Imate proizvod za EU? Javite se i feštajte s Vladom

Autor: Darko Bičak, Marija Brnić , 10. svibanj 2013. u 12:04
Photo: Patrik Macek/PIXSELL

Vlada traži da joj se za proslavu 30.lipnja/1.srpnja u Zagrebu te 3. srpnja u Bruxellesu, jave svi koji imaju autohtone i visoko kvalitetne proizvode i usluge.

Kako Vlada namjerava proslaviti ulazak Hrvatske u članstvo Europske unije, za što je već osnovala i radnu skupinu, još nitko ne zna. No, jučer je na web stranicama Vlade objavljen javni poziv hrvatskim tvrtkama i pojedincima da se priključe oblježavanju tog događaja.

Navodno su Vladu na to potakli sami poduzetnici koji su se javljali nudeći da, bez ikakve naknade, ustupe svoje proizvode za proslavu.  "Želimo biti transparentni i svima pružiti istu priliku i uvjete za sudjelovanje, te ćemo stoga raspisati javni poziv u trajanju od 10 dana", pojasnio je jučer Tomislav Saucha, predstojnik Radne skupine za obilježavanje ulaska u EU, i predstojnik Ureda predsjednika Vlade. Saucha kaže kako je to prvi puta da se u Hrvatskoj poseže za takvim "sponzoriranjem" nekog događaja. No, detalje o tome tko se sve javljao od gospodarstvenika sa svojim proizvodima, iz kojih resora, te za koje su sve potencijalne proizvode otvorena vrata ovim javnim pozivom, jučer se iz Vlade nije moglo dobiti konkretne informacije. Čak se niti u samom javnom pozivu ne navode takve bitne informacije, osim da se traži "autohtonost i visoka kvaliteta proizvoda, usluga i činidbi". Sauchina radna skupina si pak zadržava i diskrecijsko pravo odabira, a svi odabrani s Vladom će o tome sklopiti poseban sporazum i, na kraju, dobiti posebnu zahvalnicu za doprinos tom svečanom događaju.

Ostalo je nejasno i o kojoj vrijednosti donacija se potencijalno radi, kao i na kojim će se sve lokacijama odvijati proslave na kojima bi ti proizvodi bili ponuđeni. Koliko je poznato, glavna proslava kod kuće priprema se u Zagrebu 30. lipnja/1. srpnja, te u Bruxellesu 3. srpnja, dok se u ostalim gradovima Hrvatske proslave organizira na lokalnim razinama, a za ostale europske metropole zasad nema podataka. Većina gospodarstvenika jučer je bila posve iznenađena ovim javnim pozivom. "Prvi put čujem", nije skrivao Ivica Pivac, predsjednik Uprave vrgoračke Mesne industrije Braća Pivac, koja očito nije jedna od onih koje su nudile svoje specijalitete. No, kad vide poziv, Pivac kaže da će razmotriti sudjelovanje u akciji. I u Agrokoru kažu da nisu čuli za ovu namjeru Vlade, no najavljuju da im je projekt zanimljiv i da će, nakon što prouče uvjete, sigurno sudjelovati. Za projekt nisu čuli ni u Badelu 1862, no zainteresirani su za ovakvu promociju svojih proizvoda.Upućeniji nisu ni u domaćim pivovarama. No, neslužbeno doznajemo da one i nisu odviše zainteresirane za neku širu promociju u inozemstvu, jer je pivo uglavnom lokalni brend i pivovare se žele fokusirati na hrvatsko tržište. Iz Podravke podsjećaju da je njihova kompanija ovog tjedna predstavila jedinstvenu edukativnu kampanju "Okusi za sve jezike" čiji je pokrovitelj Ministarstvo vanjskih i europskih poslova.

"Ovom će se kampanjom kroz niz aktivnosti usmjerenih prema građanima obilježiti skori ulazak Hrvatske u Europsku uniju, s naglaskom na cjeloživotno obrazovanje i učenje stranih jezika te promoviranjem kulinarske kompetentnosti kroz Podravkine marke proizvoda koje su već dugi niz godina prisutne na europskim tržištima", kažu nam u Koprivnici. Najspremnije na poziv reagiraju, čini se, najmanji poduzetnici. Hrvatska obrnička komora poručuje kako je važno promovirati cjelokupno hrvatsko gospodarstvo, a time i obrtništvo kao njegov sastavni dio, te stoga podržavaju poziv Vlade za uključivanje u obilježavanje pristupanja Hrvatske EU. "Obrtnici proizvođači već su godinama prisutni na tržištu EU, i uz pomoć HOK-a traže nove izvozne poslove. Vjerujemo kako će i za ovu inicijativu biti interesa naših članova", kaže nam Dragutin Ranogajec, predsjednik HOK-a. 

Vladin plan promocije nedorečen i pravno upitan

Je li traženje donacija manevar za izbjegavanje Zakona o javnoj nabavi?

Kako bi Banski dvori smanjili trošak proslave hrvatskog ulaska u EU, neka će se marketinška agencija, čini se, ipak morati uključiti u realizaciju Vladina plana. A on je samo na prvi pogled domišljat jer je računica sa donatorima ili sponzorima, koje pozivaju da se jave, zakonski riskantan potez.  Bez uključivanja posrednika koji će potpisati ugovore sa tvrtkama  sam plan je, tvrde stručnjaci, teško provediv, "osim ako nas nekim novim propisom Vlada ne razuvjeri". Na spomen sponzora, naime, u postojećim pravnim okvirima stvorio se cijeli niz sumnji da je novi plan manevar za izbjegavanje Zakona o javnoj nabavi. Pitanje je otvoreno i zbog toga jer sličan slučaj Vlade i sponzora, a posebno povodom velikoga događaja, dosad još nije zabilježen u Hrvatskoj. Drugo, sami propisi, čini se, ne idu na ruku Vladi u slučaju sponzoriranja, a problem postoji i kod darovanja. Ako je riječ o sponzorstvu, za davanje se očekuje protuusluga. To znači, drugim riječima, da sponzor računa na adekvatnu naknadu, i to po ispostavljenom računu. Vlada, odnosno u ovome slučaju predstojnik Ureda premijera, navodno ne može račun izdati jer je riječ o državnom tijelu koje ne bi trebalo biti subjekt obveznih odnosa. Vlada nije poduzetnik, niti je njezina djelatnost izravno promoviranje poduzetnika. Stoga se i nagađa da će spasonosno rješenje biti izbor agencije koja će taj dio posla tehnički obaviti. Ona će ispostaviti račun, a naknada slijedi, iako ne u novcu. Ako bi pak posrijedi bila donacija, što je moguće, pitanje je hoće li država u ovom slučaju oprostiti porezni trošak jer Zakon o porezu na dobit ne predviđa to u slučaju darovanja Vladi. Usto, darovatelj bi ipak morao platiti i PDV na isporučenu robu i usluge.   (Suzana Varošanec)

Komentari (5)
Pogledajte sve

evo vam 650000 nezaposlenih pa ih izvezite!

Imam ja jedan-tisuce mladih koji bjeze glavom bez obzira…u borbi za ikakvim opstankom.

ima gospon Luka Hodak za vas pravi autohtoni proizvod

Doprinos za festanje se očekuje od firmi koje proizvode hranu i piće a oni mogu samo plakat jer gube tržište Cefte! Čak i Agrokor koji je regionalna kompanija najavljuje gradnju pogona PiK Vrbovca u Vojvodini jer znaju da izvoz iz RH mogu zaboravit kad meso poskupi 40% u Srbiji i Bosni

New Report

Close