Telekom tvrtke pod pritiskom nepovratnog trenda smanjenja prihoda od pružanja tradicionalnih govornih usluga i usluga prijenosa podataka u mobilnoj mreži suočeni su s nužnošću povećanja operativne efikasnosti i brze tranzicije svojih poslovnih modela prema ponudi usluga za koje su kupci spremni više izdvojiti. To su prije svega razna kreativna rješenja iz segmenta medija i zabave, napredna softverska rješenja poput m-paymenta, zdrastva, školstva, te zahtjevne usluge „u oblaku“ za poslovne korisnike, objasnio na regionalnoj konfereciji Telekom Arena 2013 Branko Žibret, Partner u konzultantskoj kući A.T. Kearney i voditelj aktivnosti te konzultantske kuće za Jugoistočnu Europu.
Jasmina Banda, savjetnica u konzultantskoj kući A.T. Kearney, istaknula je u svojoj prezentaciji u uvodnom dijelu konferencije, da su dominantni trendovi na globalnom telekom tržištu sljedeći: dok s jedne strane rast utrošenih minuta razgovora po korisniku slabi iz godine u godinu (godišnji rast na globalnoj razini iznosi tek 3 posto), cijene minute razgovora nastavljaju nezaustavljivo padati (do čak 17 posto na godišnjoj razini), s druge strane prijenos podataka u mobilnoj mreži nezaustavljivo raste (u 2012. godini rast je iznosio 70 posto, a predviđanja govore da će se rast do 2017. godine nastaviti po stopi od 66 posto godišnje). Istovremeno pak tako snažan tempo rasta prijenosa podataka u mobilnoj mreži ni izbliza ne prati rast prihoda od pružanja te usluge (od 2009. do kraja 2011. godine prihod tog segmenta porastao je tek 14 posto).
Dodatno, situaciju telekomima otežavaju alternativni pružatelji komunikacijskih usluga putem internetskih servisa poput Facebooka, Whatsappa, Vibera i sl. koji sve više 'koštaju' telekome diljem svijeta u vidu izgubljenih prihoda. Ti su servisi na globalnoj razini 2010. godine telekome 'koštali' 8,7 milijardi dolara izgubljenog prihoda od SMS-a, 2011. godine 13,9 milijardi dolara, a 2012. godine se taj iznos popeo na čak 23 milijarde dolara.
Takvi trendovi, uz sve jaču konkurenciju u samoj industriji, financijski iscrpljuju telekome i stavljaju snažan pritisak na troškovnu efikasnost industrije. Telekom uspješno smanjuju trošak po korisniku te taj pad u prosjeku iznosi 7 posto godišnje, no procjene pokazuju da to nije dovoljno kako bi amortiziralo značajan pad prihoda od pružanja tradicionalnih usluga.
„Korisnici traže personalizirani sadržaj i usluge, i žele da su im dostupni bilo kada i na bilo kojem uređaju što telekom tvrtkama otvara prostor za razvoj u smjeru postavljanja kompleksnih upravljanih platformi koje ponudom najrazličitijih usluga i mogućnosti povezuju potrošače kao korisnike s ponudom poslovnog i javnog sektora. Fokus telekoma će se morati s ponude infrastrukturnih rješenja sve brže pomicati prema korisnicima jer će samo oni koji će uspjeti u kvalitetnijem povezivanju s korisnicima i pružanju rješenja prilagođenih korisnicima u narednom razdoblju moći ostvarivati iznadprosječne rezultate“, izjavila je Jasmina Banda iz A.T. Kearneya.
Što se tiče telekom tržišta u regiji, u A.T. Kearneyu su izdvojili pet dominantnih trendova koji će obilježiti tržište u narednom razdoblju. To su nastavak konsolidacije u smislu spajanja i preuzimanja na tržištu, daljnji razvoj širokopojasnog interneta i ponude usluga zasnovanih na LTE tehnologiji, jačanje upravljanja zadovoljstvom korisnika, dodatan rast ponude usluga „u oblaku“ za poslovni sektor, te traženje prihoda od područja koja do sada nisu bila osnovna djelatnost telekoma poput zdravstva ili školstva.
Ono što će biti ključno u narednom razdoblju za telekom operatere u regiji je optimiziranje i dobro balansiranje nužnih ulaganja u novu tehnologiju i ulaganja u poboljšanje i proširenje usluga koje će poboljšati zadovoljstvo njihovih korisnika.
Branko Žibret, partner i voditelj A.T. Kearneyevog ureda za jugoistočnu Europu moderirao je okrugli stol lidera na kojem su govorili Željko Lukač, predsjednik Uprave Metroneta, Alen Premužak, predsjednik Uprave Hrvatske pošte, Nedžad Rešidbegović, generalni direktor i predsjednik Uprave BH Telecoma i Nives Sandri, članica Uprave Nokia Siemens Networks.
Glavni naglasak razgovora okruglog stola bila je upravo nužnost boljeg upravljanja zadovoljstvom korisnika. „Kupac mora biti uvijek na prvom mjestu. Procesi unutar operatera se moraju ubrzati, a podaci koje operateri imaju u korisničkim bazama koristiti na način da se korisnicima ponudi što bolja i osobnija usluga. Događa se fuzija naprednih usluga u različitim granama gospodarstva naslonjenih na ICT industriju i operateri će se svojom podrškom i ponudom tome morati sve brže prilagođavati“, rekao je Branko Žibret iz A.T. Kearneya.
U priopćenju A. T. Kearneya izdvojeni su podaci o trendovima u prijenosu podataka u mobilnoj mreži na globalnoj razini:
- Pametni telefoni čine 18% ukupnog broja mobilnih uređaja (u 2012. godini), ali čine 92% ukupnog prometa s mobilnih uređaja
- Prosječna brzina mobilne veze će do 2014. godine nadmašiti 1 Mbps
- Zahvaljujući povećanoj upotrebi, promet ostvaren na pametnim telefonima će 2014. godine premašiti 50 posto ukupnog ostvarenog prometa u mobilnoj mreži, dok će tableti do 2016. godine držati 10 posto ukupnog prometa
- Mjesečni prijenos podataka u mobilnoj mreži će 2017. godine premašiti 10 exabyta
- Facebook danas ima više od 1 milijarde korisnika, a više od polovice njih koristi mobitel za pristup toj društvenoj mreži
- Whatsapp dnevno prenese više od 10 milijardi poruka
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu