Nakon uspješnog ciklusa predavanja za buduće poduzetnike u Zagrebu – koji je završilo devet polaznika – osnivač i direktor američkog Founder instituta Adeo Ressi nada se jednako dobrom rezultatu i u Rijeci, gdje kreće idućeg tjedna.
Da hrvatsko tržište ima potencijala za startupe, Ressi je naglasio već na predavanju studentima FER-a u Zagrebu prošle jeseni. Poručio je kako nema razlike između nekoga u Hrvatskoj i bilo gdje na svijetu ako ima ideje, pametan je i želi raditi. Ressi je i sam osnivač osam startupa te internetske mreže od oko 20.000 ulagača. Povodom novog četveromjesečnog ciklusa edukacije koja će se od sljedećeg tjedna održavati u prostorijama Start-up inkubatora Rijeka s osnivačem Founder instituta razgovarali smo o ciljevima i očekivanjima od riječkih poduzetnika.
S kojim ciljem ste osnovali Founder institute?
Pokrenut je zajedno s TheFunded.com, web stranicom koju sam stvorio 2006. Ona je poduzetnicima omogućavala anoniman pregled venture kapital ulagača. Pomogla je mnogim poduzetnicima u ranim fazama osnutka tvrtke jer na tržištu nije bilo ničeg dovoljno učinkovitog da bi riješilo njihove probleme. Osim toga, FI je rođen kako bi educirao poduzetnike u ranoj fazi, pomogao im da izbjegnu početničke greške i značajno poboljšao šanse za uspjeh.
Koliko ljudi je uključeno u rad FI-a od njegovog početka?
Kompaniju sam osnovao sa suprugom Cindy. Moj suradnik Jonathan Greechan, s kojim sam radio na dvije prethodne tvrtke, također je pomogao da pokrenemo tvrtku. Od tada smo rasli, no poslovanje se još uvijek odvija polagano. Prve dvije i pol godine upravljali smo tvrtkom iz moje garaže, a i danas imamo manje od 10 stalno zaposlenih.
Gdje ste imali najviše uspjeha i kako definirate taj uspjeh?
Nama uspjeh nije prikupljen novac ili tvrtke koje su pokrenute ili prodane već stvaranje novih radnih mjesta. Founder institut je do sada lansirao kompanije koje su stvorile više od 5000 radnih mjesta. Većina tih radnih mjesta je u SAD-u, gdje poslujemo najduže. Međutim, noviji programi u gradovima diljem svijeta također su stvorili veliki broj radnih mjesta, a tako ćemo i nastaviti.
Kako to da ste odlučili doći u Hrvatsku? Što očekujete od seminara u Rijeci?
Zainteresirani smo za bilo koje tržište na kojem postoje ljudi koji imaju strast za stvaranjem tehnoloških tvrtki. Kod pokretanja FI-ja u Zagrebu imali smo sjajan tim, a nakon što je odjek bio vrlo pozitivan, odlučili smo pokrenuti program i u Rijeci.
Što FI može ponuditi sudionicima, a da ostali slični startup akceleratori ne mogu?
Prije svega FI je vrlo, vrlo fleksibilan. Sve individualce i timove gledamo jednako, a program je tako osmišljen da polaznici ne moraju odlaziti s posla. Naši treninzi su jednom tjedno u večernjim satima tijekom četiri mjeseca tako da potencijalni osnivači mogu sudjelovati u programu i testirati svoje ideje te čuti savjete iskusnih direktora, a da ne naruše svakodnevni život. Naš se program fokusira na vrlo ranu fazu pokretanja tvrtke. Zapravo, 85 posto ljudi u našem programu još uvijek nema tvrtku, a neki od njih čak nemaju niti ideju. Također, umjesto da se odreknu šest do deset posto kapitala, naši sudionici sa 3,5 posto doprinose u zajedničku blagajnu, gdje svi iz programa (uključujući i same tvrtke) mogu ostvariti financijsku dobit kompanija osnovanih u svakom semestru. To stvara više suradničku nego konkurentsku atmosferu. Mi smo globalna kompanija i u tome se niti jedan inkubator ne može mjeriti s nama. Imamo više od 2000 osnivača i direktora-mentora koji pomažu našim kompanijama u 42 grada na pet kontinenata. A stari smo tek četiri godine.
Što biste savjetovali mladim poduzetnicima koji nisu uspjeli pokrenuti posao?
Gotovo svi uspješni poduzetnici su imali propale pokušaje startupa. Savjetovao bih im da ne odustaju. Neuspjeh nije suprotnost uspjeha – on je njegov dio.
Gdje mladi poduzetnici rade najčešće greške?
Najviše grešaka radi se na samom početku startup procesa. Sve odluke osnivača u toj fazi mogu biti smrtonosne. Koji tip kompanije trebam osnovati? Je li tržište kojem pristupam dovoljno veliko? Želi li uopće itko proizvod koji planiram izgraditi? Vjerujem da većina tvrtki koje ne uspiju uprska baš u tim odlukama, a zato je u fokusu FI-ja rana faza osnivanja tvrtki.
Što vaši testovi ličnosti mogu otkriti o nekome tko želi pokrenuti tvrtku?
Svaka sjajna kompanija počinje sa sjajnim osnivačem. Stoga se u FI-u fokusiramo na osobu. Da bi se prijavili u program ne morate imati ideju. Umjesto toga koristimo prigodne pristupne testove kako bi pronašli najbolje ljude. Za sada imamo četiri glavne osobine povezane s poduzetničkim uspjehom: vrhunska inteligencija, visoka otvorenost, umjerena prilagodljivost i dob (prosječna dob naših polaznika je 34). Skeniramo i negativne osobine. One uključuju izraženu agresivnost, smišljanje isprika, prijevare, emocionalnu nestabilnost i narcisoidnost.
Rađa li se ili postaje poduzetnik?
Mislim da je to kombinacija prirode i odgoja. Postoje potrebne osobine, no vjerujem da se poduzetnikom postaje, ne rađa. Poduzetništvo je nevjerojatno izazovna i promjenjiva disciplina koja zahtijeva iskustvo iz prve ruke. Ne vjerujem da biti poduzetnikom možete naučiti iz knjiga.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu