Američki stil: Najprije testiraju je li ideja tržišno isplativa

Autor: Ante Pavić, Majda Žujo , 03. svibanj 2013. u 19:30
Nikša Tomulić, direktor riječke podružnice Founder instituta/PIXSELL

Kandidati prolaze testove osobnosti na osnovu kojih se evaluiraju njihove poslovne sposobnosti i definira mogu li sud jelovati u programu, ali je ipak mali broj onih koji ga završe.

U prostorijama riječkog Startup inkubatora u četvrtak 9. svibnja započet će novi ciklus najvećeg svjetskog poslovnog akceleratora, Founder instituta.

Riječ je o akceleratoru koji budućim poduzetnicima pomaže da dođu do ideje za posao, utvrde je, testiraju, naprave njezin prototip, nađu ekipu koja će je realizirati te dobiju priliku da dođu do potencijalnih investitora.Nikša Tomulić, jedan od direktora startup akceleratora Founder instituta Rijeka, kaže da  poduzetnici koji prolaze edukaciju Founder instituta ne moraju imati unaprijed smišljen projekt, odnosno ideju. Founder institut im pomaže u najranijim fazama razvoja, a zapravo je zamišljen kao svojevrsna "startup škola" koja je do sada pomogla pokrenuti na stotine startupa u 40 gradova na pet kontinenata.  Polaznici Founder instituta pohađaju radionice koje se održavaju svakog četvrtka u večernjim satima. Na tim radionicama slušaju predavanja lokalnih i stranih mentora, poduzetnika koji ih iz prve ruke mogu poučiti kreiranju stabilne tehnološke tvrtke.

Kako kaže Tomulić, mentori Founder instituta za to nisu plaćeni već sudjeluju iz čistog altruizma, jer žele pomoći mladim poduzetnicima. Među mentorima u riječkom ciklusu tako će sudjelovati uspješni poduzetnici poput Adea Ressija, osnivača Founder instituta, Davora Tremca, osnivača Privon.hr-a, Hrvoja Prpića, suosnivača CRANE-a, Luke Abrusa, suosnivača Five Minutes te Vladimira De Franceschija, osnivača zagrebačkog ogranka Founder instituta, koji je svoj ciklus radionica dovršio početkom ove godine. "Startup škola Founder instituta na neki je način upoznavanje s korporativnom kulturom Sjedinjenih Američkih Država, odnosno da budem precizniji, s poslovnom kulturom Silicijske doline," objašnjava Vladimir De Franceschi, voditelj zagrebačkog ogranka Founder instituta.On, kao i utemeljitelji instituta, vodi jedan od svojih poslova upravo u dolini pokraj San Francisca, u svijetu poznatoj kao najveći bazen tehnoloških tvrtki. Misija Founder instituta, kako tumači De Franceschi, poticanje je poduzetnika s idejom koji imaju potencijala stvoriti kompaniju svjetske klase.

"Sigurno je da se od rada u institutu nećemo obogatiti, ali ni to nije isključeno ako iz toga izraste značajna kompanija na svjetskoj razini", kaže nam De Franceschi, objašnjavajući da utemeljitelji primaju nagradu u obliku zadovoljstva izgradnje održivog poduzetničkog sustava.Hrvatska se našla u središtu pažnje Founder instituta zbog razine izgrađenosti, odnosno neizgrađenosti, koja pogoduje rizičnijem kapitalu bez kojega nema startupa. Osim toga, za ovakav tip kompanije najbitnije je znanje s kojim, kako kaže, Hrvatska ne oskudijeva.De Franceschi je i emocionalno vezan za Hrvatsku, budući da mu je majka iz Hrvatske, a otac iz Srbije. Upravo zbog toga bi sljedeću podružnicu on volio vidjeti u Beogradu."Voljeli bismo pokrenuti program u Srbiji jer očekujemo da će ta zemlja na idealnu razinu doći za godinu do dvije, ali konačna odluka je ipak na utemeljiteljima instituta", kaže De Franceschi razgovarajući na engleskom jeziku iako izvrsno razumije i govori hrvatski. Polaznici na FI radionicama uče kako definirati poslovnu ideju, napraviti istraživanje tržišta te osmisliti marketing firme, a svakoga su tjedna dužni ispuniti zadatke iz određenog područja. Ukoliko to ne uspiju, riskiraju da budu izbačeni iz programa. Naime, to što je netko platio 650 dolara, koliko stoji program FI-a, ne znači da će ga na kraju i završiti. Ukoliko vide da program nije za njih, polaznici nakon prvog tjedna mogu i sami odustati, uz povrat novca. No, da bi uopće mogli pristupiti programu, moraju proći kroz opsežnu evaluaciju i to putem testova osobnosti.

"Ti su testovi posebno izrađeni za Founder institut, a ocjenjuje se nekoliko područja ljudske osobnosti, od inteligencije do emocionalne stabilnosti. Zna se dogoditi da od 25 kandidata, njih pet ne uspije proći taj test. Kod selekcije polaznika ideja je nebitna. Svi imamo ideje, ali često se događa da ljudi imaju ideje koje nisu tržišno potvrđene. Upravo je stoga jedna od prvih radionica usmjerena na potvrdu je li ideja tržišno isplativa", dodaje Tomulić koji se nada da će se za ciklus predavanja u Rijeci prijaviti dvadesetak polaznika. Do sada ih je prijavljeno 15, a prijave su moguće još ovaj tjedan.  "Nadam se da će akcelerator u Rijeci biti uspješan barem kao onaj u Zagrebu i da će iz njega proizaći dobre ideje", poručio nam je Ozzy Papić, osnivač i direktor tvrtke Net Integration Technologies (NITIX) iz Toronta koji će biti jedan od mentora Founder instituta u Rijeci, a sudjelovao je i u njegovom ciklusu edukacija u Zagrebu.  "Poduzetnička kultura u Hrvatskoj još je uvijek mlada i oni koji pokreću tvrtke razmišljaju samo o tehničkim stvarima, ali ne i o prodaji, marketingu i tržištu na kojem svoj proizvod žele plasirati", smatra Papić, dodajući kako misli da Founder institut poduzetnicima daje potpuni okvir kako provesti ideju.

"Program nudi mogućnost mladima da rade s iskusnim kolegama da ne moraju udarati glavom u zid i ponavljati iste greške koje su radili oni. To ne znači da će se svaka ideja realizirati", zaključuje Papić. Za ciklus predavanja FI-ja, koji se početkom godine održao na zagrebačkom Fakultetu elektrotehnike i računarstva, interes je pokazalo više od 150 kandidata. Testirano je njih pedesetak, a polovica ih je pristupila programu, koji je završilo  tek devet polaznika. Dvoje, koji su osnovali Festomat i Visiobike, predstavili su se pred investitorima u San Franciscu na Lounch festivalu. Matej Heder koji je osmislio stranicu za gadgete koju želi plasirati na globalno tržište, nada se da će nakon programa u Rijeci uspjeti realizirati svoju ideju. "Očekujem da ću naučiti kako funkcionira sustav startupa i kako se ponašati na globalnom tržištu, iako to već dugo pratim. Tražim kritiku svoje ideje, mene samoga i moga rada kako bih ga mogao prilagoditi onome što iskusni ljudi u tom polju misle da bi bilo dobro. Osim toga, bitan mi je i networking. Želim ga iskoristiti kako bih došao do potencijalnih investitora, ako mi zatreba developer ili pomoć oko dizajna i slično", poručuje Heder.

Komentirajte prvi

New Report

Close