Više inozemnih trgovačkih lanaca koji posluju u Srbiji, poput Metroa, Mercatora i Delhaizea, pod vlastitom robnom markom izvoze srpske proizvode pretežno na tržištu regije, gdje imaju prodajne objekte i tako pridonose povećanju srpskog izvoza. Najviše robe izvozi se u BiH, Crnu Goru, s tendencijom povećanja plasmana u Hrvatsku, te udaljenije zemlje Moldaviju i Ukrajinu.
Metro, koji u Srbiji posluje kao veleprodaja, surađuje sa 119 srpskih tvrtki u proizvodnji vlastitih robnih marki. Tu robu izvozi u 29 zemalja na tri kontinenta u kojima ta kompanija posluje. Prema riječima Jelene Popović, rukovoditeljke korporativnih komunikacija u Metrou iz Srbije se preko tog trgovačkog lanca plasira na inozemno tržište više od 250 proizvoda. Dosad je izvezeno 252,3 tone razne robe. Najviše su zastupljene konzervirano voće, konditorski proizvodi,, sredstva za higijenu, odjeća i obuća.
U Delhaizeu najveće količine srpske robe, pod imenom te belgijske kompanije, plasiraju se na tržište BiH i Crne Gore, Grčke i Rumunjske gdje imaju prodajne objekte.
Isti lanci su i značajni uvoznici, ali prema tvrdnjama njihovih poslovodstava prednjače srpski proizvodi. Tako je u Mercatoru odnos domaće i uvozne robe 70 prema 30 posto u korist srpkih proizvoda. U Metrou je čak 90 posto proizvoda domaćeg porijekla, a u Delhaizeu 65 prema 35 posto.
Potrošači prodajnim lancima najviše zamjeraju visoke marže, tako da je roba proizvedena u Srbiji jeftinija u inozemstvu nego u domaćim trgovinama. Zbog visokih cijena, osobito prehrambenim proizvodima, te smanjene kupovne moći, promet u maloprodaji je od početka godina pao za više od 10 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.A gdje će suza nego na oko.
Uključite se u raspravu