide dalje, prema planu, a sve što se posljednjih tjedana piše ili govori u kuloarima i time podiže tenzija uoči lokalnih izbora ne želim komentirati.
Kao prvi čovjek Lučke uprave Zadar odgovorno tvrdim da je Gaženica prioritetan projekt i ove Vlade i moje uprave.Tim riječima dočekao nas je ravnatelj Lučke uprave Zadar Emil Bilić, koji se nedavno vratio iz Jakarte, gdje je sa službenom hrvatskom gospodarskom delegacijom, među ostalim, predstavio i projekt Nove luke Gaženica.Štoviše, nastavlja Bilić, međunarodni poziv za iskazivanje interesa za koncesiju za putnički terminal, koji smo objavili u londonskom Lloydsu, bit će zatvoren sljedećega tjedna i mogu vam potvrditi da je, osim Talijana i Španjolaca, s kojima smo već prije bili u kontaktu, nekoliko velikih lučkih operatera pokazalo interes za Gaženicu i očekujemo njihov dolazak u Zadar.
Političke igre
A što se u posljednjih godinu dana događalo oko zadarskoga projekta stoljeća i zašto je on postao predmet lokalnih političkih prepucavanja, Bilić je pokušao objasniti najkraće moguće:"Vlada je procijenila da je gradnja terminala u Gaženici po sadašnjem projektu i cijeni od 50 milijuna eura neprihvatljiva, odnosno osim što je preskupa postavlja se pitanje i nemogućnosti povrata uloženog novca. Zato smo odlučili objaviti međunarodni poziv i ponuditi dva modela za koncesiju. Prvi je dovršetak zgrade terminala po postojećem projektu i izdanim dozvolama, koji je izradio arhitekt Nikola Bašić uz koncesiju na 15 godina, a drugi je gradnja terminala po novom projektu koji će ponuditi budući koncesionar i koncesiju na 30 godina", navodi Bilić i dodaje da u svemu nema nikakvih skrivenih namjera, sve je transparentno, a to dokazuje i međunarodni poziv potencijalnim ulagačima.Podsjeća na to da se u prvoj fazi radilo na pripremi i nasipanju obale, u drugoj na ocrtavanju betonske linije i gradnji gatova, 3A faza je završetak infrastrukture, postavljanje instalacija, završetak površinskog sloja.
"Treća A faza znači završetak luke kao infrastrukturnog objekta, a zgrada putničkog terminala nije infrastrukturni objekt, ona se ubraja u nadogradnju", ističe. To mnogi brkaju i zbog toga obmanjuju javnost, tvrdi i dodaje da će ta faza biti gotova do 1. srpnja 2014., uključujući zgrade u kojima će biti službe poput policije i carine, za nesmetano obavljanje trajektnog i putničkog prometa, što je bila i tema razgovora za nedavnog posjeta Jakarti. Prema najavama koje su dobili, Indonežane zanimaju luke Rijeka, Ploče i Zadar kako bi svoju robu što brže i jeftinije dopremili do Europe. "Preko naših luka putovanje robe od Sueskoga kanala na sjever Europe skraćuje se za pet do šest dana. Dakle, riječ je o golemim uštedama i zbog toga su Indonežani iskazali poseban interes za mogućnost da neka od jadranskih luka postane 'home port' za automobilsku industriju. Nije isključeno da će to biti upravo Gaženica i da će se ti automobili dopremati u dijelovima, a kasnije sklapati u nekoj od naših gospodarskih zona. Kada se uzme u obzir da su na samo pet kilometara od Gaženice tri gospodarske zone te Zračna luka Zadar i brza autocesta, realno je očekivati da ćemo upravo mi biti u najužoj konkurenciji za dobivanje toga posla", navodi ravnatelj Lučke uprave.
I zagrebačka luka
Smeta ga što se priča o Gaženici svela na uske regionalne, zadarske okvire, jer po svemu što nudi, Gaženica je svehrvatska luka broj jedan. Ističe da nigdje u svijetu ne postoji pomorska luka koja je samo pet kilometara udaljena od međunarodne zračne luke, a to je idealna situacija i za putnički i za teretni promet. "Naravno, tu su željeznica, ali i autocesta i stara magistrala. Zbog svega toga Gaženica se ne bi smjela promatrati samo kao zadarski projekt. Od nje mogu izravnu korist imati i Split i Rijeka, a posebno Zagreb, kao glavni grad i najveće tržište, jer je autocestom udaljen samo tri sata. Gazovi u Gaženici dovoljno su duboki za sve vrste putničkog i teretnog prometa, od najvećih jadranskih trajekata do megakruzera sa 5000 putnika. Sve to stvara dobre osnove da Gaženica jednoga dana postane i glavna zagrebačka luka, preko koje će se ostvarivati najbrži put do mora gospodarstvu iz unutrašnjosti, a i cijelom putničkom prometu. Vjerujte, svima u državi, a posebno našoj Vladi, zbog svega što sam sada spomenuo u interesu je da se Gaženica što prije završi jer u njoj leži golemi potencijal", kaže.
Udvostručen promet
Zadar je, prema riječima Bilićeva pomoćnika Đanija Štambuka, lani imao promet oko 25.000 putnika, ove godine ta će se brojka udvostručiti, a već za sljedeću očekuje se porast do 65.000 putnika. Postojeća luka na Poluotoku premala je i za kruzere koji pokazuju velik interes i za lokalni pomorski promet sa zadarskim otocima. I to je, ističu obojica, jedan od razloga zbog kojega je Gaženica prioritetan projekt."Središte Zadra mora se rasteretiti, svakodnevno imamo upite velikih agencija koje se žele Zadar planirati za godinu ili dvije unaprijed, a mi im sada možemo ponuditi samo staru luku, koja je premala za megakruzere. Dakle, i to je jedan od razloga zbog kojega se Gaženica mora dovršiti do sljedećeg ljeta", pojašnjava Štambuk i napominje da najave velikih međunarodnih kompanija govore o tome da je Gaženica prihvaćena kao gotov i završen projekt.
U staroj luci samo pješaci
I trajekti u Gaženicu sljedeće sezone
Od sljedeće sezone u staroj luci ostat će samo brzobrodske linije za zadarske otoke jer je riječ o putnicima pješacima, trajektne linije sele se u Gaženicu i vjerojatno će lokalni autobusni prijevoznik Liburnija održavati redovitu gradsku liniju između Poluotoka i Gaženice, a za najfrekventniju brodsku liniju Zadar – Preko planira se, uz trajektnu, uvesti i brzobrodska, katamaranska linija koja će pristajati u staroj luci.
Kalmeta ne odustaje
'Palijativna su to rješenja'
Božidar Kalmeta, HDZ-ov kandidat za zadarskoga gradonačelnika, ustraje na tvrdnjama da se "izmjenama projekta, palijativnim rješenjima, neshvatljivim uštedama na najisplativijoj i jednoj od najvrjednijih investicija u Hrvatskoj trenutačno gubi 45 milijuna eura vrijedna investicija po kamati od 0,8 posto". Na projektu se, kaže, bezobzirno pokušava uštedjeti, uz gradnju lučke infrastrukture u drugim gradovima po lošijim i nepovoljnijim uvjetima. pd
Zgrada terminala 2016.
U punom pogonu 140 radnika
Trenutačno su u Gaženici pri kraju radovi na trećoj A fazi, oko 140 radnika angažirano je na dovršetku gatova i pomorske infrastrukture. Ime koncesionara za putnički terminal bit će poznato sljedeće godine u ovo vrijeme, a zgrada terminala, najvljuje Bilić, bit će gotova do početka sezone 2016. godine. Osim toga, Lučka uprava u postupku je izdavanja građevinske dozvole za teretnu luku u Gaženici koja se planira graditi u produžetku nove trajektne luke, na nasutom dijelu mora površine 10 hektara.Vrijednost je tog projekta oko 40 milijuna eura, a na novoizgrađenoj površini bilo bi mjesta za 100 do 240 tisuća kontejnera godišnje.
Ministar Hajdaš-Dončić
'Nije ovo politika, nego ekonomija'
"Kao što i sami vidite, ovdje se radi, a prema riječima glavnog inženjera na gradilištu koje vodi Strabag, radovi bi se trebali privesti kraju do svibnja 2014., što je realno i izvedivo. Nemam razloga ne vjerovati tvrtki koja je solventna i s kojom država nikad nije imala problema. I Ministarstvu i Lučkoj upravi Zadar cilj je da Gaženica počne što prije ostvarivati prihod jer anuiteti, a riječ je okvirno o 200 milijuna eura, kreditima Europske investicijske banke i Njemačke razvojne banke, trebaju se vraćati", rekao je u utorak ministar Siniša Hajdaš Dončić za posjeta Gaženici. "Cilj je da se iz prihoda, takse, vraća kredit. Naravno, uz pomoć države. I ove smo godine podigli stavku za PDV, jer obveza je države da pokriva PDV, i to za 25 milijuna kuna, kako bismo u roku završili radove i kako bi luka počela ostvarivati prihod. Za gradnju putničkog terminala prikupljamo pisma interesa i tražimo strateškog partnera. Htjeli bismo da ova luka zaživi kao 'home port', ali u tom slučaju mora biti prilagođena potencijalnom koncesionaru, što znači da bi on 80% zgrade trebao dimenzionirati kako njemu odgovara. Do rujna moramo napraviti novu studiju, partneri već iskazuju interes, najviše Talijani i Britanci. Zadar ima potencijala, projekt treba dimenzionirati na način prihvatljiv investitorima. Sve je ovo stvar konkurencije i globalnog tržišta, vjerujem u taj projekt. Za mene Gaženica nije političko nego ekonomsko pitanje. Vjerojatno se oni koji nemaju argumenata u ekonomiji bave čudnim pitanjima. Vidi se da se radi i politika nema ništa s tim. Ne bavim se lokalnim predizbornim temama, zanima me samo konkretno. A konkretno je da se ovdje radi i gradi", ustvrdio je.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu