Indonežani bi ovdje ‘home port’, Talijani, Španjolci i Britanci putnički terminal

Autor: Andrina Luić / VLM , 14. svibanj 2013. u 22:00
Emil Bilić/Filip Brala/PIXSELL

U igri su dva modela koncesije: dovršetak zgrade terminala po postojećem projektu uz koncesiju na 15 godina te gradnja terminala po novom projektu budućeg koncesionara na 30 godina.

Projekt gradnje infrastrukturnoga objekta Gaženice ide dalje, prema planu, a sve što se posljednjih tjedana piše ili govori u kuloarima i time podiže tenzija uoči lokalnih izbora ne želim komentirati.

Kao prvi čovjek Lučke uprave Zadar odgovorno tvrdim da je Gaženica prioritetan projekt i ove Vlade i moje uprave.Tim riječima dočekao nas je ravnatelj Lučke uprave Zadar Emil Bilić, koji se nedavno vratio iz Jakarte, gdje je sa službenom hrvatskom gospodarskom delegacijom, među ostalim, predstavio i projekt Nove luke Gaženica.Štoviše, nastavlja Bilić, međunarodni poziv za iskazivanje interesa za koncesiju za putnički terminal, koji smo objavili u londonskom Lloydsu, bit će zatvoren sljedećega tjedna i mogu vam potvrditi da je, osim Talijana i Španjolaca, s kojima smo već prije bili u kontaktu, nekoliko velikih lučkih operatera pokazalo interes za Gaženicu i očekujemo njihov dolazak u Zadar. 

Političke igre
A što se u posljednjih godinu dana događalo oko zadarskoga projekta stoljeća i zašto je on postao predmet lokalnih političkih prepucavanja, Bilić je pokušao objasniti najkraće moguće:"Vlada je procijenila da je gradnja terminala u Gaženici po sadašnjem projektu i cijeni od 50 milijuna eura neprihvatljiva, odnosno osim što je preskupa postavlja se pitanje i nemogućnosti povrata uloženog novca. Zato smo odlučili objaviti međunarodni poziv i ponuditi dva modela za koncesiju. Prvi je dovršetak zgrade terminala po postojećem projektu i izdanim dozvolama, koji je izradio arhitekt Nikola Bašić uz koncesiju na 15 godina, a drugi je gradnja terminala po novom projektu koji će ponuditi budući koncesionar i koncesiju na 30 godina", navodi Bilić i dodaje da u svemu nema nikakvih skrivenih namjera, sve je transparentno, a to dokazuje i međunarodni poziv potencijalnim ulagačima.Podsjeća na to da se u prvoj fazi radilo na pripremi i nasipanju obale, u drugoj na ocrtavanju betonske linije i gradnji gatova, 3A faza je završetak infrastrukture, postavljanje instalacija, završetak površinskog sloja.

"Treća A faza znači završetak luke kao infrastrukturnog objekta, a zgrada putničkog terminala nije infrastrukturni objekt, ona se ubraja u nadogradnju", ističe. To mnogi brkaju i zbog toga obmanjuju javnost, tvrdi i dodaje da će ta faza biti gotova do 1. srpnja 2014., uključujući zgrade u kojima će biti službe poput policije i carine, za nesmetano obavljanje trajektnog i putničkog prometa, što je bila i tema razgovora za nedavnog posjeta Jakarti. Prema najavama koje su dobili, Indonežane zanimaju luke Rijeka, Ploče i Zadar kako bi svoju robu što brže i jeftinije dopremili do Europe. "Preko naših luka putovanje robe od Sueskoga kanala na sjever Europe skraćuje se za pet do šest dana. Dakle, riječ je o golemim uštedama i zbog toga su Indonežani iskazali poseban interes za mogućnost da neka od jadranskih luka postane 'home port' za automobilsku industriju. Nije isključeno da će to biti upravo Gaženica i da će se ti automobili dopremati u dijelovima, a kasnije sklapati u nekoj od naših gospodarskih zona. Kada se uzme u obzir da su na samo pet kilometara od Gaženice tri gospodarske zone te Zračna luka Zadar i brza autocesta, realno je očekivati da ćemo upravo mi biti u najužoj konkurenciji za dobivanje toga posla", navodi ravnatelj Lučke uprave.

I zagrebačka luka
Smeta ga što se priča o Gaženici svela na uske regionalne, zadarske okvire, jer po svemu što nudi, Gaženica je svehrvatska luka broj jedan. Ističe da nigdje u svijetu ne postoji pomorska luka koja je samo pet kilometara udaljena od međunarodne zračne luke, a to je idealna situacija i za putnički i za teretni promet. "Naravno, tu su željeznica, ali i autocesta i stara magistrala. Zbog svega toga Gaženica se ne bi smjela promatrati samo kao zadarski projekt. Od nje mogu izravnu korist imati i Split i Rijeka, a posebno Zagreb, kao glavni grad i najveće tržište, jer je autocestom udaljen samo tri sata. Gazovi u Gaženici dovoljno su duboki za sve vrste putničkog i teretnog prometa, od najvećih jadranskih trajekata do megakruzera sa 5000 putnika. Sve to stvara dobre osnove da Gaženica jednoga dana postane i glavna zagrebačka luka, preko koje će se ostvarivati najbrži put do mora gospodarstvu iz unutrašnjosti, a i cijelom putničkom prometu. Vjerujte, svima u državi, a posebno našoj Vladi, zbog svega što sam sada spomenuo u interesu je da se Gaženica što prije završi jer u njoj leži golemi potencijal", kaže.

Udvostručen promet
Zadar je, prema riječima Bilićeva pomoćnika Đanija Štambuka, lani imao promet oko 25.000 putnika, ove godine ta će se brojka udvostručiti, a već za sljedeću očekuje se porast do 65.000 putnika. Postojeća luka na Poluotoku premala je i za kruzere koji pokazuju velik interes i za lokalni pomorski promet sa zadarskim otocima. I to je, ističu obojica, jedan od razloga zbog kojega je Gaženica prioritetan projekt."Središte Zadra mora se rasteretiti, svakodnevno imamo upite velikih agencija koje se žele Zadar planirati za godinu ili dvije unaprijed, a mi im sada možemo ponuditi samo staru luku, koja je premala za megakruzere. Dakle, i to je jedan od razloga zbog kojega se Gaženica mora dovršiti do sljedećeg ljeta", pojašnjava Štambuk i napominje da najave velikih međunarodnih kompanija govore o tome da je Gaženica prihvaćena kao gotov i završen projekt. 

U staroj luci samo pješaci

I trajekti u Gaženicu sljedeće sezone 

Od sljedeće sezone u staroj luci ostat će samo brzobrodske linije za zadarske otoke jer je riječ o putnicima pješacima, trajektne linije sele se u Gaženicu i vjerojatno će lokalni autobusni prijevoznik Liburnija održavati redovitu gradsku liniju između Poluotoka i Gaženice, a za najfrekventniju brodsku liniju Zadar – Preko planira se, uz trajektnu, uvesti i brzobrodska, katamaranska linija koja će pristajati u staroj luci.

Kalmeta ne odustaje

'Palijativna su to rješenja'

Božidar Kalmeta, HDZ-ov kandidat za zadarskoga gradonačelnika, ustraje na tvrdnjama da se "izmjenama projekta, palijativnim rješenjima, neshvatljivim uštedama na najisplativijoj i jednoj od najvrjednijih investicija u Hrvatskoj trenutačno gubi 45 milijuna eura vrijedna investicija po kamati od 0,8 posto". Na projektu se, kaže, bezobzirno pokušava uštedjeti, uz gradnju lučke infrastrukture u drugim gradovima po lošijim i nepovoljnijim uvjetima.  pd

Zgrada terminala 2016.

U punom pogonu 140 radnika 

Trenutačno su u Gaženici pri kraju radovi na trećoj A fazi, oko 140 radnika angažirano je na dovršetku gatova i pomorske infrastrukture. Ime koncesionara za putnički terminal bit će poznato sljedeće godine u ovo vrijeme, a zgrada terminala, najvljuje Bilić, bit će gotova do početka sezone 2016. godine. Osim toga, Lučka uprava u postupku je izdavanja građevinske dozvole za teretnu luku u Gaženici koja se planira graditi u produžetku nove trajektne luke, na nasutom dijelu mora površine 10 hektara.Vrijednost je tog projekta oko 40 milijuna eura, a na novoizgrađenoj površini bilo bi mjesta za 100 do 240 tisuća kontejnera godišnje. 

Ministar Hajdaš-Dončić

'Nije ovo politika, nego ekonomija'

"Kao što i sami vidite, ovdje se radi, a prema riječima glavnog inženjera na gradilištu koje vodi Strabag, radovi bi se trebali privesti kraju do svibnja 2014., što je realno i izvedivo. Nemam razloga ne vjerovati tvrtki koja je solventna i s kojom država nikad nije imala problema. I Ministarstvu i Lučkoj upravi Zadar cilj je da Gaženica počne što prije ostvarivati prihod jer anuiteti, a riječ je okvirno o 200 milijuna eura, kreditima Europske investicijske banke i Njemačke razvojne banke, trebaju se vraćati", rekao je u utorak ministar Siniša Hajdaš Dončić za posjeta Gaženici. "Cilj je da se iz prihoda, takse, vraća kredit. Naravno, uz pomoć države. I ove smo godine podigli stavku za PDV, jer obveza je države da pokriva PDV, i to za 25 milijuna kuna, kako bismo u roku završili radove i kako bi luka počela ostvarivati prihod. Za gradnju putničkog terminala prikupljamo pisma interesa i tražimo strateškog partnera. Htjeli bismo da ova luka zaživi kao 'home port', ali u tom slučaju mora biti prilagođena potencijalnom koncesionaru, što znači da bi on 80% zgrade trebao dimenzionirati kako njemu odgovara. Do rujna moramo napraviti novu studiju, partneri već iskazuju interes, najviše Talijani i Britanci. Zadar ima potencijala, projekt treba dimenzionirati na način prihvatljiv investitorima. Sve je ovo stvar konkurencije i globalnog tržišta, vjerujem u taj projekt. Za mene Gaženica nije političko nego ekonomsko pitanje. Vjerojatno se oni koji nemaju argumenata u ekonomiji bave čudnim pitanjima. Vidi se da se radi i politika nema ništa s tim. Ne bavim se lokalnim predizbornim temama, zanima me samo konkretno. A konkretno je da se ovdje radi i gradi", ustvrdio je.

Komentirajte prvi

New Report

Close